Ukrajna azt állítja, hogy csak kicsit fáj neki a lengyelek határblokádja, ellenben nagy bosszúságot okoz a lengyel fuvarozóknak azzal, hogy ők sem léphetik át a határt az EU felé.
Az üresjárat is ácsorgásra van ítélve
A lengyel infrastrukturális miniszter kedden levelet intézett Ukrajna helyreállításáért felelős miniszterelnök-helyettesének, amiben többek között az szerepel, hogy a határon tapasztalható, válságos állapotról leginkább maga Ukrajna tehet. Az általa bevezetett, elektronikus sorban állási rendszer ugyanis különbséget tesz az ukrán és a lengyel fuvarozók között, emiatt az Ukrajnából üresen visszatérő lengyel teherautók sem jutnak át a határon, illetve csak hosszas várakozás után.
„Ez lehetetlenné teszi a további megrendelések teljesítését, és csökkenti a cégek versenyképességét” – jegyezte meg a lengyel miniszter, aki sürgős intézkedéseket követelt az ukrán féltől. Azt szeretné elérni, hogy az EU-ba rakomány nélkül visszatérő járművek legalább két határátkelőn mentesüljenek az elektronikus sorban állás alól. Ez a két pont a javaslat szerint: az Ustiluh–Zosin és Nizankovicsi–Malhovice határszakasz lenne.
A lengyel miniszter emellett felkérte az Európai Bizottság közlekedésért felelős biztosát, hogy hozzon létre egy vegyes bizottságot, amelyik az Ukrajnával kötött (2022. július 1-től hatályos), liberalizált közúti áruszállítás hatásait vizsgálja az EU fuvarozási piacára.
Ukrajna szerint csak kicsit fáj a lengyel akció
Eközben Ukrajna úgy kalkulál, hogy a teljes exportnak csak mintegy 7-8%-át bonyolítják közúton, és nem is kizárólag a lengyel határon keresztül. (A kormányzati portál Záhonynál több mint 3 órás kilépési időről tud, a romániai Halminál pedig már 11 órát írnak, Szlovákia felé Ungvárnál 5 órás várakozásra készítik fel az ukrán árufuvarozókat.)
A blokád miatti mennyiségi exportveszteség 2-3%-ra tehető az ukrán becslések szerint, de tény, hogy a költségek szempontjából nagyobb teher a lengyel akció. Az exportot 5-7%-kal drágítja a nem optimális útvonalak választása, a várakozás, az adminisztráció stb. Ami az importot illeti, egyelőre nem aggódnak: a vetőmagok és alkatrészek érkezése alapvetően február-márciusban várható, addig – ukrán remények szerint – megszűnik a határzár.