fbpx

Veszély a tengeren: az oroszok és az ukránok is B-terveznek

Írta: Gönczi Krisztina - 2023 június 25.

Július 18-án zárulhat a gabonafolyosó, és ennek a legutóbbi robbantások után nagy a valószínűsége. Főként, hogy az oroszok már korábban felkészültek rá, hogy a nem működő ammóniavezetéket kiváltsák egy új terminállal. Az ukránok B terve hajmeresztő.

orosz hadihajó Boszporusz
Az orosz hajók eddig csak ellenőrként cirkáltak a Boszporuszban (fotó: Wikimedia Commons)

Kiiktatták Odesszát az ammóniaszállításból

Ukrajna külügyminisztériuma szinte biztosra veszi, hogy Oroszország nem fog hozzájárulni a gabonafolyosó fenntartásához. A Togliatti-Odessza ammóniavezeték megrongálása lehet az egyik ürügy az egyezményből való kilépésre, holott az Uralchem az év végéig megnyitja Oroszország első ammóniaterminálját a Kercsi-szorosbanadta hírül a TASS hírügynökség. Az oroszoknak valójában már nincs szükségük rá, hogy az ammónia Odesszában történő hajóra szivattyúzásáért könyörögjenek. Ami pedig az exportteljesítményüket illeti, itt írtunk róla, hogy kiváló számokat hoznak a SWIFT-bankrendszerről történő lekapcsolásuk ellenére is: Panaszkodnak, közben az EU-t és Ukrajnát is lenyomják.

ammóniavezeték
Oroszország kiiktatta Odesszát az ammóniaszállításból

Nem kell ide orosz ellenőrzés!

Eközben az ukránok már többször is hangoztatták: az orosz ellenőrök kihagyásával is folytathatónak látják a kereskedést a Fekete-tengeren. Ennek egyszerű módja, ha olyan feleket vonnak be az ukrán kikötőkbe tartó hajók ellenőrzésébe, amelyek érdekeltek abban, hogy eljussanak hozzájuk a gabonaszállítmányok. Ilyenek az afrikai országok és Kína, aki korábban már jelezte egy „béketervben”, hogy számít a tengeri útvonal fennmaradására.

Az ukrán javaslat arra épít, hogy az Orosz Föderáció kijelentette: nem fenyegeti a polgári hajókat. Ezek után nemzetközi kalózkodásnak, terrorcselekménynek tekintenék, ha gabonaszállító hajókat érne katonai támadás. „Az oroszok bármilyen támadása ilyen hajók ellen újabb szankciókhoz vezetne, egészen a Boszporusz lezárásáig az orosz polgári hajók előtt” – mondta az ukrán Politikai Elemző Központ vezetője, Volodimir Golovko.

Kockázatos terv

A B terv rendkívüli kockázatokkal jár a háború eszkalációjára nézve, mivel NATO-beavatkozást követel az ukrán teherhajók megtámadása esetén. Innentől kezdve Kínának, Törökországnak és az arab térségnek is állást kellene foglalnia a háborúzó felek között…

Kína ebben a szezonban havonta több mint egymillió tonna búzát importált, közelítve a 13 millió tonnát, így a kukorica és a szója után ebből a terményből is a világ elsőszámú vásárlója lett, ami elsősorban a rekordnagyságú ausztrál termésnek köszönhető. Idén azonban nem számíthat sok árura ebből a térségből az aszály miatt. Törökországról is tudni érdemes, hogy import búzából lett világelső a lisztexportban, és az idei aratás náluk sem sikerül jól. Az orosz búzára mindkét országnak szüksége lenne, ahogy Észak-Afrikának is. Így nehéz elképzelni, hogy egy éles helyzetben az orosz hajók blokkolását követelnék a Fekete-tengeren.