Olcsóbb termény, olcsóbb szállítás, hosszú távú szerződések

Írta: Gönczi Krisztina - 2023 május 23.

Az ukrán vasút elvesztette erős alkupozícióját, így keleti irányból egyre jutányosabb áron juthatnak fuvarhoz a kereskedők, plusz maga az áru is egyre olcsóbb.

tehervasút
Most már az ukrán vasút küzd az áruért, nem a gabonatulajdonos a szállítási kapacitásért (forrás: lrt.lt)

Megváltozott keresleti viszonyok

A gabonatermés zsugorodása, a vasúti kocsik bősége és a felduzzasztott tehergépjárműpark együttesen a vasúti teherszállítás lényeges díjcsökkenéséhez vezet, vélekedik Jurij Scsuklin logisztikai szakértő. A szakember szerint 2023-ban rekordbevételtől esnek el a teherjárművek tulajdonosai, de az ukrán vasút is.

Ahogy arról már év elején beszámoltunk, a vagonok bérlése és az áru mozgatása a kereslet-kínálat megváltozott aránya miatt már önmagában is olcsóbb vasúti fuvarozást kellett hogy eredményezzen idén. (Itt írtunk róla: 20%-kal is eshetnek az ukrán szállítási költségek.) Most sokkal kevesebb termény megmozgatására lesz szükség és kevésbé löketszerűen, mint a háború kitörésének évében, miközben a szárazföldi szállítmányozás hatalmas mennyiségű áru továbbítására állt rá.

9-10 ezer teherautó válik feleslegessé a fuvarozásban, a gabonaszállító vagonok bérleti díja pedig 2023 végére történelmi mélypontra, 500 hrivnyára (4700 Ft) csökkenhet. Vagyis tonnánként átlagosan 470 forintért bérelhető lesz a vasúti kocsi, ami Záhonyig juttatja az árut. Az ukrán vasút ezért arra kényszerült, hogy hosszú távú szerződéseket kössön a kereskedőkkel, és így biztosítsa be önmaga számára a leendő árumennyiséget, a gabonatulajdonosok számára pedig rögzített áron garantálja a gördülőállomány rendelkezésre állását. Ez mindenkinek kiszámítható gazdasági környezetet teremt az elkövetkező értékesítési szezonra.

Olcsóbb a gabona is

Mindemellett maga a termény is egyre olcsóbb a világpiacon. A búza határidős jegyzései a múlt héten további 4,8-6,4%-ot estek az USA és az EU kedvező időjárása, valamint a gabonafolyosó folyamatos működése miatt. Történik mindez annak ellenére, hogy a globális búzatartalékokat lefelé korrigálták az elemzők. A tavalyi 283 millió tonna után idén 271 millió tonna körüli készlettel zárhatja a szezont a világ. Az EU-ban viszont az IGC szerint enyhe növekedés lehet a búzatartalékokban (17,4-ről 17,7 millió tonnára).

Az ukrán kikötőkben most a kukoricát 170 dolláros áron (59 ezer Ft), a takarmánybúzát 178 dollárért (62 ezer Ft) rakják hajóra. Ami az új termést illeti, a párizsi tőzsdén a szeptemberi búza 222 eurót (84 ezer Ft) ér, míg a novemberi kukoricát 213 euróért (81 ezer Ft) veszik. Ezért egyelőre mindkét terményre a 70 ezer forint körüli hazai telephelyi árak az érvényesek. Ez az év nem a növénytermesztőknek kedvez…