fbpx

Saját gabonaterminálokat építene Ukrajna a fogadó országokban

Írta: Gönczi Krisztina - 2023 február 22.

Saját raktárbázisokra lesz szüksége Ukrajnának mindenütt, ahová gabonát szállít – vélekedett az ukrán elnök. A háború miatt ugyanis olyan fogadópontokra is eljutott a termény, ahol nincsenek kellően felkészülve annak gyors továbbítására vagy hosszú tárolására. Az alternatív exportútvonalak megerősítése azt sugallja, Ukrajna néhány tengeri kikötő végleges elveszítésével számol.

gabonaterminál
Egy 200 ezer tonnás tároló Konstancában (forrás: romanianbusinessjournal.ro)

Az alternatív útvonalak megerősítése

Ukrajna háború utáni újjáépítésében prioritássá tesszük saját gabonaterminálok építését az uniós országokban, Ázsiában és Afrikábanjelentette ki Volodimir Zelenszkij ukrán elnök a Welt című német lapnak adott interjújában. Az elnök úgy látja, vannak olyan logisztikai csomópontok, ahol célszerű lenne az Ukrajnában termelt búza, kukorica és egyéb mezőgazdasági termékek tárolását kiépíteni, amihez uniós partnereket is remélnek, tekintve a beruházások magas költségét. Zelenszkij szerint néhány afrikai ország máris érdeklődést mutat a terveikkel kapcsolatban.

A gabonaterminálok alapvetően a kikötőkbe érkező szállítmányokat fogadják. A háború miatt szokatlanul nagy terhelést kapott a romániai Konstanca, vagy a lengyel Gdansk, mivel Ukrajna eddig a saját tengeri kijáratait használta a gabonák világpiacra juttatásához, és északon is inkább a Fehéroroszország–Litvánia útvonalat választotta a tengerig. A dunai kikötők extrém terhelése szintén kiemelendő, ilyen román oldalon Galac, ukrán oldalon Reni és Izmail. (Lásd a témában: Javítottak a Duna hajózhatóságán az ukránok – nem kicsit.)

Uniós viszonylatban az is bebizonyosodott, hogy az ukrán vasút a háború ellenére is gyorsabb tempóban képes a keskeny nyomtávú európai vonalakig elszállítani a terményt, mint ahogy azt az átrakó kapacitások kezelni tudják. Logikus lépés a széles nyomtávon érkező, nagy mennyiségű terményt egy komoly gabonatároló-kapacitású terminálon felhalmozni, majd innen ütemezve tovább indítani. (Lásd még a témában márciusi lapszámunkban azÍgy keresztezi a termelői vágyakat végérvényesen a vasút” cikket.)

Ezek a tervek azt sugallják, hogy Ukrajna felkészült egy olyan forgatókönyvre, amelyikben végleg elveszíti néhány tengeri kijáratát.

A háború hatása az exportra

Ukrajna a betakarítás óta február 20-ig 30,3 millió tonna gabonát és olajmagot exportált, ebből csak februárban 3,35 millió tonnát. Tavaly ugyanezen a napon az export 42,5 millió tonnát tett ki, amiből a februári kivitel 4 millió tonna volt. Ez azt jelenti, hogy az értékesítési szezon eddigi részében mintegy 30 százalékos mennyiségi mínuszban van a kivitel, de a februári teljesítmény kifejezetten jónak mondható, az elmaradás csak 16 százalékos a háborúmentes időszakhoz mérten.