Az európai piacon – főként holland gyártásból – egyre bővülőben van a flotációs, önjáró eszközhordozó-kijuttató gépek piaca. Az elmúlt 1-1,5 évben is több új modellel szélesedett a kínálat, és új generációk is váltották a korábbi szériákat. Összeállításunkban ezeket az újdonságokat gyűjtöttük egy csokorba.
Két cég közös fejlesztésének gyümölcse
A holland Vervaet a 90-es évek elejétől gyárt önjáró hígtrágya-kijuttatókat, és mára piacvezető pozíciót ért el Európában ebben a szegmensben. Évente körülbelül száz gépet dobnak piacra. A Kotte Landtechnik Garant márkajelzéssel 55 éve gyárt hígtrágya-tartálykocsikat. A két cég az értékesítéssel és egy új önjáró modell fejlesztésével kapcsolatban kötött együttműködési megállapodást egymással. A stratégiai együttműködésük első terméke, a „Vervaet Quad 550” önjáró hígtrágya-kijuttató. A modern formavilágú kijuttatóban egy 13 literes, 550 lóerős, 6 hengeres Volvo dízelmotor szolgáltatja a meghajtást, amelynek nyomatéka – 1200-as fordulatszámon –2650 Nm. A Quadhoz házon belül, újonnan fejlesztettek ki sebességváltót. A Vervaet mérnökei szerint a CVT sebességváltó csak korlátozott nyomatékkal rendelkezik, ezért nem teljesen elégíti ki a magas gyakorlati követelményeket. A saját fejlesztésű, két elosztóhajtásból álló sebességváltóval a gyártó szerint olyan hajtást fejlesztett ki, amelynél 5 és 15 km/h közötti üzemi tartományban a motor a legnagyobb nyomatékot kínálja a piacon kapható összes konkurens hígtrágya-önjáró gép közül.
A Vervaet gyártmányú hidromechanikus sebességváltó két technológia legjobb elemeit ötvözi, hidraulikus motorokat használva, hogy fokozatmentesen változtatható fordulatszám-szabályozást biztosítson a mechanikus sebességváltókhoz és tengelyekhez, amelyek megbirkóznak a nagy nyomatékterheléssel. A nehéz terepviszonyok leküzdését segíti, hogy a mellső és hátsó tengely külön zárható hajtású, de arra is lehetőség van, hogy az egyik vagy másik oldal kerekeit zárjuk össze. Az optimális önsúly elérése céljából a 21 m3-es hígtrágyatartályt GRP üvegszálas anyagból gyártják. A szerves tápanyag szállítását a tartályból a kijuttatóegységekhez alapkivitelben 9000 literes kapacitású Vogelsang rotációs szivattyú végzi.
Az új Quad egyik különlegessége a szívófej, amely intelligens és tartós forgóhajtásával tűnik ki. Üzemmódban történő használatkor a szívófúvóka automatikusan parkolási helyzetbe kerül. Szállítási módban történő használat esetén a szívófúvóka a fülke oldalán van elhelyezve, hogy a vezető jól ráláthasson. A kezelő kényelmét sem bízták a véletlenre, hanem a CLAAS-tól származó kombájnkabinnal garantálják. A Quad abroncsméretek széles választékával kompatibilis, beleértve a 900/60 R38, 900/60 R42, 1050/50 R32, 1000/55 R32, 1250/50 R32, Mitas 1000/65 R32 és ikersoros gumiabroncsokat. A jármű 3 méteres szállítási szélességet biztosít szinte minden gumiabroncsmérethez.
Ahogy megjelent, átkeresztelkedett
A szintén holland, itthon leginkább a zöldborsó-betakarító gépeiről ismert Ploeger az öt-, illetve háromkerekű önjáró flotációs kijuttató szériáit egy kéttengelyes, 4 kerekes, AT5104 LNMS típusjelzésű konstrukcióval bővítette a közelmúltban. A jármű tavaly ősszel mutatkozott be, és idén év elején kezdődött a szériagyártása. Felépítésben és műszaki tartalomban az új modell jól ismert egységekből áll. Az erőforrás egy hathengeres, 405 kW (550 LE) teljesítményű Scania dízelmotor, az erőátvitelért ZF ECCOM 5.5 CVT fokozatmentes váltó és Kessler-tengelyek felelősek. A váltótól a futóművekhez mechanikusan, csuklóstengelyek segítségével jut át a hajtás. A különböző hűtőrendszerek közel helyezkednek el: a motor és az intercooler kényelmesen elöl, a hidraulikus rendszer és a sebességváltó hűtői oldalt; mindkettő megfordítható ventilátorral. A kényelmet itt is CLAAS Vista 2 vezetőfülke garantálja. Az intuitív Pilot Screen-en előre beállított értékek sorozata választható ki. Van egy kényelmes választókerék is, amellyel tíz funkció egyszerűen beállítható. Ilyen például az ECO mód be- és kikapcsolása, a tempomat, a maximális sebesség, az elsőkerék-vonóerő beállítása és számos, a felépítményre jellemző funkció.
A trágyarendszer Börger és Vogelsang egységekből és 22 m3-es poliészter tartályból épül fel. A 8”-os gyorstöltőkar a vezetőfülke mellett van felszerelve, 160 fokos kinyúlással. Ez egyszerűen kezelhető a joystick segítségével, és 2,75 méter mélységből, illetve 4,5 méter magasságból képes szívni. Amikor a szelep zárva van, a szívókar kiürül. A gép felszerelhető SuperLoad rendszerrel, amely a gyorstöltőkarban található centrifugálszivattyúból, szabványos karésszivattyúból, valamint egy egyedülálló by-pass rendszerből áll. Amikor a hígtrágya specifikációi megváltoznak, a rendszer könnyen beállítható a Pilot Screen segítségével. Az LNMS-rendszerhez különböző precíziós gazdálkodási rendszerek kapcsolhatók. A gépbe mind a hozamtérképeken alapuló, mind a NIRS-technológia integrálható. A Ploeger Oxbo Group hosszú éveken át Oxbo, Ploeger, Bourgoin és FMC márkanév alatt szállította termékeit. A jövőben ezek a márkák Oxbo márkanév alatt egyesülnek, így már a szériában gyártott AT5104 LNMS modellek is Oxbo logóval kerültek piacra.
Új modell váltja a régit
Továbbra is maradva a holland gyártóknál, kiderült, hogy a Vredo kéttengelyes önjáró kijuttató kínálatában a korábbi VT5518-ast a VT5536-os típusjelzésű újdonsága váltja fel.
A gyártó szerint az új modell közel 5000 kilogrammal könnyebb, mint elődje. Ez annak is köszönhető, hogy a teljes hajtásláncot felülvizsgálták.
Az új VVT 550 váltó alakítja át a hathengeres Scania DC 13 típusú, 550 lóerős dízelmotortól származtatott nyomatékot. A járószerkezet-hajtás teljesen hidrosztatikus. A két vezetési tartománynak és a hidraulikus motorok optimális forgatási tartományának köszönhetően a gyártó szerint az új gép gazdaságosabb elődjénél. A Vredo az új fejlesztésű VVT550 sebességváltót használja a motor erőátviteléhez. Az alacsony sebesség koncepciójával a gép alacsony, 1080-as fordulatszámon képes 40 km/h végsebességgel haladni.
A tengelyek az Omsitól származnak, a Mitas 1000/65 R32abroncsokkal a gép 3,14 m széles, fordulási köre 17,60 m. Rátérve a hígtrágya-kijuttató rendszerre a hígtrágyatartályt alapkivitelben 12 m³-es percenkénti szállítási kapacitású szivattyúval tölthetjük fel, de opcióként elérhető a Vredo High Performance Loading Technology, amely 16 000 l/percre növeli a töltési kapacitást, így a 22 m³-es tartály másfél percen belül megtelik. A rugózott fülkében alapfelszereltség az automata légkondicionáló, a Grammer Maximo Super-Comfort ülés és az ergonomikus joystick. Számos többfunkciós kijelzőt és a megújult Vredo-Trac-Control-System VTC 2.0 rendszert használhatja a kezelő a hígtrágya kijuttatásának felügyeletére.
A legnagyobb Terra Variantis megújult
Öt éve az 585 típussal kezdődött el a Holmer Terra Variant eszközhordozó család megújulása, amely a kompaktabb 435-ös típus bemutatkozásával folytatódott. Idén nyáron végül a régi 600 ECO is leváltásra került, és az új 650-es modell képviseli majd jövőben a Terra Variant széria legfelső kategóriáját, amely az 585-ös méretében készül, nagyobb teljesítménnyel. A 652 LE teljesítményű Mercedes-Benz OM 473 LA motorjával a 650-es a valaha létezett legerősebb Terra Variant. Az erőátvitelről Kessler LV 3000 CVT fokozatmentes sebességváltó gondoskodik, ahonnan mechanikusan csuklós tengelyeken keresztül érkezik a nyomaték a mellső és hátsó kormányzott, illetve hidraulikusan lengéscsillapított futóművekhez. Ergonómia tekintetében ugyanazt a magas szintű kényelmet nyújtja, mint a „testvérein” bevezetett új fülke. Kijuttatás terén a hektáronkénti kijuttatandó mennyiség a gép haladási sebességétől függetlenül állandó értéken marad. Ezenkívül képes a precíziós gazdálkodás igényeinek megfelelően táblán belüli, programozott, különböző dózisok kiadagolására. A Zunhammer Van-Control szabadalmaztatott berendezéssel lehetőség van a tápanyagonkénti (N, K, P) elemzésre, és például a nitrogén hektáronkénti kiadagolt mennyiségének beállítására.
SZERZŐ: FARKAS IMRE