2021. évi termésből több fehér- és kevesebb vörösbor készült, mint a megelőző esztendőben, a belföldi árak is ennek megfelelően alakultak. Külföldön továbbra is a fehérbor a kelendőbb, és ennek emelkedett jobban az ára.
Több exportálható borunk volt
2022 augusztus végéig 2 százalékkal kevesebb palackos bort exportált Magyarország, mint 2021-ben, lédig borokból azonban 44 százalékkal többet. A teljes kivitel bő 26 százalékkal haladta meg az egy évvel ezelőtti mennyiséget. Értékét tekintve a palackos borokból 1 százalékkal csökkent az ország bevétele, míg a lédig borokból csaknem 50 százalékkal több pénz folyt be. Ezzel együtt is a palackos kiszerelés hozott ötötödével több bevételt a konyhára, noha ebből fele annyit sem adtunk el, mint a tartályos borokból (225 ezer hektó vs 529 ezer hektó; 42,5%).
Ismét a fehérborokra mutatkozott sokkal nagyobb kereslet, az eredetmegjelöléssel ellátott italok exportára általában 10-20 százalékot emelkedett, míg a vörösborok közül csak az egri mutatott 13 százalékos erősödést.
Vörösborból csökkent a felhozatal
Belföldön a kunsági eredetvédett vörösborokból negyedére csökkent a piaci kínálat, ami megháromszorozta az árukat, és villányi vörösből is ötödével romlott a felhozatal, így az is drágulni tudott 45 százalékkal. Fehérborból viszont nőtt a piaci kínálat, így az áruk jellemzően 20-25 százalékkal csökkent, de a kisebb mennyiségben rendelkezésre álló Tokaji bor (-13%) közel 20 százalékkal drágult. (Itt jegyezzük meg, hogy a KSH adatai szerint a szeszes italok drágulási üteme rendre kicsivel az infláció alatt marad.)
A Tokaji belföldi értékesítési átlagára január és október között 123,6 ezer Ft/hl volt, ezzel szemben külföldre csak 75,8 ezer forintos átlagáron lehetett eladni (de ez is 21%-os erősödés). Az egri vörös- és rozéborok belföldön átlagban 50,6 ezer forintért mentek el, míg exportra 57,7 ezer forintot lehetett elkérni értük (+13%).
További részletek itt.
Ez a cikk is érdekelheti a témában: Jóval több bor várható idén, mérsékelt marad a drágulás.