fbpx

Hasítanak a tömegtermékek, ismét népszerű a krumpli

Írta: Gönczi Krisztina - 2022 december 03.

Ha egy alapélelmiszer egyszerre olcsó és egészséges is, az hatalmas előny a mostani válságban. Hollandiában a környezetvédelmi szempontok is érvényesülnek, de a helyi burgonya minden elvárásnak meg tud felelni.

holland hámozott krumpli
Az emberek szeretik a krumplit, csak meghámozni nem akarják (forrás: Schaap Holland)

A válságok összemosódó hatásai

„Az alapélelemiszerek iránt megnőtt a kereslet” – kezdi Moniek Wisse, a Schaap Holland ügyfélmenedzsere, aki többek között a hámozott friss burgonya vendéglátóipari szektorba történő értékesítésével foglalkozik. Ez nem meglepő, tekintettel a gazdasági helyzetre. A burgonya egészséges és megfizethető élelem. Az egzotikusabb és drágább termékek helyett most ezt választják az emberek.

Hollandiában is csökkenő trendet mutat a burgonyafogyasztás, viszont az olyan kényelmi termékekből, mint hámozott burgonya, többet vesznek, mint a klasszikus étkezési krumpliból. „A világjárvány idején az embereknek több idejük volt főzni. Most ismét elfoglaltak, dolgoznak, társasági életet élnek, így kevesebb idejük maradt a főzésre, amin gyorsan túl akarnak lenni. Ugyanez igaz az egészségügyi intézményekre és éttermekre is, de itt a személyzethiány a fő ok: nincs, aki meghámozza a burgonyát” – mondja Wisse.

„A Covid-19 azonban még frissen él az emlékeinkben, ezért, ha olcsóbban is vásárolunk, az egészséges táplálkozás iránti igény megmaradt. A pénzügyi válság ellenére most tudatosabbak a fogyasztók, mint, mint a koronavírus előtt voltak” – osztja meg tapasztalatát a holland szakember. A burgonya ideális választás, mert egyszerre egészséges és megfizethető. Hollandia exportőr ebből a termékből, így attól sem kell tartaniuk a vásárlóknak, hogy nagy ökológiai lábnyommal beszállított, import termékről van szó.

Gyorsabb forgásban a hűtött termék

A burgonya egyszerűen és változatosan elkészíthető étel. A hámozott burgonya előállítása és hűtése azonban energiát igényel. A kiskereskedelem ehhez úgy alkalmazkodik, hogy egyszerre kevesebbet rendel, a beszállítók pedig úgy, hogy csomagajánlatokat tesznek, más termékeket is kapcsolnak a leszállítandó áruhoz, így spórolnak a fuvarköltségen. A fogyasztók pedig profitálnak a korábbinál gyorsabban forgó, frissebb árumennyiségből. A jelenlegi alacsony árszinthez a rövid hűtési idők is hozzájárulnak – magyaráz Wisse.

A szakember kiemeli, manapság nem minden termékről mondható el, hogy folyamatosan elérhető a boltokban, de a burgonya ilyen áru, ami éppen az erős helyi termelésnek köszönhető. Az országban, különösen a Schaap Holland vásárlói körében, jellemző a minőségbiztosítási rendszerekhez való csatlakozás és címkézés, ilyen a bio, a GlobalGAP, a PlanetProof vagy a Food Security címke. A csomagolás szintén a fenntarthatósági szempontok alapján történik. A Schaap Holland újrahasznosított fóliát, műanyagot használ, mivel a burgonya csak ebben tartható el nagyobb veszteség, azaz élelmiszerpazarlás nélkül.

Ez a cikk is érdekelheti a témában: A magyar burgonya sorsa.