Messzire eljut az olcsó orosz búza

Írta: Gönczi Krisztina - 2022 november 16.

Jól bírja a fuvardíjat az olcsó az orosz búza, egész távoli piacokon került versenyelőnybe más beszállítókkal szemben.

gabonaszállító hajó
Már a tengeri fuvar sem olcsó, de az orosz gabona így is versenyképes (forrás: Lloyd’s List)

Verhetetlen orosz ár

Az orosz fegyveres erők elveszítették Herszont is, ezzel Mikolajiv kikötőjétől is távolabb kerültek a harcok. Mint azt megírtuk, az ukrán fél a gabonafolyosó működésének egy évre történő meghosszabbítását és Mikolajív bevonását szorgalmazza a hajóforgalomba, míg az oroszok elsősorban Afrika felé szeretnének minden szempontból akadálymentes gabonakereskedelmet kiépíteni. A gabonafolyosó sorsáról várhatóan az utolsó pillanatig halogatják a döntést.

Eközben élénken exportálják a 12,5% fehérjetartalmú búzájukat. Júliustól novemberig már 20,2 millió tonna kenyérgabonát szállítottak ki, míg tavaly ugyanezen idő alatt csak 18,5 millió tonnát. A november-december közötti szállítású orosz tételek a múlt héten átlagosan 317 dollárt értek, míg az amerikai pirosszemű búza 362 dollárra esett, a franciák 11,5%-os fehérjetartalmú gabonájáért pedig 338 dollárt fizettek a kikötőkben.

Meddig jut el az orosz búza?

Indiában gyenge lett a búzatermés, az állam már a központi készletek felszabadításáról döntött. Ilyen messzire tonnánként 60 dolláros fuvarköltséggel jut el most az orosz búza, ami annak tükrében sok, hogy Ausztrália jóval közelebbről kínálja rekordközeli termését.

Brazília jóval messzebb van Oroszországtól, mint India, mégis reális célpont, mivel a térség fő ellátói terméskieséssel, illetve szállítási nehézségekkel küzdenek. A dél-amerikai ország éves szinten 4-6 millió tonna búzát szokott vásárolni a szomszédos Argentínától, de idén jó, ha 4 millió tonnát beszerezhet innen. Emellett az USA-ból is szokott érkezni 6-7 millió tonna, ami idén inkább 6, mint 7 millió tonnát jelent. A hiányzó mennyiség (2-2,5 millió tonna) pótlásáért elsősorban az oroszok és a franciák versenyeznek.