Lajhár hadművelet: bedugul a Boszporusz a torlódó hajóktól

Írta: Gönczi Krisztina - 2022 október 31.

Lajhár üzemmódra váltottak az orosz ellenőrök a gabonafolyón közlekedő ukrán hajók átvizsgálásakor. Hiába siettetné a munkát az ukrán fél, nekik nem érdekük a kapkodás.

Isztambul teherhajó
Egyre gyűlnek a teherhajók Isztambul körül (forrás: infosources.info)

Már tízszer több a hajó, mint az ellenőri kapacitás

Október 14. óta az orosz hajóellenőrök drasztikusan lelassították a gabonafolyosón közlekedő ukrán hajók átvizsgálását, ami odavezetett, hogy165 hajó torlódott fel a Boszporusz közelében, és a sor napról napra nő. Már akadnak teherhajók, amelyek 19 napja várakoznak, ami megnöveli a logisztika költségeit, lévén egy-egy hajó napi fuvardíja 20-40 ezer dollár között szór. A „lassító hadművelet” miatt október közepétől az ukrán kikötők csak a kapacitásaik 25-30 százalékát tudják kihasználni. (Lásd az ügy hátterét itt: Az orosz szintet hozza az ukrán gabonaexport.)

Ukrajna válaszul felajánlotta, hogy megduplázza az isztambuli kikötőben dolgozó ellenőreinek számát. Jelenleg 7-7 fő képviseli az ellenőri csoportban Ukrajnát, az ENSZ-t, Törökországot és az Orosz Föderációt. Ez a létszám maximum napi 15-16 hajó átvizsgálását teszi lehetővé, ami a sor hosszát tekintve édeskevés. Az ukrán bővítési javaslatot – amint az várható volt – elutasította az orosz fél. Nyilván ugyanerre a sorsa fog jutni az az ukrán javaslat is, hogy a gabonafolyosó újratárgyalásakor (a megállapodás hamarosan lejár, lásd cikkünket itt), ne legyen kötelező az összes hajó ellenőrzése, hanem váltsanak szúrópróbaszerű ellenőrzésekre.

Virtuális sorban állással gyorsítanak az ukránok

Eközben informatikai fejlesztésekkel is igyekszik gyorsítani a hajók mozgását Ukrajna. Az ukrán tengeri kikötők igazgatósága arról számolt be, hogy továbbfejlesztette ennek algoritmusát, és bevezette az „elektronikus sorban állást” a gabonafolyosón az odesszai kikötő megközelítésére. Hasonló rendszer már a dunai kikötők között is működik, átláthatóbbá és kényelmesebbé tette vízi közlekedést.

Ugyanakkor módosították is a kipróbált rendszert: míg a Dunán várakozó virtuális sorban egyik hajó sem „tolakodhat” a másik elé, addig a tengeri folyosón sorakozó hajók között történhetnek pozícióváltások, például azért, mert az egyik teherhajó már kész az átvizsgálásra, míg a másik még nem tart itt. Ha változik a sorrend, annak észszerű okáról minden esetben értesítik a teherhajót. A virtuális sor nyilvánosan követhető az igazgatóság honlapján.