Már tavaly is megtapasztalhattuk, milyen, amikor az importparadicsom eltűnik a magyar polcokról, és tisztán hazai felhozatalból látjuk el az élelmiszerláncokat. Idén is kicsi lesz a konkurencia, érvényesíteni lehet a termelői költségek emelkedését. Csak a spanyoloktól kell tartani, akik már nagyon készülnek erre a szezonra.
Novemberre itt a spanyol ellenfél
Hollandiában és más európai termelőknél az időjárás miatt túl gyorsanvéget ért a paradicsomszedési kampány, így szeptemberben egy kínálati luk keletkezett a piacon, ami magas árakat hozott – magyaráz a spanyol Vicasol zöldség-gyümölcs nagykereskedelmi cég marketingosztályának vezetője, a holland származású Stephan van Marrewijk. Néhány hét múlva azonban változik a helyzet: a spanyol Almeriában ugrásszerűen nőni fog a paradicsom-kibocsátás.
Marrewijk szerint a holland paradicsomtermesztők többsége nem fog termelni ezen a télen, mert túl drága az üvegházak fűtése és megvilágítása. A spanyolok tudták ezt, ezért az előző szezonhoz képest minden fajta esetében megnövelték a paradicsom területét, de különösen koktélparadicsomból, amelyik az elmúlt években a teret veszített a spanyol termelésben.
Magas árakkal kezdenek
A szakember úgy látja, a holland paradicsom hiányát minden európai országban megérzik ezen a télen, de nem tudni, hogy ennek mekkora hatása lesz az árakra, azok ugyanis eleve magas szintről indulnak a termelési költségek 20 százalékos emelkedése miatt. Jelen gazdasági helyzetben már az is egy eredmény, ha a költségnövekedések érvényesíthetők az árban. „Termelői oldalról nézve ebben a helyzetben indokolt magas árakkal kezdeni a szezont, aztán meglátjuk…” – vélekedik Stephan van Marrewijk.
Lásd még a témában: