Indexált, havi díjszabásra térnek át a fuvarozók

Írta: Gönczi Krisztina - 2022 szeptember 01.

Az energiaárak, a bérköltségek és az infláció évközi növekedése miatt emelkednek a logisztikai díjak – közölte a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ). Az árszabás hónapról hónapra változhat.

hűtött teherautó
A megtett kilométereken kívül már semmi sem biztos (forrás: zestmachinery.com)

Eddig bírták

Súlyos következményei vannak a megváltozott világgazdasági helyzetnek a logisztikában is, a már tíz százalékot is meghaladó infláció növeli a költségeket, és elengedhetetlenné teszi az év közbeni béremelést, miközben a szolgáltatók éves vagy többéves szerződéseket kötöttek partnereikkel, így a pluszköltségeket maguknak kellene kigazdálkodniuk.

A többszörösére dráguló energia szintén egyre súlyosabb helyzetbe hozza az ágazatot. Már 2021 utolsó negyedévében megugrott az áram és a gáz ára (átlagosan kettő-négyszeresére), az orosz-ukrán háború és a szankciók ezeket az árakat tovább emelték. A gáz esetében az idei augusztusi árszint már több mint négyszerese a tavalyi éves átlagnak, és majdnem a duplája az idei évre kalkuláltnak. Azok jártak jól, akik 2021-ben bevállalták, és a korábbi díj dupláján többéves energiaszerződést kötöttek.

A megugró árak lekövetésének elmaradása kilátástalan helyzetbe hozza a raktárlogisztikai szolgáltatókat, az energia ugyanis jelentős tétel az összköltségükben. Az MLSZKSZ felmérése szerint egy száraz hagyományos raktár energiaigénye átlagosan a szolgáltatási díj 10 százaléka, egy temperálást igénylő raktár esetében 10–20 százaléka. Hűtőraktár esetében jóval magasabb ez az arány, 25–30 százalék.

A kilátások riasztóak

A szállítmányozók érdekvédelmi szövetsége már több mint tíz éve segíti a tagságát az áram és gáz közös beszerzésével, ezért naprakész információval rendelkezik az energiapiacról, amely az elmúlt hónapokban teljesen megváltozott. A fix árakat tartalmazó ajánlatok a korábbi többnapos érvényességről néhány órára csökkentek, és túlnyomórészt indexált áras ajánlatokat tartalmaznak. Az energiafogyasztó ügyfelek, így a logisztikai szolgáltatók is, kiszolgáltatottabbak lettek, az energiavásárlás hosszadalmassá és bonyolulttá vált.

Az MLSZKSZ a jelenlegi ártárgyalások alapján úgy kalkulál, hogy a gáz várhatóan a tíz–tizenkétszerese, az áramár pedig a nyolc–tízszerese lesz a 2021-es áraknak, és ennél rosszabb forgatókönyv is elképzelhető. Ezen felül a leköthető kapacitás mennyisége is kiszámíthatatlanná vált a gáz esetében.

Havi indexálással változik az ár

Az MLSZKSZ azt tanácsolja tagjainak, hogy megbízói szerződéseiket egészítsék ki egy energiaklauzulával, amelyben pontosan rögzítik a havonta változó pluszköltségek elszámolási metodikáját. Azt javasolják, hogy gáznál a holland TTF vagy az osztrák CEGH VTP energiatőzsde másnapi jegyzésárainak előző havi átlagárához viszonyítsák az elszámolóárat. Az áramnál pedig a budapesti HUDEX energiatőzsde lehet a viszonyítási alap. Ezek a jegyzésárak nyilvánosak, és referenciaként elfogadottak. Az indexált elszámolás révén hónapról hónapra követhetővé válnak a tényleges kiadások, változhat a díjszabás, épp úgy, ahogy ez az üzemanyagok terén már évek óta működik a felek között.

Ez a cikk is érdekelheti a témában: Megint sztrájkkal fenyegetnek a spanyol fuvarozók.

Összeállította: Gönczi Krisztina