A nagy teljesítményű mezőgazdasági traktorok hajtását a jövőben is a belső égésű motorok fogják szolgáltatni. A 300 lóerőnél nagyobb motorteljesítményű traktorok alkalmazási aránya hazánkban is növekszik, ezért érdemes az ebbe a kategóriába tartozó legnépszerűbb dízelmotorokat áttekinteni.
Adízelmotorok továbbra is meghatározóak lesznek a nagy teljesítményű mezőgazdasági mobil gépek üzemeltetésénél. Ha a gázolajellátással gondok lesznek, akkor a földgáz (CNG, LNG), a biogáz, a metán és a hidrogén hajtóanyaggal lényegében a mostani dízelmotorokhoz nagyon hasonló erőforrásokat fognak a mezőgazdaságba használni. A 300 lóerőnél nagyobb motorteljesítményű traktorok alkalmazási köre hazánkban is növekszik, ezért érdemes áttekinteni az ebbe a kategóriába tartozó legnépszerűbb dízelmotorokat.
FPT Industrial NEF N67
Az FTP Industrial NEF dízelmotor-sorozat tagjai a mezőgazdasági, az építőipari, a közúti, a tengeri és az energiatermelés berendezéseiben két évtizede kiemelkedően jól teljesítenek. Az FTP Industrial NEF N67 Stage V típusjelzésű folyadékhűtésű, négyütemű mezőgazdasági dízelmotor a sorozat legerősebb tagja (1. kép). A 6 hengeres, soros hengerelrendezésű, 6,7 literes (104 mm furatú, 132 mm löketű), eVGT turbófeltöltős, Common Rail közvetlen befecskendezésű, új motorhardverrel ellátott motor maximális teljesítménye 230 kW (313 lóerő) 1800 1/min fordulatszámon, és a maximális nyomatéka 1282 Nm 1400 1/min fordulatszámon.
A motor az EU Stage V emissziós értéket a második generációs ismert HI-eSCR2 (High Efficiency Selective Catalytic Reduction) kipufogógáz-utókezelő rendszerrel teljesíti, kipufogógáz-visszavezetés (EGR) nélkül. Az üzemanyag-takarékos dízelmotor hossza 1062 mm, szélessége 687 mm, magassága 1049 mm, száraz tömege 530 kg. Az FTP Industrial NEF N67 Stage V motor mezőgazdasági alkalmazása sokrétű, többek között a Case IH Optum 300 CVX, a New Holland T7.315, a X8.631 VT-Drive traktorok erőforrása.
John Deere PowerTech™ PSS 9 L 6090CI550
A John Deere 7R 350 nehéz univerzális traktor erőforrása a John Deere PowerTech™ PSS 9 L 6090CI550 típusjelzésű dízelmotor (2. kép). Ez a motor 6 hengeres, soros, álló hengerelrendezésű, 9 literes (118 mm furatú, 136 mm löketű), folyadékhűtésű, négyütemű, kettő, soros turbótöltős, levegő-levegős visszahűtésű közvetlen (HPCR) befecskendezésű, elektronikus (ECU) vezérlésű erőforrás. A 6090CI550 jelzésű dízelmotor legnagyobb névleges teljesítménye 317 kW (425 lóerő), 2200 1/minfordulaton, maximális nyomatéka1685 Nm, 1600 1/min fordulatszámon. A hengerenként 4 szelepet tartalmazó motor levegőellátó rendszerében először az alacsony nyomású, majd a nagy nyomású turbótöltő sűríti a levegőt. A nagy nyomású turbótöltő után a felmelegedett levegőt levegő-levegő hűtőn keresztül vezetik be a motorba. A soros turbófeltöltés nagyobb töltőnyomást biztosít, ezzel nagyobb teljesítménysűrűség és alacsonyabb fordulatszámon magasabb forgatónyomaték érhető el. A két turbófeltöltő közötti levegősűrítés megosztásával, alacsonyabb turbina-fordulatszám mellett érhető el a nagyobb töltőnyomás és a kedvezőbb forgatónyomaték-fordulatszám jelleggörbe megvalósítása.
A 6090CI550 jelzésű dízelmotor teljesíti az EU Stage V előírást. A motor kipufogógáz-utókezelő rendszere hűtött kipufogógáz-visszavezetést (EGR), dízeloxidációs katalizátort (DOC), dízelrészecske-szűrőt (DPF) és szelektív katalitikus redukciót (SCR) tartalmaz. A motor kompakt méretű: hossza 1271 mm, szélessége 856 mm, magassága 1265 mm, száraz tömege 1044 kg. A motor traktorba könnyen beépíthető, a rögzítési pontok megegyeznek a korábbi motormodellekével.
MAN D1556LE 5xx
A mezőgazdaság számára készülő MAN D1556 LE 5xx típusjelzésű (3. kép), folyadékhűtésű, négyütemű,6 hengeres, soros, álló hengerelrendezésű, 9 literes (115 mm furatú, 145 mm löketű), VGT turbófeltöltős, Common Rail közvetlen befecskendezésű dízelmotor névleges teljesítménye a beszabályozástól függően 205–324 kW (279–440 lóerő) 1900 1/min névleges fordulatszám mellett.
A maximális 1970 Nm nyomatékot az 1150–1300 fordulatszám-tartományban szolgáltatja. A motor hengerenként 4 szeleppel rendelkezik, és külön érdekessége, hogy a szelephézag-állítás hidraulikus úton, automatikusan valósul meg. A MAN D1556 LE 5xx dízelmotor az EU Stage V környezetvédelmi levegőemissziós előírás teljesitését kipufogógáz-visszavezetés (EGR) nélkül, csak az új felépítésű szelektív katalitikus redukciós (SCR) rendszerrel és a motorvezérlőbe (EDC) integrált kipufogógáz-utókezelő szabályozásával éri el. A motor hossza 1414 mm, szélessége 807 mm, magassága 1103 mm, száraz tömege 860 kg. A takarékos üzemű és alacsony fenntartási költségű motort többek között a Fendt 900 Vario traktorcsaládnál alkalmazzák.
AGCO Power 98 HD
Az AGCO Power 98 L HD típusjelzésű, finn gyártmányú mezőgazdasági dízelmotor a termékcsalád legerősebb tagja (4. kép).
A 9,8 literes (111 mm furatú, 145 mm löketű), folyadékhűtésű, négyütemű, Common Rail közvetlen befecskendezésű, turbófeltöltős dízelmotor egyedi érdekessége, hogy7 hengeres, soros, álló hengerelrendezésű. Az AGCO Power 98 HD dízelmotor legnagyobb teljesítménye 339 kW (461 lóerő) 1750 1/min fordulatszámon, és legnagyobb nyomatéka 1920 Nm, az 1200–1800 1/min fordulatszám-tartományban. A továbbfejlesztett SisuTronic motorvezérlő elektronikával és az AGCO SISU POWER e3 szelektív katalitikus redukció (SCR) finomított változatával a motor teljesíti az EU Stage V környezetvédelmi előírást. A motor hossza 1357 mm, szélessége 874 mm, magassága 1466 mm. Ezt a motort többek között a nagy teljesítményű Challenger 1000 traktorban és az AGCO terménybetakarító gépeiben alkalmazzák.
John Deere 18X 6180CI510
A JD 18X 6180CI510 típusjelzésű dízelmotor a John Deere vállalat legnagyobb mezőgazdasági, ipari motorgyártmánya (5. kép).
Az új, korszerű mezőgazdasági motor elnyerte a rangos „2021 év dízelmotorja” (Diesel of The Year 2021) címet. A John Deere ezt a nagy teljesítményű dízelmotort először az új 9500-as és a 9600-as sorozatú önjáró silókombájnokba kívánja beépíteni. A JD 18X 6180CI510 erőforrás 6 hengeres, soros, álló hengerelrendezésű, 18 literes (148 mm furatú, 174 mm löketű), folyadékhűtésű, négyütemű, turbótöltős, levegő-levegős visszahűtésű, nagynyomású Common Rail (HPCR) közvetlen befecskendezésű, elektronikus vezérlésű dízelmotor. A JD 18X 6180CI510 jelzésű dízelmotor legnagyobb névleges teljesítménye 676 kW (907 lóerő), 1900 1/min fordulaton, maximális nyomatéka 4250 Nm, 1400 1/min fordulatszámon. A hengerenként 4 szelepes motor levegőellátó rendszere kettő, soros elrendezésű turbótöltőt tartalmaz. Az első alacsony nyomású turbótöltő után a második nagy nyomású turbótöltő következik. Az összesűrített levegőt levegő-levegő hűtővel hűtik.
A soros turbófeltöltés nagyobb töltőnyomást és kedvezőbb forgatónyomaték-fordulatszám jelleggörbét biztosít. A JD 18X 6180CI510 dízelmotor teljesíti az EU Stage V előírást, és a kipufogógáz-utókezelő rendszere csak hűtőttkipufogógáz-visszavezetést (EGR) tartalmaz. A motor tömör felépítésű: hossza 1750 mm, szélessége 920 mm, magassága 1507 mm, száraz tömege 2119 kg.
SZERZŐ: DR. VARGA VILMOS NY. OKL. GÉPÉSZ- ÉS VILLAMOSMÉRNÖK