fbpx

Lila, sárga vagy mégis piros legyen a paradicsom?

Írta: MezőHír-2022/6. lapszám cikke - 2022 június 20.

Nemcsak a technológiát, a kínálatot is bővíteniük kell a termelőknek.

Több mint 12 ezer tonna paradicsom kerül a fogyasztók asztalára idén a többgenerációs dél-alföldi kertész családok üvegházaiból. Az őket képviselő cég idén több mint 30-féle paradicsomot, valamint fejes salátát, kígyóuborkát és kaliforniai paprikát termeszt az összesen 52 hektárnyi, nagyrészt üvegházas területén.

Nemes-Nagyné Vas Andrea
Nemes-Nagyné Vas Andrea ügyvezető igazgató

Húsvét óta felpörgött a paradicsomtermesztés a 2012-ben, dél-alföldi kertész családok összefogásából létrehozott TRIVEGA Kft. tagjainak modern üvegházaiban. Az év elején ültetett palántákból kihajtott – egy szezon alatt akár 15 méteresre is megnyúló – töveken márciusban kezdtek nagyobb mennyiségben beérni az első termények. Májustól intenzíven szüretelik már a cég munkatársai a paradicsomot az év végéig. Az idei szezonban a terveik szerint mintegy 14 ezer tonna zöldségfélét termesztenek, amelyből több mint 12 ezer tonnát tesz ki a paradicsom.

A mennyiség döntő többsége hazai kiskereskedelmi láncokon keresztül kerül a fogyasztók asztalára, de idén először a környező országokba is szállítanak paradicsomot. „A legfontosabb célunk az, hogy egész évben egészséges, zamatos, friss paradicsomot és egyéb zöldségféléket termeljünk, és azokat a lehető legrövidebb idő és szállítási útvonal alatt az üzletláncokhoz juttassuk” – tudtuk meg Nemes-Nagyné Vas Andreától, a TRIVEGA Kft. ügyvezető igazgatójától.

Már csak fenntarthatóan lehet– ezt a piac is elvárja

A magas technológiai színvonalú, modern üvegházakban több mint 44 hektáron, a fóliasátrakban pedig 8 hektáron zajlik a termelés, ami összesen 600 embernek nyújt állandó munkahelyet. A kiváló minőségű, frissen szedett árut Kisteleken, Csongrád-Csanád megyében csomagolják, majd a vállalkozás Pest megyei központi raktárából szállítják az áruházakba. Mint Nemes-Nagyné Vas Andrea elmondta, a cég számára kiemelten fontos a fenntarthatóság a gazdálkodásban; a teljes termőterületet geotermikus energiával fűtik, az üvegházak energiaszükségletéhez a napenergiát is felhasználják, napkollektorok segítségével. Az állományaikat biológiai növényvédelemmel támogatva óvják a kártevőktől. Az üvegházakban termesztőközegként újrahasznosítható kókuszrostot alkalmaznak, amely kókuszdióháncsból készül, és tökéletes vízellátást és levegőzést biztosít a gyökereknek. A termékek csomagolásának alapanyaga fenntartható erdőgazdaságokból származik. A zöldségek öntözéséhez csepegtető rendszereik célzottan adagolják a vizet, ezzel kerülik a felesleges vízfelhasználást.

ültetvény

A cég az eltelt évtizedben komoly fejlesztéseket hajtott végre a telephelyein, hogy nagyobb hozamú, jobb minőségű zöldségeket tudjon termelni egész évben. Mindezek eredményeként a TRIVEGA az elmúlt években megnövelte árbevételét: a zöldségfélék értékesítéséből 2021-ben nettó 5,7 milliárd forintos forgalmat bonyolított le. A fogyasztói igények változásait is folyamatosan figyelemmel kell kísérniük, ezekre reagálva újabb és újabb termékeket vesznek fel a termesztési palettára. Ma egyre inkább a kisebb méretű, zamatos paradicsomokat keresik a vásárlók, így ezek körét is folyamatosan bővítik. Mindezek mellett olyan különlegességeket is termesztenek, mint a sötétlila vagy sárga paradicsom, amelyek igazi gasztronómiai különlegességet jelentenek.

„Négygyermekes anyaként nem könnyű megtalálni az egyensúlyt, az arany középutat a munka és magánélet között, 100%-ot igyekszem nyújtani, amihez nem mindig elég a napi 24 óra. Viszont elkötelezetten és kíváncsian végzem a munkámat, ami nem csupán megélhetést biztosító tevékenység, hanem az életem is, és minden év új kihívásokat tartogat. Nagyon fontos, hogy elégedett legyek a munkám eredményével, de ez a családom, a szerető férjem és a gyermekeim nélkül nem jelentene semmit” – nyilatkozta a holland agrárminisztérium lapjának adott interjújában a cégvezető.

SZERZŐ: SÁNDOR ILDIKÓ