fbpx

Nem működik a sanghaji kikötő? Van másik!

Írta: Gönczi Krisztina - 2022 május 26.

Egyik napról a másikra nem lehet új szállítási útvonalakat kiépíteni, de a piac törekszik rá. A kisebb kikötők, a kisebb szállítmányozási cégek és kisebb átrakodó hajók aranykora jött el.

feeder hajó
Erre a méretre van most a leginkább szükség (forrás: confeeder.com)

Romlandó árunak semmi esélye Sanghajban

Kína két legnagyobb városát, Sanghajt és Pekinget hol lezárják, hol megnyitják a Covid-hullámok miatt, Sanghaj kikötője még mindig csak negyedgőzzel üzemel. A legforgalmasabb tengeri ki- és belépési pont részleges bénulása érezhető hatással van a kínai áruforgalomra. „Sanghaj kezeli a kínai piacra érkező gyümölcsmennyiség több mint egyharmadát” – mondja Ricky Chong, a World Fresh Exports munkatársa. (Lásd cikkünket: Kína legnagyobb kikötője még mindig béna kacsa.)

A lezárás miatt az áruk csak késve tudnak befutni a dokkba, illetve elindulni a szárazföld belseje felé, ami a kereskedők számára is nagy kockázatot hordoz. A továbbszállítás legnagyobb akadálya, hogy senki sem akar Sanghajba menni a rakományért. „A kamionosok azért nem akarnak elindulni, mivel a visszaérkezésük után 14 napra karanténba kell vonulniuk. Ez azt jelenti, hogy havonta csak két rakományt tudnak elszállítani Sanghajból, ami nem kifizetődő” – magyaráz Chong.

Kína: kerülendő célpont?

Kína a világpiacra lépő chilei cseresznye 80 százalékára, az ausztrál citrusfélék és csemegeszőlő 60 százalékára tartott eddig igényt, de most nagyon nehéz elérni ezt a hatalmas piacot. Ha egy kereskedő kizárólag a kínai piacra támaszkodik, akkor most nagy bajban van – vélekedik Ricky Chong. A bezárásokra válaszul sok ország más piacokra terelte az eredetileg Kínának szánt gyümölcsöket. „A múlt héten nyílt meg a kantoni kikötő, amelyik folyón keresztül áll összeköttetésben a Dél-kínai-tengerrel. Most már ide is befuthatnak az Észak-Amerikából származó gyümölcsök” – bizakodik a kereskedő.

Hongkong a megoldás

A World Fresh Exports a világ minden tájáról szállít gyümölcsöt az ázsiai kontinensre, de a cég saját helyi termeléssel is rendelkezik Kínában. A sanghaji kikötő lezárása miatti jelenleg a hongkongi Sencsen kikötőn keresztül juttatják ki az országból a gyümölcsöket. „Ez ideális kikötő olyan délkelet-ázsiai országok ellátására, mint Vietnam és Malajzia” – mondta Chong. „Sencsenből csak három napba telik, mire a termék eljut Vietnamba, Malajziába pedig körülbelül 9-10 nap alatt érkezik meg. Egy kis kínai logisztikai céggel dolgozunk, amelyiknek saját raktere van a kikötőben. Az Észak-Amerikából érkező gyümölcsök is ide futnak be, innen pedig a rövidebb távokra kisebb elosztó hajókat, feedereket használunk.”