Exportfék az oroszoknál, beijedt a terménypiac

Az oroszok megint a pedálra léptek, így lassan, drágán és kevesebb búza hagyhatja el az országukat ebben az értékesítési szezonban, mint tavaly. Európa minden jel szerint átveszi tőlük idén a világ top-búzaexportőre címet. Az árak magasak, a mezőgazdák rekordáron adhatják el a gabonát.

 

búza kézben
Aranyat ér (forrás: pixabay.com)

 

10 millió tonnával kevesebb orosz búza

Az orosz kormány október 28-án 123 millió tonnára csökkentette a 2021-22-es gazdasági évre vonatkozó hivatalos gabonabecslését a korábbi 127 millió tonnás prognózishoz képest. Ebből a búza 75 millió tonna lehet, szemben az egy évvel ezelőtti 85 millióval – írja world-grain.com. Az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériuma (USDA) még kisebb, 72,5 millió tonnás orosz búzaterméssel számol.

Eközben az élelmiszer-infláció ötéves csúcsot ért el Oroszországban, ezért a Kreml azt tervezi, hogy a hazai ellátás érdekében 2022 első felére kvótát határoz meg a gabonakivitelre, beleértve a búzát is. A várakozások szerint a kvótát február 15-étől júniusig tartják fenn, az exportvámot pedig a piaci áraktól függően hagyják „lebegni”. Ezek a hírek ismét feltüzelték a piacot, holott az olajkitermelés bővülése és a kiváló ausztrál búzatermés már egyszer megnyugtatta.

 

búza és kőolaj ára
A kőolaj már lefelé mozdul, a búza még kitart (forrás: businessinsider.com)

 

Bedugultak az ukrán vasutak

Az ukrán termés kiváló idén (itt írtunk róla), de a vasúti szállítmányozásban nagy a zűrzavar. A graintrade.com szerint most nem annyira a tengeri konténerek hiánya, mint a szárazföldi csomópontok bedugulása az oka annak, hogy ilyen lassan hagyja el a gabona az országot. Az ukrán vasúthálózaton jelenleg 50 szerelvény vesztegel és 250 késik. A legrosszabb a helyzet Mikolajiv állomásán van. A város a Fekete-tengerbe ömlő Dél-Bug folyó széles torkolatában fekszik, vasúti átrakodója előtt több mint 7 ezer teherautó torlódott fel. A vasút a helyzetet elsősorban a pályamunkák végzésével magyarázza, a torlódások miatt most ezek időleges felfüggesztése mellett döntöttek.

 

Versenyképtelen fekete-tengeri portéka

Pillanatnyilag 340-350 dollárt (cc. 110 ezer forint) ér egy tonna orosz vagy ukrán búza hajóra rakva. A fekete-tengeri nehézségek miatt az európai búza vált versenyképessé a piacon, ez hajóra rakva 320-330 dollárért megvásárolható (cc. 104 ezer forint). Az amerikai elemzők számításai szerint az Európai Unió idén maga mögé utasítja Oroszországot a világ legnagyobb búzaexportőre címért folyó versenyben: az EU kivitele 35,5 millió tonna lehet, míg Oroszországé legfeljebb 35 millió tonna a tavalyi 38,5 millió tonna után.

 

Sosem látott árak

Párizsban a decemberi búzát 297 eurós rekordáron jegyezték a napokban, ami a magyar fizetőeszköz gyengülése miatt már 108,5 ezer forintnak felel meg. A magyar telephelyeken a 100 ezer forintos lélektani határt súrolja a termény ára. Eközben Argentínában és Ausztráliában jó ütemben zajlik a kiváló búzatermés betakarítása. A térségünkben is meg kell hogy nyugodjanak a kedélyek, hiszen az ukránok 41 százalékkal, az EU pedig 19,5 százalékkal több búzát vihet a külpiacokra idén. Tény azonban az is, hogy a világ egészének búzakészletei ötéves mélypontra eshetnek a szezon végére. A 277 millió tonnára becsült zárókészlet hiába több 55 százalékkal az utolsó válságos événél (2012), időközben a világ fogyasztása is megemelkedett, és ismét meghaladja a termelést.

 

Nagy búzatermelő országok kibocsátása
Térségünkben jó a búzaellátás, de a világ egésze hiánnyal szembesül (forrás: EU Bizottság)

 

agrár ár búza EU Európa export mezőgazdaság orosz orosz búza piac szállít termelés termés ukrán vasút világ