fbpx

Új mezőgazdaságitraktor-gumiabroncsok

Írta: MezőHír-2021/07. lapszám cikke - 2021 július 16.

A mezőgazdasági traktorok hatékony működése nagy mértékben függvénye az alkalmazott gumiabroncs tulajdonságának. Az igények kielégítése érdekében széles körű kutatómunka folyik, amelynek eredményei az új mezőgazdasági gumiabroncsokban jelennek meg. A fejlesztés irányait a legnagyobb gumigyártó vállalatok határozzák meg.

 

A traktorszegmens vezeti a mezőgazdasági gumiabroncsok piacát, és 2020-ban a globális árbevétel 43,5%-át adta. A fejlesztési irányokat a legnagyobb gumigyártó vállalatok határozzák meg. A mezőgazdasági gumiabroncsok globális piacának néhány kiemelkedő szereplője a Balkrishna Industries Limited (BKT), a Bridgestone Corporation, a Continental AG, a Michelin (CGEM), a Sumitomo Rubber Industries Ltd., a Titan International Inc., a Trelleborg AB (a Mitas-szal), a TBC Corporation, az Apollo Tyres Ltd., a Hankook Tire, az Alliance Tire Group (ATG) stb.

 

Radiál és diagonál gumiabroncsok

Az alapvető felépítés alapján a traktorgumiabroncsok radiális (Radial Tire) vagy diagonális (Bias Ply Tire) kialakításúnak lehetnek, de az utóbbi időkben a kettő kombinációjaként jellemezhető abroncsköpenyek is készülnek.

A világ mezőgazdaságigumiabroncs-termelésének kb. 51%-a még mindig diagonál felépítésű termék, mert ennek előállítása olcsóbb, a felhasznált természetes gumi és textilszálak alacsony anyagára miatt. A diagonálabroncs egyedüli előnye a radiállal szemben, hogy az oldalfala kevésbé érzékeny a kemény tárgyak okozta sérülésekre. A diagonálabroncsok nagy tömegű előállítója és fogyasztója Kína és India. A radiális abroncsok elterjedése nagymértékben növekszik, mert a szilárdság megtartása mellett az oldalfalaik igen hajlékonyak, a rugózási tulajdonságaik jók, a gördülési ellenállásuk kisebb, ami kisebb hajtóanyag-fogyasztást eredményez. Nagyobb a radiálabroncs kopásállósága és élettartama, a szélesebb kialakítás miatt a felfekvési felület nagy, és a terheléstől alig változik, a talajnyomás egyenletesebb. Kisebb a talajtömörítő hatása, jobb az öntisztulási tulajdonsága, a bordák kedvezőbb kialakítása eredményeként növekszik a vonóerő-képessége, csökken a kerékcsúszás (szlip) értéke stb. A hasonló méretű diagonálhoz képest a radiál gumiabroncs ára viszont jóval magasabb, elsősorban a felhasznált szintetikus gumianyagok, illetve az acél- és a műanyag vázszövetek magas költsége miatt. A prémium radiál gumiabroncsok magasabb beszerzési ára azonban néhány évi használat után megtérül.

A mai korszerű traktorgumiabroncsok sokrétű kutatómunka eredményeként alakultak ki, miközben sok esetben nehéz észrevenni azokat az újdonságokat, amelyek az abroncs használati értékét jelentősen megnövelik.

Trelleborg TM1000 PTA Trelleborg Wheel Systems vállalat Trelleborg TM1000 ProgressiveTraction elnevezésű radiálterméke több innovációs díjat kapott (1. kép).

 

 

gumiabroncs
Trelleborg TM1000 ProgressiveTraction radiál gumiabroncs (forrás: www.treleborg.com/wheels)

 

Ez a mezőgazdasági gumiabroncs legutóbb, az NMR magazin által szervezett vetélkedőn, a „Legjobb mezőgazdasági gumiabroncs 2021” elismerésben részesült. Az új prémium TM1000 PT radiális gumiabroncsok 18 méretben, 70 (65) km/h sebességre, VF (Very High Flexion) nagyon nagy hajlékonyságú oldalfal technológiával készülnek. A megnövelt oldalfal-hajlékonysághoz nagyobb felfekvő felület tartozik, ezért a VF abroncsok a hagyományos radiálabroncsokhoz képest azonos abroncsnyomás esetén akár 40%-kal nagyobb terhelhetőséget bírnak, vagy 40%-kal alacsonyabb belső légnyomásnál a terhelhetőség ugyanaz maradhat. A VF radiál gumiabroncs esetében az üzemeltető mezőgazdasági puha talajon csökkentheti a gumi légnyomását, ezzel megnövelheti a gumiabroncs felfekvési felületét, a vonóerő-képességet, a hajtóanyag-fogyasztást és a talajkárosodást mérsékelheti, növelheti a termés mennyiségét. A traktor kemény felületű közútra való visszatérésekor pedig megemelhető a gumiabroncs légnyomása, ezzel kisebb lesz az úttal való érintkező felület, csökken a gördülési ellenállás, a hajtóanyag-fogyasztás és az abroncs kopása is. A TM1000 PT radiális gumiabroncs futófelület-kialakítását úgy tervezték, hogy növekedjen az abroncs használatának hatékonysága. A futófelület tulajdonságai az 1. kép jelölései alapján: (a) a nagyon nagy hajlékonyságú oldalfal nagy felfekvőfelületet jelent; (b) a kettős élű kapaszkodóbordák jobb tapadást, kisebb talajkárosítást, kisebb kopást és alacsonyabb rezgéskeltést biztosítanak; (c) a magas bordák „szárnyhatása” növeli a kapaszkodófelületet; (d) a bordák gumioldalról közép felé 23o/45o-os hajlásszög-felépítése növeli a kapaszkodóképességet és az oldal „fül” kiképzése mérsékli a rezgéskeltő hatást; (e) a borda sajátos fejkialakítása növeli a bordák élettartamát; (f) a bordák közötti teraszok összekapcsolása „légrést” hagy a talaj és a gumi felülete között, amely nagymértékben elősegíti az abroncs öntisztulását. A gyári tesztadatok alapján ez a gumi akár 3%-kal kisebb hajtóanyag-fogyasztást és akár 5%-kal hosszabb élettartamot biztosít más VF radiál traktorgumiabroncs-termékhez képest.

 

Alliance AGRI STAR II

Az ATG 2016. évi felvásárlásával az Alliance márkanév a japán Yokohama Rubber Company multinacionális vállalathoz került.

Az Alliance AGRI STAR II elnevezésű mezőgazdasági gumiabroncsok az egyedülálló SLT (Stratified Layer technológia) alkalmazásával, két sorozatban, 68 méretben, 65 km/h sebességre készült prémium minőségű termékek (2. kép).

 

gumiabroncs
Alliance AGRI STAR II SLT radiál gumiabroncs (forrás:
www.agristarII.com/

 

A Stratified Layer technológiával készült gumiabroncs kapaszkodóbordái két különböző profilú réteggel készülnek, ha a felső réteg elkopik, a következő réteg profilja úgy viselkedik, mint más termékek új korukban. Az AGRI STAR II radiál gumiabroncs hajlékony oldalfala is egyedi kialakítású, az új oldalfalvédelem megelőzi az abroncssérüléseket, valamint a többrétegű poliészter övekkel megerősített erős karkasz együttesen kimagasló stabilitást, kezelhetőséget és menetkomfortot biztosít. A bordák átfedő fejkiképzése szilárd utakon a gumikopást és a rezgéskeltő hatást mérsékli. A bordák közötti teraszok felépítése elősegíti a gumi öntisztulását. Ez a traktorgumiabroncs jó tapadással és igen hosszú élettartammal rendelkezik, a termékre 7 év garanciát adnak.

 

BKT AGRIMAX V-FLEKTO

A BKT AGRIMAX V-FLEKTO elnevezésű VF radiál traktorabroncs az indiai BKT első NRO- (Narrow Rim Option) minősítésű terméke (3. kép).

 

gumiabroncs
BKT AGRIMAX V-FLEKTO NRO radiál gumiabroncs (forrás:
www.bkt-tires.com)

 

Az NRO-jelölés arra utal, hogy a VF abroncs a szokványos gumiabroncsokhoz ajánlott keskeny felnire szerelhető. A gumiszéria 21 méretben, 65 km/h haladási sebességhez készül. A rendkívül erős szövetváz és a megerősített perem, valamint a kopásálló futófelület a hasonló gumiabroncsokhoz képest akár 10%-kal nagyobb élettartamot biztosít.

 

Michelin RoadBib

A Michelin élen jár a mezőgazdasági gumiabroncsok fejlesztésében, így az elmúlt két évben is számos új abroncskialakítást valósított meg. Az üzemeltetők részéről igény van olyan traktorgumiabroncsra, amely a szántóföldön és a közúton is hatékonyan használható. Az új Michelin RoadBib radiál traktorgumiabroncs ezt elégíti ki (4. kép).

 

gumiabroncs
Michelin RoadBib többcélú traktorgumiabroncs (forrás:
https://business.michelinman.com)

 

A Michelin RoadBib abroncs alacsony gördülési ellenállása révén akár 5%-os hajtóanyag-megtakarítást is eredményez, élettartama 25%-kal nagyobb, a 20%-kal nagyobb gumifelület kiváló úttartást biztosít, a futófelület mintázata alacsony, így a rezgéskeltő hatása kisebb, és nagyszerű utazási kényelmet biztosít.