„Krone Laci bácsinál” és fiainál nem márka szerint vásárolnak, hanem „Szakadáth-gépet” keresnek a vevők
Hazánkban több száz mezőgazdasági gépforgalmazó cég működik. Igen vegyes az összetétel, az egylaptopos, szerviz nélküli dílerektől a többtelepes, jól felszerelt cégekig mindenféle megtalálható közöttük. Azt viszont már kevesen mondhatják el magukról, hogy családi, de mégis országos cégként egy emberként tolják az ágazat szekerét. A Szakadáth család tíz éve mert nagyot álmodni, s mára már a mezőgazdászok körében olyan vállalkozássá vált, amelyik elsősorban ajánlás útján szerzi ügyfeleit.
Korán megtanulták
Bár a cég idén tízéves, története hosszabb időre, az 1970-es évekre nyúlik vissza. Szakadáth László a biharkeresztesi tsz vezető beosztású alkalmazottja volt, műhelyben és a földeken egyaránt dolgozott, a gépek szinte végigkísérték az egész életét. Nem is volt kérdés, hogy évtizedekkel később már az egyik legnagyobbnak számító mezőgazdasági gépforgalmazó cég egyik legjobban teljesítő üzletkötője lett, kisujjában a gépek ismeretével és több évtizednyi mezőgazdasági tapasztalattal. Mivel négy gyermek édesapja, a fiúk is ebben a szellemben nevelkedtek, a kiállításokon folyamatosan csodálták a gépeket, és a gazdákhoz is szívesen mentek apjukkal egy-egy farmlátogatásra.
– Gyerekkorunkban, amikor iskolába vitt minket, néha alig tudtunk beszélgetni: folyton hívták az üzletfelei telefonon. Emlékszem, mert ma is hat ránk ez az emlék: nagyon sokan hálából hívták, amiért hozzásegítette a vevőit a jó választáshoz… Kis túlzással mondva, úgy nőttünk fel, hogy a mezőgazdasági kiállításokon szaladgáltunk. A kereskedelem végigkísérte a gyerekkorunkat, így megtanultuk, mi kell a sikeres üzlethez – összegzi sokatmondó tömörséggel az indulás éveit dr. Szakadáth Péter, aki a jogász pályáról letérve, édesapjával tíz éve alapította a Szakadáth-Gépker Kft.-t. Az első időkben a McHale és az AGCO cég megbízott kereskedőjeként tevékenykedtek, és a siker itt sem maradt el, majd megvásárolták az első telephelyet, és onnan már nem volt megállás. „Krone Laci bácsi” (mert ez volt a korábbi beceneve) és a fiai egyre keresettebbek lettek a mezőgazdasági gépet vásárlók körében.
Amikor híre megy a jónak…
Szakadáth László György (nyitóképünkön balról, mellette, jobbról testvére, Péter), a dunavecsei telephelyvezető a személyesség és a különlegesség elemeit emeli ki:– Én vállaltan a „fapados”, nem szabványos kereskedői magatartást követem. Állandóan a telephelyen vagyok, ha épp nincs dolog, kertészkedem vagy hobbimnak, a sajtkészítésnek hódolok. A visszatérő vevőink már csaknem barátok: ha jönnek, és épp szalonnát sütünk vagy grillezünk, nem mennek el ebéd nélkül. Máskor meg, ha olyanom volt, rapstílusban híreszteltem el, milyen jó az Urban-gépek minősége és teljesítménye – utal a szakmában méltán elhíresült „Ágaprító-rap” című produkciójukra (ami ma is megtekinthető Szakadáthék közösségi oldalán – a szerk). Laci a kezdetektől részt vett a cég életében, inkább a digitális, interneten található dolgokra fektette a hangsúlyt, a főállása mellett a cég szakadathgepker.hu honlapján és a cég arculatán dolgozott, mert fontosnak tartotta a netes jelenlétet. Egyre több megkeresés érkezett ezen a csatornán is, ezért otthagyva 18 éve tartó debreceni életét 2014-ben Dunavecsére költözött, így Bács-Kiskunban nyitott meg a Szakadáth-Gépker második telephelye.
– Nagyon jól esett, amikor több neves mezőgazdasági gépmárka képviselője megkeresett minket külföldről, és együttműködést ajánlott nekünk. Nem is volt kérdés, hogy ezt a minőségi kategóriát kell képviselnünk, még akkor is, ha emiatt nem leszünk a legolcsóbb gépforgalmazó cég.
– Szerencsére nem kell költenünk annyi pénzt reklámra, mert úgyis megtalálnak minket. Ha másért nem, azért, mert ha szezonban egy gép hirtelen meghibásodik, Szakadáthék hétvégén, sőt, éjszaka is felveszik a telefont. Gazda ajánl gazdának minket, és jól esik, amikor azt mondják, hogy nem x márkájú gépet, hanem Szakadáth-gondoskodást vásárolnak. Amikor „ég a ház”, a gépekről hirtelen eltűnnek a márkajelzések, és akkor már csak a szerviz számít, nem a marketing. Nagyjából így lehetne összefoglalni a tíz év alatt összegyűjtött tapasztalatokat – mondják a testvérek.
Szinte vakon megbíznak bennünk: jó lesz az, amit mi a szakmai meggyőződés és üzleti tisztesség alapján javaslunk
Jobb adni, mint kapni
– Fontosnak tartjuk, hogy a partnereink többet kapjanak, mint amit kifizetnek. Nagyon jól szokott esni pl. az ágaprítókat vásárlóknak, ha egy-egy köteg grátisz zsák vagy tartalék-alkatrészes csomag landol a megvásárolt gép mellett. És szerintünk az is számít, hogy a környezetünket is segítsük. Több helyi rendezvényt támogatunk, és amit lehet, helyi vállalkozásokkal bonyolítunk, helyi termelőktől, gazdáktól vásárolunk. Márciusban, a Covid-járvány miatti lezárások kezdete hirtelen nagyobb költséggel járt a nehezebb sorsú családoknak, ezért arra gondoltunk, hogy az Urban gépek tesztelése során keletkezett zsákolt faaprítékból közel százzsáknyit kiteszünk a telephely elé, ezzel segítve az embereket. Többen biciklivel tolták haza a családjuknak a tüzelőt, és boldogok voltunk, hogy ezzel is segíthetjük őket. Nagyon sok hálás emailt kaptunk, amire mai napig elérzékenyülve gondolunk.
Méret helyett minőséget
Mint mondják, a gyártókkal való jó és mind szélesebb kapcsolat révén terjeszkedhetnének a piacon. Ám nem biztos, hogy akarják. – Biztos vagyok benne, hogy lehetnénk többmilliárdos cég is. Akkor viszont egyrészt megszakadna a vevőinkkel való közvetlen viszony, másrészt nem biztos, hogy tudnánk tartani a saját magunkra szabott minőségi elvárásainkat – mondja Péter. – Évente sok milliót költünk csak arra, hogy jó minőségű gépleírásokat adhassunk a partnereinknek. Minden egyes új márka esetében elutazunk a gyárba, hogy személyesen, a forrásnál győződjünk meg a minőségről. Mert szigorúan és kizárólag olyan gépet, eszközt vagyunk hajlandóak eladni, amit magunknak is veszünk vagy vennénk, amiben mi magunk is megbízunk. Árból lehet engedni, de a minőségből nem szabad. Ebben nincs kompromisszum, hiszen így csinálta az édesapánk, és mi is ebből akarunk megélni 20-30 év múlva is. Nem az első pár gépet művészet eladni, hanem a sokadikat: a vásárlóink tartós elégedettsége a lényeg, nem az, hogy gyorsan sokat keressünk – foglalja össze a céges kereskedői felfogást László. Péter úgy érzi, mára kialakult egy olyan tágabb vevőkör, melynek tagjai kifejezetten a cégük iránti bizalom alapján választják őket.
– Van, aki egyenesen azt mondja: neki nem ez vagy az a márka kell, hanem „Szakadáth-gépet” akar… Vagyis szinte vakon megbízik bennünk: jó lesz neki az, amit mi a szakmai meggyőződés és üzleti tisztesség alapján javaslunk neki.
Egy szekér csak akkor halad, ha mindenki egyformán húzza. És nálunk tényleg mindenki egyformán húzza
A kapcsolat érdekében
Miután a kereskedés nemcsak eladás, hanem szolgáltatás és emberi kapcsolat is, nem hagyhatjuk magukra a vevőinket – mondja Péter. Előfordult például, hogy az egyik nagy gyártó cég váratlan tulajdonosváltása elbizonytalanította a gazdákat a gyors alkatrészellátás terén. Szakadáthék megoldották a folyamatosság problémáját, befektettek az alkatrész-utánpótlásba, és sokat költöttek-költenek ma is arra, hogy az ellátás gyors és folyamatos legyen, hogy a munkatársaik képzettek és tájékozottak legyenek az egyes márkák jellemzőit, javítását, karbantartását illetően. – Olyanok vagyunk, mint a jó csárda étlapja. Könnyen áttekinthető a kínálat, és nincs mindenből ezerféle, csak az általunk legjobbnak tartott termékek. Lehet, hogy – mint mondják – nincs ötszázféle márkánk, de abban a szegmensben, amiben mozgunk, teljes körű kiszolgálást és szolgáltatást nyújtunk, és felelősséget is tudunk vállalni. Így aztán ritkán kell ránk várni 1-2 napnál többet, ha alkatrészről van szó, és még egy komoly nagy beavatkozás, például a bálázók hevedercseréje esetén is 4-5 nap alatt megoldjuk a problémát.
Nem nagyobbnak, erősebbnek lenni
Mindezek után nem csoda, hogy ha a Szakadáth-Gépker tulajdonosai nem magasra ívelő statisztikai görbékről, dinamikus forgalomnövekedésről beszélnek, amikor arról kérdezem őket, mik a terveik középtávon. – Nekem a legfontosabb, hogy ne nagyobbak, hanem erősebbek legyünk . Ez a nagyságrend, ez a kiszámíthatóság, ilyen kapcsolat kell a vevőinkkel, hogy továbbra is hasznosak lehessünk, jól járjanak velünk, akik nálunk költik el a pénzüket – mondja László. – Itt nincs öt-hat ember az adminisztratív ügyekre; inkább a szervizes munkatársak létszámának a növelésén gondolkodunk, mert egyre több a munka, a gyors szervizkiszállás biztosításának köszönhetően. Várni senki sem szeret, pláne szezonban – folytatja Péter. – Fontos, hogy a munkatársaink jól és megbecsülve érezzék magukat, és igyekszünk ennek eleget tenni, viszont egy szekér csak akkor halad, ha mindenki egyformán húzza. És nálunk tényleg mindenki egyformán húzza; nem is működne másképp.
SZERZŐ: KOHOUT ZOLTÁN