Vannak idők…

Vannak idők, amikre mindig emlékezni fogunk. Vannak idők, amelyek új irányt adnak életünknek. Vannak idők, amikor muszáj elgondolkodni létünk és dolgunk felől. És vannak idők, amikből ha valaki nem tanul, a kispadra ültetik. Ilyen a nevezetes 2020-as év.

2020 fordulat az emberiség történelmében. Azt, hogy ezt a történelemkönyvek hogyan fogják az utókornak továbbadni, majd meglátjuk. A dolgunk most az, hogy levonjuk a helyes következtetéseket a mögöttünk hagyott hónapokról, és felkészüljünk az előttünk álló kihívásokra. Mint egy független agrárszakmai műhely vezetője és előrejelzések rendszeres készítője, úgy látom: ahogy az idei év eseményeire sem lehetett számítani, úgy bizonytalanodnak el a jövőre vonatkozó előrejelzések is. Ezzel együtt azonban fel is értékelődnek azok a kapaszkodók, amelyek mentén haladni lehet, akár árral szemben is. Azt kell látni, hogy a COVID-19 járvány egyfajta katalizátorként működik. Felerősített egy sor olyan folyamatot, amely nélküle lassabban zajlott volna le.

 

 

Bár a helyzet most sokkal rosszabb, mint tavasszal volt, mintha nem „fájna” annyira a koronavírus-járvány. A gazda most is ugyanúgy teszi a dolgát, mint a karantén idején, de  a lelki kimerültség, a bizonytalanság, amely az év első felében keményen sújtotta a társadalmat, most mintha enyhébb lenne. Megtanultunk volna együtt élni a járvánnyal? Vagy megértettük üzenetét, és többet törődünk családunkkal, környezetünkkel, lelki egészségünkkel? Közeleg a karácsony. Tegyünk idén kevesebb dobozt és több együtt töltött időt a fenyőfa alá! Miért ne lehetne hosszabb az advent, s tarthatna akár egész évben?

Mit tanult az élelmiszer-gazdaság? Megerősítést nyertünk abban, hogy az élelmiszer iránti igény válságok idején sem csökken, legfeljebb szerkezete változik meg. Egy kézzelfogható példa és egyben előrejelzés: a C- és D-vitaminokkal dúsított élelmiszerek iránti igény ugrásszerűen és tartósan fog emelkedni. Ez beilleszkedik a funkcionális élelmiszerek amúgy is dinamikusan bővülő piacába. Megtanultuk értékelni a helyi, a hazai alapanyagot, élelmiszert, beszállítót és a helyi fogyasztó elkötelezettségét. Ezekre kell építeni stratégiánkat. A turizmus és a vendéglátás még sokáig áll, vagy tartalék üzemmódban marad, ezzel szemben a kereskedelem csatornái felértékelődnek. Ennek szerkezetében egyre nagyobb az internetes kereskedelem aránya. Ehhez kell alkalmazkodnunk. Magyarul, aki teheti, nyisson netes boltot, sosem késő. A hálózatos kereskedelemmel való együttműködés szabályai nem változtak, talán csak annyiban, hogy számukra is felértékelődött a helyi beszállító. Kiderültek az ellátási lánc gyenge pontjai, és felértékelődtek a csomagolások. Ezek egyben megmutatták a fejlesztési irányokat is.

Ismét megerősítést nyert, hogy az agrártámogatások milyen erős mankót, védőhálót képeznek az agrárium szereplői számára. A napfényre került gyenge pontok hordozói ugyanis nem hagyták el a piacot, hanem mankóra támaszkodva ugyan, de tovább botladoznak, torzítják a versenyt. Kétségtelen, és mi a bankban jól látjuk, hogy a koncentráció mind a mezőgazdaságban, mind az élelmiszeriparban lendületet vett. Sok tulajdonos – főként az éltesebb generáció – számára ez és a várható zűrzavar már nem hiányzik. Ezzel párhuzamosan erős maradt a beruházási hajlandóság. A tény, hogy a mezőgazdasági beruházások az első félévben még a tavalyi szintet is meg tudták 22 százalékkal haladni, azt jelenti, hogy a szemlélet helyes irányban változik. Jól érzékelhető, hogy a járvány érzékenyítette a világot. Az emberek, a piacok feszültebbek, a reakciók erősebbek lettek. Ez sajnos velünk lesz az elkövetkező években is. A piaci hullámzásokra a hatékonyság növelésével, a befolyás erősítésével lehet felkészülni. Ebbe beleértendő az informáltság javítása is. Beruházások, márkapolitikák, stratégiai együttműködések és koncentrálódás. Közhelyesen hangzanak, hiszen évtizedek óta puffogtatjuk ezeket a kifejezéseket. De vegyük már észre, hogy akik komolyan vették ezeket az üzeneteket, már messze előttünk vannak! Ez a kerek évszám számmisztikailag is sok üzenetet hordoz. A nehézségek, amikre a számok összege utal, valósággá váltak. A gazdálkodók egyes csoportjaira persze más-más súly nehezedett. A szántóföldi növénytermesztőknek például kevés okuk van a panaszra. Aki olvasta előrejelzéseinket, és októberben megszabadult terményeitől, az igen szép jövedelemre tehetett szert.

 

A felvásárlási és fogyasztói árindexek egyaránt szárnyalnak
A felvásárlási és fogyasztói árindexek egyaránt szárnyalnak

 

A gyümölcstermelés pedig komoly vízválasztóhoz ért idén. A kettészakadás eddig is látványos volt, de úgy látom, ez az év – ahogy annyi mást az életünkben – ezt a folyamatot is katalizálja. Akiknek modern ültetvényük van, és érdemi termést tudtak betakarítani, tárolni, azok optimisták, hiszen az áremelkedések igazolták beruházásaik okszerűségét. Akiknek viszont elment a termése az időjárási anomáliák (idén jellemzően a tavaszi fagyok és esős periódusok) nyomán, azok újabb mínuszos évet könyvelhetnek el, immár sorozatban. És persze vannak, akik a két csoport közötti mezsgyén, félúton billegnek. Csodálom az ő és bankjaik nyugalmát is. A tény, hogy most a felvásárlási és fogyasztói árindexek egyaránt szárnyalnak, érthető, főleg annak ismeretében, hogy a termésmennyiség Európa-szerte visszaesett, tehát nincs honnan pótolni a kieső és kimenő hazait. A felvásárlási ár jóval erősebben ingadozik, ami nincs rendben; szervezetlenségre, árérdek-érvényesítő képességbeli különbségekre utal. Az pedig, hogy az alma drágább, mint a banán, a fogyasztói kampány ellenére is visszaesést jelez előre az almakeresletben. (A hosszú távú szerződésekkel, igen koncentráltan működő banán esetén a kis haszon, nagy forgalom elve alapján zajlik a kereskedés. Ez a déligyümölcs évente két szezonban is érik, így folyamatos az ellátás. A banán az élelmiszer-kereskedelemben szintén stratégiai cikknek számít, sosem hiányozhat a kínálatból.)Az embereket érintő járvány azokban az állati értékláncokban okozott  nagy piaci zavart, ahol amúgy is volt egészségügyi krízis. Ilyen a sertés- és a baromfiszektor. Az afrikai sertéspestis különösen a németországi megjelenése óta érzékelhető az alacsonyabb felvásárlási árakban. Miközben a sertéspestis Európában elbizonytalanodást hozott, addig a világpiac lelkesen emelkedik (csak az amerikai elnökválasztás tudott rövid hullámverést okozni az elmúlt hónapokban). Előrejelzésünk az, hogy Kína sertésszektorának újraépülésével párhuzamosan az európai és a világpiac össze fog zárni. Ez már 2021-ben el fog kezdődni, és évekig fog tartani. Ahogy csökken Kína importigénye, úgy erősödik majd a világpiaci verseny, és konszolidálódnak az árak. Nem véletlen, hogy olyan hamar fel kellett függeszteni az ÁTK-pályázatot. Zsugorodó és koncentrálódó sertésszektorunkban már mindenki tudja, hogy a világszínvonalú termelés az egyetlen út előre. A baromfisok ezt már korábban megértették, látványosan előrébb is tartanak a konszolidációban. A madárinfluenza egy igen szomorú epizódja az idei évnek. A korábbi járvány kísérteties megismétlődése kemény következtetésekre ad okot. Mindenesetre a baromfipiacok gyorsabban reagálnak a piaci változásokra, és a csirkehús iránti kereslet lassulására sem kell számítani az előttünk álló években. A víziszárnyas-szektor az újabb megrázkódtatás után meg kell, hogy újuljon: fel fog gyorsulni a koncentrálódás. A tejszektorban csak rövid ideig volt negatív hatás érzékelhető a járvány miatt. Mivel a keresleti oldal erős (itt is Kína vezetésével), így stabilak az árak, és várakozásaink szerint így is maradnak az előttünk álló évben.

 

 

A tőzsdei agrártömegcikkek árain jól érzékelhető a fent már említett érzékenység. A hullámzás erősödik, az időjárási és betakarítási hírekre érzékenyebben reagál a piac. Ez az előttünk álló hónapokban is jellemző lesz. Akinek lekötetlen készletei vannak, szorosan kövesse a trendeket! Próbáljon vevőin túl független piaci információkhoz is jutni. Felértékelődnek a partneri, stratégiai kapcsolatok.

 

Mit vigyünk magunkkal 2020-ból?

  • Az emberi erőforrás értéke folyamatosan emelkedik. Ennek korlátjára kell tevékenységünket méretezni.
  • Az agrárpiacokon tovább romlik a kiszámíthatóság. Ez ellen a hatékonyság és a piaci felkészültség emelése a gyógyszer.
  • Egyre több üzem kerül a piacra. Ha adottságai és banki partnere lehetővé teszi, használja ki a vissza nem térő alkalmat!
  • Ahogy a szofista Prótagorász mondotta: „Minden dolognak mértéke az ember…”.

2020 üzenete a család, a közösség előtérbe helyezése, egészségünk megóvása, tudatosságunk erősítése. Azzal kívánok tehát boldog új évet e rovat minden hűséges olvasójának, hogy gondjaink száma jövőre sem lesz kevesebb. Sőt, lehet, hogy még nagyobb nehézségek elé nézünk, de – ha megerősítjük hitünket és tudásunkat, odafigyelünk egymásra, és együttműködünk – előbbre fogunk jutni.

 

SZERZŐ: FÓRIÁN ZOLTÁN VEZETŐ AGRÁRSZAKÉRTŐ • ERSTE AGRÁR KOMPETENCIA KÖZPONT

 

afrikai sertéspestis agrár agrárpiacok agrártámogatások ÁTK-pályázat COVID 19 élelmiszer-gazdaság ERSTE AGRÁR KOMPETENCIA KÖZPONT felvásárlási és fogyasztói árindexek járvány koronavírus mezőgazdaság piac tejszektor tőzsde