Miért venné meg, ha bérelheti is?

Az AgroFleet mezőgazdasági gépflotta szolgáltatásáról egy éve jelent meg egy cikkünk, amelyben az induló vállalkozás által kínált mezőgazdasági, hosszú távú gépbérlet lehetőségeit ismertették. Berbekár Tamás tulajdonossal az első év tapasztalatairól beszélgettünk.

– Mit hozott az első év a vállalkozás életében, melyek a legfontosabb eredmények?

– Várakozáson felüli eredményekkel zártuk az első évet, pedig ez az időszak összességében a teszteléssel, a finomításokkal, finomhangolással telt. A kezdeti elméleti konstrukciókat a gyakorlati, rendszerszintű termék, a szolgáltatáscsomagok kialakítása és simára csiszolása követte. Amikor az AgroFleet elindult, a papíron létező határvonalak és az azt övező utak a gyakorlatban kerültek bejárásra, és a piac diktálta módosításokra volt szükség, de ez volt a terv is. Egy rendszert élesben a legjobb tesztelni, és elmondhatom, hogy mind a háttér, mind a kollégák sikeresen vették a felmerülő akadályokat, így nagyon gyorsan kialakult a végleges folyamat – amit persze sosem nevezhetünk véglegesnek, mert mindig van olyan törvényi szabályozás vagy piaci változás, ami indokolttá teszi az azonnali beavatkozást a rendszerbe. Összességében elmondhatjuk, eredményes évet zártunk, elégedetten mentünk el az ünnepekre.

– Ennyi ajánlaton és megrendelésen túl mik a tapasztalatok? Melyek voltak a slágertermékek, hol találták meg legjobban a piaci rést?

– A tapasztalatok nagyon pozitívak, ugyanakkor a magyarországi piac még mindig nem áll teljesen készen az ilyen termékek fogadására és teljes megértésére. Mondhatjuk, hogy az effajta pénzügyi kultúra még gyerekcipőben jár, sajnos él a régi beidegződés, ami a tulajdonlásra irányítja a figyelmet. Az autózásban már sok-sok éve működik a konstrukció, és elég nagy teret nyert már a piacon; minden 5. eladott új autó Magyarországon tavaly flottakezelt volt. Nem mondom azt, hogy ez a cél nálunk is a traktorra vetítve, de kétségkívül el kell fogadni, hogy ez a jövő. Az, hogy kezdő befizetés nélkül, akár komplett karbantartási csomaggal együtt valaki bele tud ülni egy új gépbe, mindenképpen eléggé egyedi a piacon. Persze itt sincs kolbászból a kerítés, de számunkra az a fontos, hogy a partnereink elégedetten üljenek bele a gépekbe. Nehéz lenne slágerterméket kiemelni, egy-egy traktormárka nagyon megnyomta a statisztikát.

– Mi volt a legfurcsább, élesben megkötött megrendelés?

– Ha furcsának kellene jellemeznem egy szerződést, az egy 3 éves keretszerződés döntési mechanizmusa volt, ami még engem is meglepett. Kiadtunk egy átlagos ajánlatot egy traktor-munkagép gépkapcsolatra, 5 perc múlva csörgött a telefon, hogy az ajánlatot elfogadja, és kéri a csomagot 5 db ilyen traktor-munkagép eszközkapcsolatra emelve. Azért a partnerek nem ilyen gyorsan szoktak dönteni. Azóta ezzel a partnerünkkel a minap kötöttünk egy újabb bővítési megállapodást, és az arra vonatkozó megrendelés is megérkezett már tőlük. – Mennyire ismerték meg a partnerek a flottában rejlő lehetőségeket?– Mint említettem, Magyarországon ez még gyerekcipőben jár, és mi úttörők vagyunk a mezőgazdasági-erdészeti-építőipari piacon. A bérlet mint banki konstrukció eddig is létezett, de flottakezelve, szervizeléssel, karbantartási szerződéssel a pénzintézet nem foglalkozik. Továbbá a pénzintézetnek az indulódíj nélküli konstrukció kockázatos, így félnek tőle. Mi a kettőt összegyúrva szolgáltatunk, ami persze nem jelenti azt, hogy ne lennénk legalább annyira szigorúak a hitelképességi vizsgálatot tekintve.

– A kamatkörnyezet és az NHP milyen irányba befolyásolja az önök munkáját? Ki az, akinek inkább jó kamatozású hitelt érdemes felvennie, és mikor jobb megoldás a tartós bérlet?– Az AgroFleet piaci alapon működik, így mi nem tudunk versenybe szállni a 0,5%-os és hasonló konstrukciókkal. Ugyanakkor nálunk nem is kell befizetni minimum a nettó vételár 27%át (ÁFA) sem.


Berbekár Tamás, az AgroFleet mezőgazdasági gépflottát üzemeltető Business Contract Kft. vezetője

Így ezt a terméket nem is lehet összehasonlítani a normál banki termékekkel. Valamit valamiért alapon működik. Ezt egy autós példával szoktam szemléltetni:

Holnap taxisnak állok, autó és minden felszerelés nélkül.

  • Vagy bérlek egy autót full szolgáltatással, így az első utas, aki beleül az autóba, nyereséget termel nekem. Nincs gondom a szervizekre, nem kell szenvednem a szervezéssel, valamint (konstrukciótól függően) csereautóm is van. Nos, ez a taxis a mi bérlőnk.
  • Vagy befizetek valamennyi önerőt, és lízingelek egy autót, valamint fizetem a szervizeket, karbantartásokat, eseti kiadásként. Ilyenkor is termel az első utas, de annak az utasnak ki kell termelnie a befektetett pénzemet is, és tartalékolnom kell belőle a felmerülő költségeimre is. Ez a normál lízing; ő nem a mi partnerünk, bár el szoktunk intézni ilyen konstrukciókat is, de az nem a flottakezeléses bérlet. Melyik a likvidebb? Melyik a kiszámíthatóbb? Szerintem a válasz egyértelmű, miközben az összehasonlítás nagyon jól szemlélteti a termék lényegét.

– Kik keresik meg önöket egy-egy döntésnél? A végfelhasználók, gazdák vagy a kereskedők?

– Is-is. Hozzánk kétféleképpen kerül partner. Egyrészt a kereskedőpartnereink/ügynökeink részéről, közvetítés útján. Másrészről a partnerek már direkt módon is keresnek minket, kezükben az ajánlattal a márkakereskedőtől, hogy ezt csináljuk meg bérletben. Sokan még mindig nem teljesen értik a konstrukció lényegét. Ezzel kapcsolatban egy szélesebb körű tájékoztató-ismertető kampányt is tervezünk, valamint megjelenünk majd direkt módon is, rendezvényeken. – A kereskedőkkel, gyártókkal milyen kapcsolatot sikerült az elmúlt évben kialakítani? Idegenkedtek ettől a megoldástól, vagy inkább örültek annak, hogy bővülnek a piaci lehetőségek?– Azt kell mondanom, nem egyértelműen pozitív volt a fogadtatás, és ezt senki sem értette az AgroFleetnél. Talán a féltékenység, vagy a vevő elveszítésének félelme miatt néhány cégvezető elzárkózva fogadta a megjelenésünket. Ezt azért nem értem, mert a gépeink a bérleti idő alatt garanciával védettek, mi „lokálpatrióta módjára” az adott kereskedővel szervizeltetjük az adott gépet, így neki ez csak jó lehet. Hátrány semmi esetre sem éri. Sokkal inkább előny, mivel mi többségében előre fizetünk a szállítóinknak. Emellett néhányan nem tudták vállalni a standard elvárásainkat, mint például azt, hogy a mi gépeinkhez a bejelentéstől számítva 24 órán belül oda kell érni. A többség azonban a lehetőséget látta a konstrukcióban, és jó üzleti kapcsolatok alakultak ki. Ez persze köszönhető a pénzügyi fegyelemnek és a rendszernek, amit ennek a támogatására működtetünk.

– Magyarországon bárki bármilyen géppel, ötlettel megkeresheti önöket?

– Igen. Olyannyira, hogy – remélem, nem árulok el hétpecsétes titkot – dolgozunk egy konstrukción, ahol Magyarországon egyedül és először üzemanyagkutakat fogunk bérleti konstrukcióban kínálni, az összes engedélyezéssel, telepítéssel, valamint a kapcsolódó üzemanyag-ellátással együtt, egy partnerünkkel együttműködve. Talán szeptember-október környékén lesz kész a konstrukció, és várhatóan januárban válik élessé. – Mekkora csapattal vannak most a piacon, hányan segítenek abban, hogy ez a konstrukció egyre jobban fókuszba kerüljön egy beruházás megtervezésénél?– A mai napon 15 ügynökünk dolgozik, akik a szolgáltatást népszerűsítik, és együtt dolgozunk számos kereskedővel. Máig 243 db projektet rögzítettünk a rendszerünkben, aminek teljes portfólióértéke többmilliárd forint úgy, hogy a vírus igencsak betett az értékesítési piacnak.

– A COVID vírus elég sok bonyodalmat okozott már ebben az évben. Hogyan befolyásolta ez az önök munkáját, eredményeit?

– Számunkra meglepetést okozott, mert mintegy 30%-kal nőtt a termékre vonatkozó igény, ugyanakkor nekünk szigorítani kellett a feltételeken (gondolok itt a moratóriumnyilatkozatokra például), így sajnos nőtt a be nem fogadott ügyletek aránya is. Mi személyi állományban is bővültünk a karantén alatt, tulajdonképpen visszaesés csak a szállítási határidőkben volt. A kereskedők szállítási nehézségei viszont ránk ugyanúgy hatással voltak és vannak, hiszen ez esetben rájuk vagyunk utalva.

– Mit vár a következő évtől, hol látja a legnagyobb fejlődési lehetőséget?

– Ebben a termékszolgáltatási csomagban nagyon nagy lehetőségek vannak (persze csak ha  normalizálódik a COVID-helyzet). A fejlődést és eleve a fennmaradást bármely cég számára a megújulási, igazodási képesség jelenti. Nyitottan szemléljük a környezetet, a piaci körülményeket, és igyekszünk a lehető leggyorsabban alkalmazkodni egy adott szituációhoz. A jövőben tágítjuk a beszállítói partnerkört, és várhatóan az ügynöki létszám is nőni fog. A mi oldalunkról a fejlődés, a minél nagyobb ismertség, valamint a konstrukció megértetése a cél.

AgroFleet flotta Gépbérlet indulódíj kezdőrészlet mezőgazdaság munkagép NHP szerviz traktor