A MEGFOSZ is részt vesz az európai traktorforgalmazók márkaelégedettségi indexének meghatározásában

Ennek eredményeként 2018-tól a magyar gépforgalmazók adatszolgáltatásukkal segítik a traktorforgalmazók márkaelégedettségi indexének (DSI) megbízhatóbb alapokra helyezését, illetve a szélesebb körű adatszolgáltatást.

2018-ban a DSI (Dealer Satisfaction Index) meghatározása immár 10 országra (Magyarországgal együtt Ausztria is „új belépőnek” számít), 931 kereskedőre (1. táblázat), valamint 10 európai vezető mezőgépmárkára terjedt ki. (2. táblázat).


1. táblázat. Az egyes országokból érkezett válaszok száma, illetve – az ez évben bevezetett online kérdőív miatt – a válaszadók számát illető megtorpanás


2. táblázat. A vizsgált (domináns) márkákra érkezett szavazatok országonként (forrás CLIMMAR)


1. ábra. A gépkereskedők egyes márkákra vonatkozó elégedettségi indexe (forrás: CLIMMAR)

Az összesített kereskedői elégedettségi mutatóban, immár a tízes listában, a korábban vezető Kubota mellé felzárkózott a korábbi második Fendt, és így fej-fej mellett birtokolják az első helyet. A harmadik helyet illetően nem történt változás az elmúlt évhez viszonyítva; ezt egyrészt a Valtra tudhatja magáénak, azonban nagy előrelépést tett a John Deere, amely gyártó szintén feljött a harmadik helyre, beelőzve a korábban harmadik helyet tulajdonló Claast. Ötödik a három pozíciót javító Case IH, hatodik a Claas, a New Holland változatlanul a hetedik. Rontott pozícióján a Massey Ferguson, amelyik nyolcadik a rangsorban. A sort az elmúlt évhez hasonlóan a Deutz és a Same zárja.

A vezető mezőgépmárkák elégedettségi mutatójának összesített értéke az előző évihez viszonyítva javult, így az idei átlag 12,7 pont. A kapott pontszámokat illetően, a maximálisan adható 18 pontból a legjobbnak minősített Kubota és Fendt 14,5-14,5 pontot tudhat magáénak, amely mintegy 80%-os elégedettségi értéket jelent. Őket követik a harmadik helyezettek, 13,4 ponttal (75%-os elégedettség). A középmezőny szereplői 12,1-12,7 ponttal (mintegy 70%-os érték) jellemezhetők. A sereghajtók pontszámai10,4 és 11,2 pont között vannak, ami megközelítőleg 60%-os eredményt jelent.

Megfigyelhető, hogy a vezető és a sort záró márka között a különbség 4,1 pont, amely 0,3 ponttal nőtt az elmúlt évhez viszonyítva, s mértéke közel 23%. Mindez arra figyelmeztet, hogy mérhető különbségek lehetnek egyes márkák szolgáltatási színvonalai között. A középmezőnyt alkotó márkák közötti eltérés csupán 0,6 pont (3,5%), míg a dobogósok között 1,1 pontnyi különbség tapasztalható (6%), ami a középmezőnyben és az élmezőnyben is kiélezett versenyre és a szolgáltatás színvonalában lévő, olykor alig érezhető eltérésekre, koncentrálódási folyamatra utal.


2. ábra. A traktormárkák kumulált minősítő pontszámának változása 2017 és 2018 között (forrás: CLIMMAR)

A felmérés és az azt koordináló Európai Mezőgazdasági Gépkereskedők Szövetségének célja, hogy javuljanak a gyártók és a forgalmazók közötti kapcsolatok, szorosabbá váljon az ellátási lánc szereplőinek együttműködése, a gépek forgalmazása, valamint az ezzel kapcsolatos financiális, képzési, informatikai, logisztikai háttér kifinomultabbá váljon, aminek a végfelhasználó vevők is mindenképpen hasznát látják.

3. ábra. A traktormárkák kumulált minősítő pontszámának változása 2011 és 2018 között (forrás: CLIMMAR)

SZERZŐ: DR. MAGÓ LÁSZLÓ • SZIE GÉPÉSZMÉRNÖKI KAR, GÖDÖLLŐ

MEGFOSZ