A mobil, magajáró mezőgazdasági gépek alkalmazása egyre népszerűbb a világ országaiban. Az új magajáró konstrukciók létrejöttében jelentős szerepet játszik az, hogy a nagy teljesítményű gépekkel vontatott formában nehézkesen lehet mozogni, és a bonyolult hajtásrendszerek kiszolgálása is problémát jelent. A mobil mezőgazdasági gépek energiafogyasztása is kedvezőbb, mint a traktorral üzemeltetett társaiké. A mobil mezőgazdasági gépek egy-egy újdonságát kívánjuk bemutatni.
HESSTON WR9980 mobil rendsodró fűkasza
Az amerikai Massey Ferguson által gyártott Hesston WR9900 új, nagy teljesítményű mobil rendsodrófűkasza-család négy tagból áll. A legnagyobb gép WR9980 típusjelzésű. A gép hajtását AGCO Power 7,4 literes, 6 hengeres, turbótöltős, SCR (AdBlue) dízelmotor biztosítja, amelynek legnagyobb teljesítménye 211 kW (282 LE).
Az első kerekek elektronikus vezérlésű hidrosztatikus hajtásúak, a hátsó kerekek tengelycsonk-kormányzásúak, a gép haladási munkasebessége 0–28 km/h, országúti sebessége 0–40 km/h. A gép hossza (vágórész nélkül) 5 074 mm, tengelytávolsága 3 482 mm, szélessége a kerekeknél elöl 3 320 mm, hátul 3 277 mm. A fülketető magassága 3 501 mm, a gép tömege 5 180 kg.
Az új, tágas VisionCab vezetőfülke klimatizált. A vezető munkáját az érintőképernyős monitor segíti. A felhasználói felületen egyszerű a gép működésének megfigyelése és a vezérlések beállításainak elvégzése. A vágószerkezet fordulatszámának korrigálása, terhelésének ellenőrzése, magasságának állítása stb. automatikusan megvalósul.
A vágórészhez a kettős hidraulikus csatlakoztatással a korábbi gépekhez képest 20%-kal több energia biztosítható. A Hesston WR9980 mobil rendsodró géphez természetesen több új hatékony vágóegységet fejlesztettek ki, pl. a RazorBar tárcsás MF9216 modellt, amelynek a vágási szélessége 4,9 méter.
VERMEER ZR5 mobil körbálázó
Az amerikai Vermeer vállalat ZR5 típusjelzéssel forgalmazza a világ első mobil önjáró körbálázóját. A Cummins 128 kW (174 LE) dízelmotorral hajtott gép a legkülönbözőbb talajviszonyok mellett képes a gyors munkavégzésre.
1. kép. HESSTON-Massey Ferguson WR9980 mobil rendsodró fűkasza (forrás: https://www.masseyferguson.us › products › hay-and-forage)
2. kép. VERMEER ZR5 típusjelzésű mobil körbálázó (forrás: www.vermeer.com)
A gép haladási sebessége országúton 48 km/h lehet. A független kerékfelfüggesztésű, rugózott első gumikerekek, valamint az ergonómiailag kialakított, klimatizált, kényelmes vezetőfülke és a rugózottülés a vezető számára jó kezelői kényelmet nyújt. Az elsőtengelycsonk-kormányzású – függőleges csappal elfordítható – kerekek segítségével rendkívüli a manőverezhetőség, akár a sarkon fordulás is megvalósítható.
A ZR5 gép 183 cm átmérőjű és 155 cm szélességű körbálát készít. A bálázás folyamata automatizált, a beállított munkafolyamatok végrehajtását szenzorok ellenőrzik. A vezető videorendszeren keresztül figyelheti a bálázás egész folyamatát. A kész bála hátul rakható le, de a gép elfordításával a haladásra merőleges irányába is kirakható.
SILOKING SelfLine 4.0 magajáró takarmánykeverő-kiosztó kocsi
A német SILOKING Mayer Maschinenbau GmbH vállalat szálastakarmány-keverő és -kiosztó vontatott gépek mellett az igényeknek megfelelően előállít mobil, magajáró gépeket, több kivitelben és méretben. A hazai elvárásoknak megfelelő közepes nagyságú magajáró szálastakarmány-keverő és -kiosztó gép típusjelzése SILOKING SelfLine 4.0 Premium 2215. Ez a gép három feladatot lát el: a takarmány felrakodását, a takarmány keverését és a takarmány felhasználási helyre szállítását, kiosztását.
3. kép. SILOKING SelfLine 4.0 magajáró takarmánykeverő-kiosztó kocsi (forrás: https://www.yumpu.com › view › siloking-40-product-overview-hu)
4. kép. CASE IH Trident 5550 növényvédő/tápanyag-kijuttató gép hordozó (forrás: www.caseih.com)
A SILOKING SelfLine 4.0 Premium 2215 magajáró gép hajtásátegy Volvo 4 hengeres, 160 kW (218 LE) teljesítményű turbós dízelmotor végzi. A hidrosztatikus két fokozatú hajtómű az első kerekeket hajtja, a gép haladási sebessége 0–15 km/h vagy 0–25 km/h között folyamatosan változtatható. A gép minimális fordulási sugarát a hátsó ikerkerék hidraulikus szervokormánya biztosítja.
A gép független kerékfelfüggesztéssel is rendelhető. A SelfLine 4.0 Premium 2215 modellek marómagassága 5 m, és a gép 15 m³, 19 m³ vagy 22 m³ térfogatú rozsdamentes acéltartállyal rendelhető. A SILOKING keverőegysége a kúpgeometriás tartályformában függőleges, turbó-csigás kialakítású, hajtását bolygóhajtóműn keresztül kapja.
A takarmánykiosztása keresztirányú szállítószalaggal, egyenletesen széles sávban valósítható meg. A gép rendelkezik „SILOKING Data” mérő-, vezérlő- és „SILOKING Feeding Management” takarmánykezelést irányító rendszerrel. A biztonsági vezetőfülkében kényelmes körülmények között dolgozhat a gép kezelője.
A legnagyobb SelfLine 4.0 Premium 2215-22 gép főbb adatai: tartály térfogata 22 m3; hosszúság 9 040 mm; szélesség 2 550 mm; tengelytáv 5 110 mm; nyomtáv elöl 1 920 mm; magasság 3 060 mm; üres gép önsúlya 13 400 kg.
CASE IH Trident™ 5550 növényvédő/tápanyag-kijuttató gép hordozó
Az amerikai CASE IH vállalat Trident™ 5550 típusjelzéssel olyan mobil eszközt készített, amely alkalmas a precíziós gazdálkodáshoz illeszkedő nedves/száraz anyagok kijuttatását végző gépek hordozására, kiszolgálására.
A Trident 5550 tulajdonképpen egy négykerékhajtású és négykerékkormányzású speciális eszközhordozó gép. A gépet FPT 8,7 literes, 6 hengeres, turbós, Stage V osztályú dízelmotor működteti, amelynek maximális teljesítménye 310 kW (415 LE). Az erőátviteli rendszer hidrosztatikus, ezzel a gép haladási sebessége 0–64 km/h között választható meg.
A nyomtáv hidraulikusan, 305–406 cm között állítható. Az alapgép száraz tömege11 902 kg, ehhez jön még a hordozott gép tömege. Az alapgép hosszúsága 972 cm, magassága 391 cm, szélessége 421 cm, a tengelytávja 432 cm, a minimális fordulási sugár 796 cm.
5. kép. CASE IH Trident 5550 hordozóeszköz munkagéppela) AIM Command FLEX™ permetezővel;b) New Leader® NL4500T G4 Edge szárazanyagszóró géppel (forrás: www.caseih.com)
A Trident 5550-hez rendelhető vezetőfülkék közül a Luxury Surveyor fülke kínálja a legjobb kényelmet és felszereltséget.
SZERZŐ: DR. VARGA VILMOS • SZIE GÉPÉSZMÉRNÖKI KAR, JÁRMŰTECHNIKA TANSZÉK, GÖDÖLLŐ