Az orosz búza 40%-a egészen kiváló – itt vannak a számok

Írta: Gönczi Krisztina - 2025 december 02.

Idén 86–88 millió tonnás búzatermést arattak az oroszok, köszönhetően a szibériai területek növekedésének és javuló termésátlagának. A búzatételek megmintázása után a helyi ellenőrök arra jutottak, hogy nemcsak sok, de jó is az idei termés.

búza minőség
A helyi minőségvizsgálati eredmények szerint kiváló lett az orosz búzatermés (fotó: Shutterstock)

Az idei termés minősége még a tavalyinál is jobb – foglalták össze az elemzések eredményeit a helyi minőségvizsgálók. A 67 orosz régióban elvégzett állami monitoring a betakarított gabona mintegy 80%-át, 70 millió tonna terményt reprezentál. Az ellenőrök közvetlenül a betakarítás előtt, a táblákról vettek mintákat. A szennyeződések, illetve a sérült szemek eltávolításával további terményjavulás érhető el – fűzték hozzá az eredményekhez.

Eszerint az étkezésre alkalmas búza aránya idén 78%, a tavalyi 77%-kal szemben. Ha a mintát a teljes termésre vetítjük, 73 millió tonnát tehet ki a jó minőségű búza mennyisége idén, és ebből 28 millió tonna a magyarországi fogalmak szerint is malmi, azaz 12,5%-os fehérjetartalmú gabona. Sőt, 6,3 millió tonnányi javító búzájuk is van. Az étkezési minőség többi része (38–39 millió tonna) euro- és kekszbúza. Takarmányként csak 14 millió tonnát kell felhasználniuk.

Az orosz búzára szeptemberben és októberben is óriási volt a világpiaci kereslet, bár ebben nemcsak a termény minősége, hanem a helyi gazdálkodók pénzügyi helyzete is szerepet játszott. Itt írtunk róla: Legatyásodtak az orosz gazdák, sietnek a terményeladással.


MezőHír Tudástár: Búzaminőségi kategóriák – A kereskedelemben a búzát fehérjetartalom és sütőipari érték alapján sorolják javító, malmi, euro/keksz és takarmányminőségre, ami meghatározza felhasználhatóságát és árát.

Mezőhír
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.