Nem kérnek egyiptomi fokhagymát az árérzékeny német partnerek. Az áprilisi rendelésállomány a negyedére esett – panaszkodik a hipermarketeket ellátó kereskedő.
![fokhagyma](https://mezohir.hu/wp-content/uploads/2025/02/fokhagyma.jpg)
A bőség ellenére drágult az egyiptomi fokhagyma
Az előző évhez képest Egyiptomban 25–30 százalékkal nőtt a fokhagyma termőterülete. A betakarítás még folyamatban van, ezért még nem állnak rendelkezésre végleges adatok a termésről, de az áru minősége a tapasztalatok szerint sokkal jobb a tavalyinál: egészségesebbek a növények és nagyobbak az újfokhagyma méretei. Annak ellenére, hogy a terméskilátások kedvezőek, nehéz exportidőszak vár az egyiptomi kereskedőkre. Ennek oka, hogy a termelési és logisztikai költségek nőttek tavaly óta, emiatt az egyiptomi áru már nem tartozik az olcsó termékek közé.
„A vetés ütemezése és a termelés a tervek szerint alakult. Novemberben értesültünk először arról, hogy a legfontosabb kiskereskedelmi partnerünk Németországban idén nem fog egyiptomi fokhagymát forgalmazni, hanem csak szárított, gerezdmentes gyöngyfokhagymát. A német élelmiszer-kereskedelem számára áprilisban várhatóan mindössze két szállítmány érkezik, ami a korábbi években vásárolt mennyiség körülbelül negyedének felel meg” – számol be Edgar Günther, az ElbeFruit GmbH fokhagyma-beszerzésre szakosodott kereskedője. (Hozzátesszük: a gyöngyfokhagyma fő forrása Kína. A gerezdmentes áru fajlagosan drágább, mint a hagyományos, de nagyobb is rajta a kereskedelmi árrés.)
Az arab és amerikai vevők váltak vonzóbbá
Így a beszerzők az első légi úton érkező szállítmányt a nagybani piacra voltak kénytelenek terelni Németországban, valamint Hollandia, Svájc és Franciaország vásárlóit igyekeznek elérni vele. Az egyes piacok azonban nem cserélhetők fel teljes egészében egymással, mert míg a németek a fehér újfokhagymát szeretik, eddig a franciák a lilát. A német piacot leszámítva nőtt az érdeklődés az egyiptomi fokhagyma iránt az EU-ban, de ezek nem pótolják a legfontosabb vásárló kiesését. Ezért a kereskedők új partnereket keresnek az egyiptomi fokhagyma számára, és egyre vonzóbb célponttá válnak számukra a Közel-Kelet és az Egyesült Államok vásárlói.
Kapcsolódó cikkünk: Aggódnak a spanyolok az argentin fokhagyma miatt.