Februári lapszámunkban a hordozókocsik egy speciális szegmensét, a függesztett műtrágyaszórókhoz kínált konstrukciókat már részletesen elemeztük. Viszont ezeken kívül más függesztett munkagép vontatottá alakításához, illetve többféle rendeltetésű függesztett eszköz összekapcsolásához is kínálnak a gyártók hordozókocsikat. Ezekből mutatunk különféle konstrukciós példákat cikkünkben.
Hordozókocsik, hordozókeretek
Az erőgépek hidraulikus rendszerű hátsó hárompont-függesztő berendezése behatárolt emelőképességű, miközben ennek tartós kihasználása jelentős terhelést ró magára a berendezés elemeire, illetve a traktor hátsó tengelyére, kerekeire. A hosszan tartó maximális terhelés tartósan megváltoztatja az erőgép súlypontját és stabilitását is. Szállítási helyzetben, magas pozícióban ez folyamatos igénybevételt jelent a függesztőszerkezetre és annak hidraulikus rendszerére, mivel a szántóföldi terepviszonyok leküzdése komoly lengésekkel veszi igénybe az erőgépet. Ezek mellett a traktorok hátsó függesztőművének behatárolt emelőképessége sok esetben egy amúgy alacsony teljesítményigényű, de nagy tömegű munkagép üzemeltetését jelentősen korlátozza.
Amennyiben kiegészítjük, áthelyezzük függesztett munkagépünket hordozókocsira, úgy azt a TLT teljesítményigényéhez megfelelő, alacsonyabb teljesítményű erőgéppel vontatva is üzemeltethetjük, így alacsonyabb költséggel végezhető szántóföldi függesztett munkagéppel a feladat. Ha a munkagép súlya nem terhelődik a traktor hátsó tengelyére, akkor kisebb talajnyomást gyakorlunk a földre, ami felázott, lazább vagy művelt területen való szántóföldi munkáknál kiemelten fontos szempont. A szántóföldi nehezebb, rosszabb terepviszonyok miatt a munkában és a szállításban is jóval kevesebb káros lengés, rázkódás éri a munkagépünket és a traktorunkat, és azok mértéke is alacsonyabb lesz.
Konstrukciós szempontból elég vegyes az európai kínálat az ilyen hordozókeretekből, -kocsikból. Vannak olyan típusok, amelyek csak egy, de találunk olyan megoldást, amely több különböző rendeltetésű munkagép csatlakoztatására és műveletsorának összevonására is alkalmas. Két konkrét példán megpróbáljuk érzékeltetni, melyek a legáltalánosabb kialakítások.
Ötletes svájci megoldás
A svájci Walter Marolf AG, Fahrzeugbau und Maschinenbau által kínált Row-Chipper hordozókeret Ruedi Emch gazdálkodó ötletén alapul. A tervező hosszú ideje végzett mechanikus gyomirtást, de költséghatékony megoldást és nagy területteljesítményt csak olyan kultivátorral érhettek el, amelyek szélessége legalább 6 m. Egy ilyen munkaszélességű, 12 soros kapa tömege 3000 kg körül van, ami túl nagy terhet jelent egy könnyű univerzális erőgépre. A traktornak azonban a sorközben végzett munkákhoz kis felfekvőfelületű, keskeny gumiabroncsokkal kell rendelkeznie.
Ezek a követelmények ellentmondanak a hátsó tengely és a gumiabroncsok megengedett terhelésének, de az igazi probléma leginkább a lejtőkön merült fel, az oldalra sodródás miatt. Bár a modern, professzionális kultivátorok oldalirányú automatikus korrekciós berendezésekkel vannak már felszerelve, a kapáló elemet így sem lehet párhuzamosan tartani a növénysorral. Ezek a problémák késztették az ötletgazdát arra, hogy megoldást keressen, amit leginkább egy speciális hordozókeretben látott megtalálni.
Az erre a célra megépített egytengelyes, félgömbfejes traktor-munkagép csatlakozású vontatott hordozókeretet kormányzott kerékkel és tengellyel, illetve sűrített levegős fékkel szerelte fel. A traktornak automata kormányrendszerrel kell rendelkeznie, és a munkagéptartón lévő GPS-vevő RTK-pontossággal továbbítja ezt a jelet a traktorról a hordozókocsi kormánytengelyére, ami automatikusan korrigál minden görbét vagy sodródást, és a kapaelemek mindig pontosan párhuzamosak maradnak a növénysorral. A munkagéphordozó kocsira az összes, kereskedelemben kapható maximum 6 m munkaszélességű kultivátor felkapcsolható a saját hárompontos hidraulikus rendszere segítségével, továbbá behajtható 3 méteres szállítási szélességbe. A kocsi a kultivátor mellett más függesztett mezőgazdasági munkagépek, például butterfly rotációs kaszák üzemeltetésére is alkalmazható.
Vontatott henger mint hordozó- és kapcsolókocsi
A holland munkagépgyártók a nyugat-európai versenytársakhoz képest messze kreatívabbak. Több gyártó kínál abban a térségben olyan vontatott hengert, amely a hátsó függesztésű munkagép hárompont-csatlakozó pontjainak harmadik felső pontjához vagy a munkagépre rögzített félgömbfejhez, illetve csapos vonófejhez kapcsolható, és így vontatja a magas vázzal szerelt vontatott hengert.
A henger kiemelése a hidraulikus mozgatású keréktengellyel történik. Többféle felszereltségben kínálják ezeket a hengereket, melyek közül a magasabb szintűeket a futómű fölött, hátul további hidraulikus mozgatású hárompont-függesztéssel egészítik ki. Rendelkezésre állnak hátul munkalámpák, további hidraulikakörök és elektromos berendezések kiszolgálására alkalmas csatlakozások is. Így például a nehézkultivátorhoz, hajtott magágykészítőhöz vagy rövidtárcsához kapcsolt henger után még egy munkamenetben gabona- vagy szemenkénti vetőgépet is üzemeltethetünk. Így a viszonylag kis beruházást igénylő speciális vázszerkezetű vontatott henger egy univerzális kapcsoló-hordozó kocsi funkcióját is ellátja, és három munkamenet vonható össze vele.
Hordozókocsik tárcsás függesztett kaszákhoz
Sajnos ez a kategória Európában még alig ismert, míg a tengerentúlon már hatalmas piaca van ezeknek az egyszerű eszközöknek. A hátsó hárompont-függesztésű tárcsás kaszák még nagy, 3 méteres munkaszélesség esetén is alacsony TLT-igényt támasztanak az erőgéppel szemben, viszont a hidraulikus emelőszerkezettől jelentősebb emelőkapacitást kívánnak meg. Emellett még külön probléma, hogy a munkagépkapcsolat miatt a kasza rezgésének nagy része is átvezetődik az erőgépre. Az előbb említett hátrányok áthidalására a tengerentúlon széles kínálat áll rendelkezésre a függesztett kaszákhoz fejlesztett „caddy” hordozókocsikból.
A hordozókocsira kapcsolt kasza vontatottá alakítva megkíméli a traktor függesztőszerkezetét, és kisebb kategóriájú erőgép is elég a működtetéséhez. A szállítás közbeni stabilitás megőrzése érdekében a szállítókeret bal oldala pótsúlyozható. A TLT hajtástovábbító egysége 540 f/min fordulatszám továbbítására képes. A hordozókocsira kapcsolt függesztett kaszával könnyedén lehet éles kanyarokat venni. Ráadásul, mivel a kasza jóval a traktor mögött helyezkedik el, több idő van megállni, ami nagy segítség abban, hogy kikerüljük a nehezen észrevehető akadályokat. A legtöbb konstrukció állítható csatlakozóval kerül forgalomba, így a kezelő azt a traktor vonórúdjának magasságához állíthatja. Mindegyik eszközön megtalálható egy hidraulikusan emelhető hárompont-függesztő, egy emelőhenger, hidraulikus tömlők és állítható felső támkarok, amelyek a kasza emelését és süllyesztését még kényelmesebbé teszik. Az egységhez egy ugyanilyen szögben álló, 540-es fordulatszámú TLT-kardán is tartozik. A tartókeret egy pár kopásálló bordázatú kerékabroncsra támaszkodik.
SZERZŐ: FARKAS IMRE