Az áraknak törvényszerűen csökkenniük kell, ha a kínálat nő, a kereslet pedig csökken. Az ukrán szárazföldi exportútvonalakon pedig éppen ez a helyzet.
Nagyobb kapacitás kevesebb terményre
„2023-ban csökkenni fog a gabonaszállítás költsége” – jelentette ki Valerij Tkachov, az Ukrzaliznicija vasúti szolgáltató kereskedelmi igazgatóhelyettese. A logisztika összköltsége dollárban 10-20%-kal mérséklődhet a szakember szerint a kereslet/kínálat arányának javulása miatt. Ugyanis a szállítási kapacitások sokat javultak, a kiszállítandó áru mennyisége viszont kevesebb lesz 2023-ban, mint egy évvel ezelőtt. A háború miatt ugyanis erősen lecsökkent a betakarított és betakarítható termőterület.
„Változott a vetésszerkezet is, tavasszal pedig további eltolódásoknak leszünk szemtanúi. A várakozások szerint nőni fog a nyereségesen előállítható olajos magvak (napraforgó, szója) vetésterülete. A gabonaexport potenciális volumene pedig csökkeni fog” – tette hozzá Tkachov.
Egyenletes terhelés
Emellett a mezőgazdasági termékek exportja kevésbé terheli majd olyan löketszerűen a kapacitásokat, mint amikor kitört a háború, és a meghatározó tengeri szállítási útvonalak egyik napról a másikra leálltak. 2023-ban már egy jobban kiépített szárazföldi hálózat továbbíthatja a terményeket, sokkal egyenletesebb éves eloszlásban, mint 2022-ben.