fbpx

A folyékonytápanyag-szállítás technikai lehetőségei

Írta: Farkas Imre - 2022 október 27.

A folyékony tápanyagok (nitrosol, folyékony ammónia) szállítása sok esetben nem különlegesen bonyolult, mégis viszonylag speciális megoldást igényel a felhasználóktól, illetve a szolgáltatóktól.

A hagyományos technológiával, szilárd műtrágyaként kijuttatott nitrogén hasznosulása csupán 50-60%. A folyékony műtrágya alkalmazásával a kijuttatott foszfor és nitrogén mennyisége 30-50%-kal is csökkenthető, és jóval hatékonyabb lesz a tápanyag-hasznosulás a növényekben, hiszen talajba juttatáskor közvetlenül a gyökerekhez kerül a fejlődés számára fontos tápanyag. A kijuttatásnál viszont lényeges, hogy a kiszolgálás zökkenőmentes legyen, és biztonságos módon történjen, abszolút ne járjon túlzott környezeti terheléssel. A rendszerváltást megelőző két évtizedben a mezőgazdaság robbanásszerű fejlődésével, a termelési rendszerek beindulásával, a termesztéstechnológia megváltozásával jelentősen előtérbe került a folyékonytápanyag-kijuttatás alkalmazása. A teljes országot lefedő folyékonyműtrágya-termelő üzemhálózat épült ki, viszont ez hatalmas logisztikai feladatot adott. A folyékonyműtrágya-üzemekből a gazdaságok tárolóiba, onnan pedig a kijuttató gépekhez kellett szállítani a tápanyagot. Ebben az időszakban a szállítás speciális eszközeit hazai gyártásból biztosították, melyek közül még napjainkban is jó néhány üzemel, így például Huniper 5500-as, FMSZ-2-es, hogy csak a legnépszerűbbeket említsük.

Tartálykocsi
Szántóföldi terepviszonyokra alkalmas szállító tartálykocsi

Univerzális szállító tartálykocsik

Napjainkban a járműgyártók már olyan szállító tartálykocsikat kínálnak a felhasználók számára, amelyeket többcélú alkalmazásra terveznek. Alkalmasak hígtrágya és irritatív folyadékok szállítására, illetve tartályuk anyaga ellenáll ezeknek az anyagoknak. Általában erre a gyártók UV-stabil és vegyszerálló polietilén anyagból készült, illetve saválló bevonattal rendelkező acéltartályos felépítménnyel szerelt tartálykocsikat kínálnak. Alváz- és futómű-kialakítás terén közúti, illetve mezőgazdasági terepviszonyokra alkalmas kivitelben is készülnek szériák. Bár a tartálykocsik zöme már korrózió ellen jól védett, de érdemes előnyben részesíteni az inox vagy tűzihorganyzott vázú járműveket a beszerzéskor, hiszen ezek élettartama jóval magasabb, és az agresszív anyagoknak is jobban ellenállnak.

FMSZ-2
A régi FMSZ-2 pótkocsi kifejezetten folyékony műtrágya szállítására lett fejlesztve a 80-as évek közepén

A megfelelő tartálykocsi kiválasztásánál – amennyiben olyat keresünk, amely saját szivattyúval rendelkezik az áttöltéshez és ürítéshez – figyeljünk arra, hogy a folyadékszállító rendszerének áttöltési keresztmetszete elegendő legyen a gyors kiszolgáláshoz. Nagyon fontos, hogy a kocsink tartályában megfelelő osztásban és sűrűségben legyenek hullámtörő lemezek, hiszen ma már a mezőgazdasági vontatók 40-50 km/h-s vagy egyes modellek még magasabb tempója miatt hirtelen nagy folyadékmozgások történhetnek menet közben, amik hullámtörő nélkül nagyon ronthatják a tartálykocsi menet közbeni stabilitását, és könnyen borulásos balesethez vezethetnek.

Tartálykocsi
Közúti szállításra alkalmas tartálykocsi

A tartály anyagára visszatérve előnyösebb az üvegszál-erősítésű, illetve vegyszerálló polietilén anyagból készült műanyag tartályos kocsit választani, mert ezek a hagyományos fémtartályos változatokhoz képest közel 40%-kal könnyebbek, így a hasznos terhelhetőségük magasabb, ami tartálykapacitásban is pozitív bővülést jelenthet egy saválló acéltartályos verzióval szemben. A másik fontos momentum a kiszolgálásnál az áttöltéssel töltött állásidő mértéke. Egy uniós előírás miatt a saját szivattyúval rendelkező tartálykocsik a folyadékot mindössze 0,5 bar nyomással üríthetik ki tartályaikból. Ekkora nyomással a kijuttató gép töltése jelentősen hosszabb időt vesz igénybe. Egyes tartálykocsigyártók a rendelkezés okozta hátrány kiküszöbölésére nagyobb, 3-4 bar nyomást megvalósító hidromotoros töltőturbinával gyorsítják meg a folyadékáttöltést. Másik megoldás a tartálykocsi tartálya alatt elhelyezett excentercsigás szivattyú, melynek segítségével tölt/ürít, így nagyobb nyomással nagyobb teljesítményt ér el, ugyanakkor a tartálynak nem kell nyomásállónak lennie.

Tartálykocsi
Forgózsámolyos, saválló tartállyal, benzinmotoros szivattyúval szerelt folyadékszállító pótkocsi (fotó: https://www.conow-anhaengerbau.de/)

Szállítótartályok pótkocsira

Ez a szállítási forma napjainkban is az egyik legegyszerűbb, legalacsonyabb költségből megvalósítható megoldása a folyékonytápanyagszállításnak. A rendszerváltás előtt hazai gyártásból poliészter lencsetartályok szolgáltak erre a célra, amelyeket a fixplatós pótkocsikra, illetve tehergépkocsik rakfelületére helyezve és rögzítve lehetett szállítani. Ezeket a tartályokat gravitációs úton lehetett tölteni és üríteni. Míg régebben a lencse formájú tartály volt a népszerű, addig napjainkban a fekvőhengeres tartályok az egyeduralkodók. Jelenleg hazai gyártásból 2500–10 000 litertartálykapacitás között minimum hatféle méretben érhetők el pótkocsi-rakfelületre rögzíthető szállítótartályok. A fekvőhengeres tartálytest rotációs öntési technológiával készült, UV-stabil és vegyszerálló polietilén anyagból kerül legyártásra.

Tartály
Fekvőhengeres szállítótartály HW billenőplatós pótkocsin (fotó: https://www.hd-rotatech.hu)

A tartály egy 50 × 30-as U profilból készült acélkeretbe van rögzítve csavarorsós feszítésű, hajlékony acél rögzítőpántokkal. A feltöltés a 700 mm átmérőjű menetes vagy pántos nyitású nyíláson, a leeresztés az alul elhelyezkedő, 2” PVC gömbcsapon keresztül történik. A tartályban a merevítőcső fut végig, a hullámzást pedig a tartályban egyenlő távolságra lévő szekciós falak gátolják.

IBC-vel inkább ne szállítsunk

Ugyan az IBC-tartály olcsó, egyszerű és gyors megoldása a folyékonytápanyag-szállítás logisztikájának, de alkalmazása a balesetveszély kockázatát is fokozza. Kapacitásuk sem illeszkedik optimálisan a kijuttató gépek tartálytérfogatához, illetve az áttöltés körülményesebb és időigényesebb, a többszöri átcsatlakozás miatt.

Tartály +  pótkocsi
Fekvőhengeres folyékonytápanyag-szállító tartály (fotó: https://www.hd-rotatech.hu)

Szállítási kapacitás szintjén messze elmaradnak egy 5-10 köbméteres tartálykocsitól vagy tartállyal felszerelt pótkocsitól. Sok esetben lehet tapasztalni, hogy a gazdák 3-4 IBC-tartályt rögzítetlenül szállítanak egy alacsony oldalfalú billenőplatós pótkocsin, melyek tele folyadékkal, a rögzítés hiányában egy nagyobb sebességgel megtett élesebb kanyarodás során leborulhatnak a pótkocsiról, vagy felboríthatják azt. Összeállításunkban a folyékonytápanyag-szállítás, azon belül is leginkább a tárolóhely és a kijuttató gépek közötti logisztika széles körben elérhető egyszerű technológiai variációit mutattuk be, de természetesen ezek tárháza a folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a jövőben tovább bővülhet. A folyékony műtrágya alkalmazásának terjedésével arányosan bővült a kínálat a szállításához alkalmazható hazai gyártású járművekből, így mindenki a saját kapacitási igényeihez választhatja meg az ahhoz legoptimálisabban illeszkedő szállítóeszközt.

Farkas Imre