Az Európai Unió és Ukrajna megállapodott abban, hogy 2027. március 31-ig meghosszabbítják a jelenlegi közúti közlekedési egyezményt. A közúti árufuvarozás elsősorban Lengyelország számára biztosít kiváló bevételeket.

Az adminisztráció lényeges csökkentése
A megállapodást először 2022. június 29-én írták alá azzal a céllal, hogy megkönnyítsék Ukrajna hozzáférését a globális piacokhoz az EU-országokon keresztül történő közúti tranzit egyszerűsítésével. Fontos eleme a megállapodásnak az engedélyezési követelmények eltörlése, ami csökkenti az adminisztratív terheket a fuvarozók és a hatóságok számára. Ezzel párhuzamosan Ukrajna fokozatosan összehangolja közúti közlekedési jogszabályait az uniós joggal, hogy egyenlő versenyfeltételeket teremtsen az ágazatban.
Sok pénzt hoz a fuvarozás, főként a lengyeleknek
2024-ben az EU Ukrajnából származó közúti importja 7,7 millió tonnát tett ki, ami 13%-os növekedés 2021-hez képest, értéke pedig 10,1 milliárd eurót (10,9 milliárd USD) ért el. Az EU Ukrajnába irányuló közúti exportja 7,6 millió tonna volt (+11%), értéke pedig 48%-kal nőtt, 33,4 milliárd euróra (36,1 milliárd USD).
A szomszédos országok különösen jelentős növekedést regisztráltak. Lengyelország Ukrajnába irányuló közúti exportja 2024-ben 85%-kal volt magasabb a 2021-es szintnél, Romániáé 124%-kal, míg Szlovákiáé 106%-kal. Az import is emelkedett, bár mérsékeltebb ütemben, így mindhárom ország pozitív kereskedelmi mérleget ért el. Lengyelország többlete 8,2 milliárd euró (8,9 milliárd USD), Szlovákiáé 803 millió euró (868 millió USD), Romániáé pedig 677 millió euró (732 millió USD) volt. (Mezőgazdasági termékekből minimális mennyiség érkezett szlovák és magyar területre: Kerüli a magyar és a szlovák határt az ukrán áru.)
A hosszabbítás biztosítja a folytonosságot mindkét piac szereplői számára, miközben fenntartja a kereskedelmi összekapcsolódást és az integrációt Ukrajna és az EU között – áll a közleményben.
MezőHír Tudástár: fuvarozás – Az EU és Ukrajna 2027-ig meghosszabbította a közúti közlekedési egyezményt, amely eltörli az engedélyezési követelményeket és csökkenti az adminisztrációt. A fuvarozásból főként Lengyelország profitál: 2024-ben az export 85%-kal nőtt, kereskedelmi többlete pedig 8,2 milliárd eurót ért el.