Szárazföldi szállítást rendelt Kínából? Késni fog!

Írta: Szerkesztőség - 2025 szeptember 26.

A fehérorosz-orosz „Zapad”, azaz „Nyugat” hadgyakorlattal egy időben Varsó határozatlan időre teljesen lezárta a Belorusszal közös határt. Az intézkedés a kínai-európai árukereskedelem fő szállítási útvonalát is érinti. A határzár mögött olyan stratégiai megfontolások állhatnak, amelyek felülmúlják a pillanatnyi gazdasági érdekeket.

Gyorsított leválás az oroszországi útvonalról

Szeptember 10-én a lengyel légteret súlyosan sértő orosz drónakció ismét ráirányította a lengyelek figyelmét a biztonsági veszélyre, ezért a szeptember 12-én, a belorusz-orosz hadgyakorlat első napján teljes határzárat rendeltek el. A lezárás érinti azt a vasúti folyosót, amely Kína és az Európai Unió közötti kereskedelem 90%-át bonyolítja le, mintegy 27 milliárd dollár értékben. A szállított áruk volumene tavaly 10,6%-kal nőtt, míg az értékük közel 85%-kal emelkedett.

A PKP Cargo vasúttársaság arra figyelmeztetett, hogy a tartós határzár miatt az áruforgalom déli irányba terelődhet: Kazahsztánon, a Kaszpi- és a Fekete-tengeren keresztül Dél-Európába vagy Törökországba. A MezőHír másfél évvel ezelőtt írt arról, hogy a Transz-Kaszpi közlekedési folyosó lehetővé teszi, hogy Oroszország kihagyásával jussanak el az áruk Európából Pekingbe, illetve fordított irányban. Bár ez egy sok átrakodással járó és jelenleg kis volument megmozgató útvonal, a bővítése stratégiai cél az EU-nak. Tehát a mostani lengyel határzár egybeesik a közösség és az USA hosszú távú érdekeivel.

vasút áruszállítás
Forrás: Shutterstock

Konfliktus a gazdasági és politikai érdekek között

„A teljes határzár nemcsak a szállítás, hanem az egész gazdaság szempontjából probléma” – nyilatkozta Artur Kalisiak, a Transport & Logistics Poland képviselője. Hozzátette: mintegy 10 ezer, a lengyel cégek által foglalkoztatott fehérorosz teherautósofőr rekedt a határ mindkét oldalán. Jelenleg minden rakomány blokkolva van, beleértve az élelmiszer- és gyógyszerszállítmányokat is. Bár Litvánia és Lettország alternatív útvonalat kínál, ezek lassabbak, költségesebbek, és ezek esetében sem garantált, hogy hosszú távon átjárhatók maradnak.

A lengyel belügyminisztérium megerősítette: a határzár további értesítésig érvényben marad. A kártérítési kérdésekről egyelőre nem született döntés, a veszteségeket a lezárás időtartamának függvényében mérik fel. Időközben Peking is felszólította Lengyelországot, hogy biztosítsa a Kína–Európa vasúti expressz stabilitását, amelyet kiemelt projektként kezel.


MezőHír Tudástár: határzár – Varsó teljes határzárat tart fenn Belorusz felé, ami a kínai–európai árukereskedelem fő vasúti útvonalát is érinti. Ez a lépés a szállítási idők növekedését, az útvonalak átterelését és a költségek emelkedését eredményezheti, miközben stratégiai célokat szolgálhat az EU és az USA részéről.

▼Hirdetés

▼Hirdetés

Mezőhír
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.