Donald Trump elnök a közösségi felületen jelentette be, hogy a Kanadából és Mexikóból érkező árucikkekre belengetett importvámok mégiscsak életbe lépnek március 4-én. Azt is világossá tette, hogy az EU ugyanerre számíthat április 2-tól.
Az amerikai elnök azzal érvelt, hogy ellensúlyozni akarja azokat a szerinte igazságtalan importvámokat, amelyeket más országok vetnek ki az amerikai termékekre, és amelyek negatívan érintik az amerikai gyártást és foglalkoztatást.
Szomszédaival szemben március 4-től élnek a magasabb vámok. Trump a Kanadára vonatkozó rendelkezést annyiban korrigálta, hogy az innen érkező energiaipari termékek (értsd: biodízel-alapanyag) esetén a vám csak 10%-os lesz. Ugyanakkor Kína esetében a februárban életbe lépett 10%-os vámot további 10-zel toldaná meg. Az EU-ra vonatkozóan az elnök április 2-tól vezetne be egy általánosan érvényes, 25%-os vámtarifát./
Az intézkedés különösen az európai autógyártásnak fáj. A Totalcar megjegyzi: az Európai Unióba 10%-os vámmal lehet az egész világról autókat importálni (kivéve a kínai villanyautókat), míg az USA jelenleg 2,5%-os a tarifát alkalmaz.
Elemzők arra figyelmeztetnek, hogy az USA sem jár jól a kereskedelem korlátozásával. Azok az amerikai vállalatok, amelyek a globális piacról szerzik be alapanyagaikat – különösen az acélt és az alumíniumot –, költségnövekedéssel nézhetnek szembe. Ennek pénzügyi terhét végül a fogyasztók viselik.