A Continental meghívására a közelmúltban részt vehettünk egy izgalmas gyárbejáráson és sajtótájékoztatón a cég lousadói gumiabroncsgyárában. A portugáliai üzem 1990-ben kezdte meg működését a Continental egyik legmodernebb gyáraként, majd 2017-ben a vállalat újra belépett a mezőgazdasági üzletágba, és megkezdte a lousadói személyabroncsgyártás bővítését egy korszerű mezőgazdasági abroncsgyártó üzemmel.
A Continental gumiabroncsokról
Az 1871-ben alapított technológiai vállalat biztonságos, hatékony, intelligens és megfizethető megoldásokat kínál a járművek, gépek, a közlekedés és a szállítás számára. A Continental 2023-ban 41,1 milliárd eurós árbevételt ért el, és jelenleg több mint 200 000 embert foglalkoztat 56 országban és piacon.
A Continental már több mint 150 éve nyújt innovatív kiválóságot és csúcsteljesítményt, és a világ egyik legnagyobb gumiabroncsgyártója. A Tires csoport ágazata 2023-ban 14 milliárd eurós forgalmat generált. Világszerte több mint 56 000 embert foglalkoztat, és 20 gyártási és 16 fejlesztési telephellyel rendelkezik.
A vállalat gumiabroncs-megoldásai biztonságosabbá, intelligensebbé és fenntarthatóbbá teszik a mobilitást. Prémium portfóliója személygépkocsi-, teherautó-, busz-, mezőgazdasági és speciális gumiabroncsokat, valamint intelligens megoldásokat és szolgáltatásokat kínál partnerei számára.
Jelentős célok 2030-ra és 2050-re
A csúcstechnológiát alkalmazó portugáliai létesítmény robusztus, hosszú élettartamú mezőgazdasági, kikötői és földmunkagumikat gyárt. 2019-ben a Continental egyik leghatékonyabbjaként elismert lousadói üzem egy új gyártócsarnokkal bővült, amely a radiál földmunkagép gumiabroncsok (OTR) gyártására szolgál, beleértve a 24” col felniméretnél nagyobb méretű kikötői és földmunkagép- (EM) abroncsokat is. Az üzemhez tartozik egy kutatási és fejlesztési központ, valamint egy értékelési és tesztközpont is, amely a folyamatos minőségvizsgálatnak és a gumiabroncs-technológia fejlesztésének szentelt.
A Continental célja, hogy a legprogresszívebb gumiabroncsgyártó vállalat legyen a környezeti és társadalmi felelősségvállalás tekintetében. 2030-ra célja, hogy gumiabroncsainak több mint 40 százalékát megújuló és újrahasznosított anyagokból állítsa elő. A vállalat azt is vállalta, hogy legkésőbb 2050-re 100 százalékban fenntartható anyagokat használ a gumiabroncsaiban. A lousadói üzem része ennek az erőfeszítésnek, és a Continental élen jár a fenntarthatóság terén.
A Lousado üzem elnyerte a Nemzetközi Fenntarthatósági és Szén-dioxid-tanúsítvány (ISCC) PLUS minősítést, amely megerősíti a szigorú fenntarthatósági előírások betartását és a nyersanyagok nyomon követhetőségének átláthatóságát.
Az üzem stratégiai beruházásai és innovatív folyamatai alátámasztják a Continental növekedésben betöltött kulcsszerepét és a gyártás kiválósága iránti elkötelezettségét. Azt is bizonyítja, hogy még a nagyon nagy gumiabroncsgyárak is képesek CO2-semleges termelést megvalósítani. Ezt egy innovatív elektromos gőzkazán teszi lehetővé, amely gyakorlatilag veszteségek nélkül alakítja át a villamos energiát gőzzé. A villamos energiát részben az üzem saját tetőtéri fotovoltaikus rendszereiből, részben pedig a hálózatból nyerik.
A Continental legmodernebb gyártóüzeme
A Continental a portugáliai Lousadóban található gyártóüzeme a legmodernebb abroncsgyártás példája, amelyet a vállalat innováció és fenntarthatóság iránti elkötelezettsége vezérel. Körülbelül 2700 alkalmazott dolgozik itt, ahol személy- és kisteherautó-abroncsok (PLT) és speciális haszongépjármű abroncsok (CST) előállítása folyik.
Jelentős, 49,9 millió eurós beruházással 2017-ben kevesebb mint két év alatt épült fel a mezőgazdaságiabroncs-gyártó csarnok. Ma a lousadói üzemben személygépkocsik és terepjárók számára gyártanak gumiabroncsokat, beleértve a mezőgazdasági, kikötői és földmunkagumikat is. A Continental 2017-es újbóli belépését a mezőgazdasági gumiabroncsok üzletágába a speciális gumiabroncsok fejlesztésével, gyártásával és forgalmazásával kapcsolatos saját mélyreható ismeretei vezérelték. Több mint 30 éves portugáliai múltjával, a gyártási hagyományaira és az innovatív gyártási technológiájára támaszkodva a Continental megbízható partnere a mezőgazdaságnak is, amely a hagyományokra és az innovációra egyaránt összpontosít.
Talajvédelem
A fenntartható mezőgazdaságnak nemcsak a pénzügyi előnyök, hanem a talaj védelme is kulcsfontosságú eleme: mivel a talaj tömörödése és a talajminőség romlása, a vetésforgó hiánya és az éghajlatváltozás is komoly kihívást jelent a gazdálkodók számára. Ezek a problémák ahhoz vezetnek, hogy a növények kevésbé jól fejlődnek, kevesebb tápanyagot vesznek fel, és végső soron alacsonyabb terméshozamot produkálnak. A talaj vízfelvevő képessége is romlik, ami erózióhoz és további károkhoz vezethet. A jó talajminőség tehát jelentősen hozzájárul a hatékonyabb és környezetbarátabb mezőgazdasághoz.
Egy nemrég készült Continental-tanulmány szerint a talajminőség a gazdálkodók több mint kétharmada (69 százalék) számára kulcsfontosságú szerepet játszik. A megkérdezett gazdálkodók közül tízből mintegy négy a felhasznált anyagokat – a kialakítás és a talajtömörítés szempontjából – fontos tényezőnek tartja a használt gépek és berendezések fenntarthatósága szempontjából.
De nem ez az egyetlen ok, amiért a Continental prémium kategóriás mezőgazdasági gumiabroncsai innovatív technológiákkal vannak felszerelve, amelyeket kifejezetten a talaj védelmére terveztek. Az alacsony légnyomással való vezetés lehetőségének köszönhetően a VF technológia jelentősen csökkenti a talajtömörödést. Egy hagyományos gumiabroncshoz képest a VF abroncsok azonos abroncsnyomás mellett körülbelül 40 százalékkal nagyobb terhelést vagy körülbelül 40 százalékkal alacsonyabb abroncsnyomás mellett azonos terhelést képesek elviselni.
Három szempont kulcsfontosságú itt: (1) a gumiabroncs futófelülete alatti szélesebb és erősebb öv és a stabilabb vállrész növeli a VF gumiabroncs szilárdságát és tartósságát; (2) az optimalizált geometria javítja a peremterület és az oldalfal kitérését; (3) az N.flex-technológiájú nejlon szövetváz nagyobb rugalmasságot biztosít a peremterületnek és az oldalfalnak, hogy elkerüljék a döcögős utazást, és gyorsan visszanyerjék eredeti alakjukat az állásidő után.. Ezt a technológiát a Continental prémium kategóriás VF TractorMaster, VF TractorMaster Hybrid és VF CombineMaster abroncsaiba integrálták.
Fodor Mihály