fbpx

A Deutz frissített 5D sorozata és az új Deutz 6C sorozat

Írta: MezőHír-2024/11. lapszám cikke - 2024 november 08.

Az SFD cégcsoport, amelyhez a Deutz-Fahr is tartozik, folyamatosan fejleszti termékpalettáját, bővíti értékesítési hálózatát, és házon belüli technológiaiknow-how fejlesztéseket végez. A Deutz-Fahr traktor termékeiből a legutóbbi 5D sorozat frissített változatait és az új 6C sorozat típusait ismertetjük.

Az észak-olaszországi központtal rendelkező SAME DEUTZFAHR Italia SpA (SFD) cégcsoport termékeit SAME, Deutz-Fahr, Hürlimann, Grégoire és Vitibot márkanév alatt forgalmazza. A termékfejlesztést, a termelést 9 gyártóhelyen végzik, az értékesítést számos fiókon és importőrön keresztül folytatják Európában, Ázsiában és Amerikában.

A Deutz-Fahr 5D sorozat frissítése

A vállalat az idei frissítéseken átesett korábbi 5-ös család termékeit, az 5D sorozatot Deutz-Fahr 5075D – 5095D – 5105D típusjelzéssel forgalmazza. A 3575 kg tömegű és 2271 mm tengelytávú új, frissített típusok valamivel kisebbek és könnyebbek lettek, valamint számos új funkciót kaptak, például a homlokrakodó-készletet (1. kép), a gumiabroncs-választék bővítését, a hidraulikarendszer teljesítményének növelését, a motor kipufogógáz-utókezelésének javítását stb.

Deutz-Fahr
1. kép. Deutz-Fahr 5105D típusú traktor homlokrakodóval
(forrás: maszynydlafarmera.pl/deutz-fahr)

Az 5D sorozat moduláris és rugalmas felépítése olyan egyedi funkciókat is tartalmaz, mint a mechanikus vagy PowerShuttle sebességváltó, a Powershuttle SenseClutch, a Stop & Go, a mechanikus vagy elektronikus hátsó felfüggesztés, az elektrohidraulikus differenciálzár, a négykerék-tárcsafék stb.

Az új 5D MY24 sorozat tagjai a motorok teljesítményében eltérnek egymástól annak ellenére, hogy ugyanazt a FA RMotion 45 alapmotor használják. A FARMotion 45 dízelmotor (2. kép), négyütemű, folyadékhűtésű, 4 hengeres, 3849 cm3 lökettérfogatú, követlen befecskendezésű, VTG turbófeltöltős, intercooleres, automatikus szelephézag-szabályozással rendelkezik.

FARMotion 45 dízelmotor
2. kép. A FARMotion 45 dízelmotor 4 hengeres, 3,8 literes, 78 kW teljesítményű (forrás: deutz-fahramerica.com)

A Stage V előírásoknak megfelelő motor beszabályozása traktortípusonként más. A maximális teljesítményértékek 2000 1/ min főtengely-fordulatszám mellett az 5075D traktor esetében 55,4 kW (75 LE), az 5095D traktornál 70,0 kW (95 LE), az 5105D változatnál 78,0 kW (106 LE). A maximális forgatónyomatékok nagysága 1400 1/min főtengely-fordulatszám mellett az 5075D traktornál 359 Nm, az 5095D-nél 389 Nm, az 5105D típusnál 433 Nm.

A Deutz-Fahr 5075D traktor kipufogógáz-utókezelő rendszere csak dízeloxidációs katalizátorból (DOC) és kipufogógáz-visszavezetéses (EGR) rendszerből áll. A másik két traktortípus rendelkezik kipufogógáz-visszavezetéssel (EGR), dízeloxidációs katalizátorral (DOC), dízelrészecske-szűrővel (DPF) és szelektív, katalitikus redukciós (SCR-AdBlue) egységgel is. A FARMotion 45 a kategóriájában az egyik legnagyobb lökettérfogatú motor, de kis külméretével könnyű elhelyezést tesz lehetővé a motorháztető alatt, ami kiváló kilátást biztosít a komfortos vezetőülésből (3. kép).

Deutz-Fahr
3. kép. A Deutz-Fahr 5105D típusú traktor motortere
(forrás: deutz-fahramerica.com)

Új Deutz-Fahr 6C traktorsorozat

Az SDF cégcsoport bemutatta az új Deutz-Fahr 6C összkerékhajtású traktorsorozatát, amelyek 6115 C; 6125 C; 6135 C típusjelzéssel és PowerShift, RVShift, TTV sebességváltó-választékkal kaphatók. A traktorokat a FARMotion 45 típusjelzésű, Stage V besorolású, négyütemű, folyadékhűtésű, 4 hengeres, 3849 cm3 lökettérfogatú, követlen befecskendezésű, VTG turbófeltöltős, intercooleres és automatikus szelephézag-szabályozású dízelmotor hajtja, amellyel az 5D sorozat is rendelkezik. Az elektronikus vezérlésű Common Rail hajtóanyagellátó-rendszer beszabályozása viszont különböző teljesítményre történik. A „Boost” működési módban 2200 1/min fordulatszámon a maximális teljesítmények és 1600 1/min fordulatszámon a maximális nyomatékok értékei típusonként a következők: 6115 C 93 kW/482 Nm; 6125 C 100 kW/524 Nm; és 6135 C 105 kW/550 Nm.

Deutz-Fahr
4. kép. Deutz-Fahr 6135 típusú, 105 kW motorteljesítményű traktor
(forrás: i.ytimg.com/vi/tgYYs44zULE/maxresdefault)

A motorok a Stage V levegőtisztasági előírást kipufogógáz-visszavezetéssel (EGR), dízeloxidációs katalizátorral (DOC), dízel részecskeszűrővel (DPF) és szelektív katalitikus redukciós (SCR-AdBlue) kipufogógáz-utókezelő rendszerrel teljesítik. A PowerShift sebességváltóval ellátott, új 6C sorozat típusai akár 5 manuálisan előválasztott sebességlépcsővel, 4 munkatartománnyal, 3 PowerShift fokozattal és egy PowerShuttle egységgel rendelkeznek, ezzel akár 60 + 60 sebességfokozat is elérhető. A vezető számára lehetővé válik a munkafeladathoz legjobban illeszkedő haladási sebesség kiválasztása a 0,1–50 km/h sebességen belül.

Az új RVShift nagy hatékonyságú, könnyen kezelhető sebességváltót kifejezetten az új 6C sorozathoz fejlesztették ki, és működése a Full PowerShift koncepción alapul. A 20 előre- és 16 hátrameneti sebességfokozat mindegyike választható a nyomaték átvitelének megszakítása és a tengelykapcsoló pedál használata nélkül. Az RVShift sebességváltó „Creeper” módja nagyon alacsony munkasebességet is kínál, ahol a sebesség fokozatmentesen állítható 20 m/h és 5 km/h között. Az új RVShift sebességváltó vezérlőeleme egy 3 irányú joystick, amely a vezetőülésre szerelt többfunkciós kartámaszon található (5. felső kép).

Deutz-Fahr fülke
5. kép. RVShift (felső kép) és TTV (alsó kép) sebességváltót működtető joystick
(forrás: deutz-fahramerica.com/tractors/6c-series)

A TTV (fokozatmentes) sebességváltó ebben a teljesítményosztályban új mércét állít fel hatékonyság és megbízhatóság tekintetében. A TTV sebességváltó 0,02–50 km/h közötti folyamatos haladási sebességet biztosít, és 3 vezérlési móddal rendelkezik. Vezérlése a kartámaszon található MaxCom joystickkal végezhető (5. alsó kép). Minden változathoz tartozik hidraulikus rögzítőfék (HPB) és a PowerZero funkció, amelyek maximalizálják a biztonságot, ha meredek lejtőn dolgozik a traktor. A hátsó TLT-hajtás 540/540E/1000/1000E, az első TLT 1000 percenkénti fordulatszámú.

A 6C sorozat moduláris hidraulikus rendszerrel rendelkezik. Az elektronikus vezérlésű hidraulikaszivattyú szállítóképessége 90 vagy 120 dm3/min, és minden változat egy független, 40 dm3/min kapacitású szivattyúval is rendelkezik a hidraulikus kormányzás és a segédberendezések működtetéséhez. A rendszerhez hátul 5, középen 3 konfigurálható elektromos működtetésű hidraulikacsatlakozó tartozik. A hidraulikus rugó hátsó hárompont-felfüggesztés kapacitása 7000 kg, az elsőé 3000 kg.

Fülkék és méretek

A traktorokhoz az új TopVision rugózott kabincsalád három különböző változatából lehet fülkét rendelni. Az iMonitor a kezelő számára lehetővé teszi a gép összes funkciójának vezérlését. A teljesen integrált Performance Steering gyorskormányzási funkciója csökkenti a kormánykerék elforgatását a fordulóban vagy homlokrakodóval végzett munkáknál. Az ISOBUS mellett minden modell felszerelhető a legfejlettebb automatikus irányítási és telemetriai rendszerekkel.

A 6C sorozat tagjai könnyen karbantartható gépek, meghosszabbított szervizintervallumokkal és könnyű szervizelési hozzáféréssel rendelkeznek (6. kép), például a 600 óránként vagy évente egyszeri motorolajcseréhez és 1200 óránként vagy évente az egyszeri sebességváltó-olajcseréhez. A motorolaj-mérőpálca is a burkolat kinyitása nélkül hozzáférhető.

Deutz-Fahr
6. kép. Deutz-Fahr 6135 típusú traktor levegőszűrő-cseréje (forrás: deutz-fahramerica.com)

A 6 C traktortípusok méretei (csak 6115 C típ. adatai): legnagyobb szélesség 2431 mm (2374 mm), teljes magasság 2860 mm (2785 mm), hosszúság 4530 mm (4425 mm), tengelytáv 2510 mm (2480 mm), hasmagasság 480 mm (480 mm), kormányzott első kerék elfordulása 55 fok. Gumiméret: elöl 380/70R24–540/65R24 (420/70R24–440/65R28), hátul 480/70R34–540/65R38 (480/70R34–600/65R38), a gép tömege 5500 kg (4600 kg), megengedett maximális tömege 8500 kg (7500 kg).

A frissített 5D sorozatú és az új 6C sorozatba tartozó traktorok kedvezően alkalmazhatók a hagyományos kisgazdaságokban mindenes gépként, a közepes gazdaságokban pedig kiegészítő erőgépként.

SZERZŐ: DR. VARGA VILMOS NY. OKL. GÉPÉSZ- ÉS VILLAMOSMÉRNÖK