fbpx

Fejlesztések a cukorrépa-betakarításban

Írta: Szerkesztőség - 2024 február 03.

A cukorrépa az egyik legnagyobb szárazanyag-tartalmú termény, amiből nemcsak cukor készíthető, hanem bioetanol és biogáz is. Biztosak lehetünk benne, hogy a növény még jó ideig az európai termelés része marad, ennek megfelelően a hozzá tartozó betakarítási technológiának is fejlődnie kell.

Nehéz év elé nézünk

Az EU-ban a cukorpiac liberalizációja, a szerkivonások (ezzel a vírusos sárgulás terjedése) és a klímaváltozás szinte egyszerre nehezítették meg a répatermesztők dolgát, amit a világpiaci árak alakulása tovább fokozott. A termelés hirtelen visszaesett, ez viszont az árak emelkedését hozta (még az ukrajnai háború előtt). A gyárak erőn felül igyekeztek megtartani a beszállítóikat, és olyan összegek kifizetését vállalták, ami végül őket is nehéz helyzetbe hozta az energiaárak és a munkadíjak meredek emelkedésének idején. 2024 a stagnálás éve lesz, amikor a gépgyártóktól kezdve a termelőkön át a feldolgozókig mindenki a napi túlélésért küzd. Gépforgalmazói oldalról leginkább a használt gépek cseréje és felújítása, az alkatrészvásárlás erősödése várható.

cukorrépa betakarítás
A bunkerrel ellátott önjáró cukorrépa-betakarító gépek általában 6- vagy 9-sorosak (forrás: GÉPmax)

Nagy méretekben játszunk

A fejlesztések azonban a nehéz időszakokban sem állnak meg. Műszaki oldalról a betakarítási technológiával szemben támasztott alapkövetelmények, hogy az legyen talajkímélő, kis veszteséggel járó, minél kevesebb sérülést okozzon a termésben, (zöld) levélmaradványok nélkül legyen megvalósítható, a munkaerő számára kényelmes, minél automatizáltabb, mégis költséghatékony.

A betakarító rendszernek képesnek kell lennie arra, hogy hektáronként 100 ezer növényt tisztán betakarítson és elszállítson a szántóföldről. Az önjáró, általában 6-soros, de egyre gyakrabban 9-, sőt 12-soros, gyűjtőtartállyal ellátott gépek ma már világszerte a szabványt jelentik. A cukorrépa lombtalanítása az USA-ban cséplőszárakkal történik, melyek forgási sebességét és munkamagasságát egyedileg kell a terményhez igazítani. Ugyanakkor minden gyártó hatékony és olcsó megoldást kínál a lombtalanításra az úgynevezett „minimális skalpolással”, azaz répafejezéssel.

Talaj- és munkaerőkímélő megoldások

A legújabb gumiabroncs-technológiával kombinálva a 3- vagy 2-tengelyes gépeken az eltolt nyomtávú hajtás hatékony, talajkímélő betakarítást biztosít. A gumiabroncs-technológia fejlődése (1,4 bar nyomás mellett az érintkezési felület növelése) elsősorban a talajnak kedvez. A kifinomult, hidraulikus felfüggesztésnek köszönhetően javult a kombájn iránystabilitása, az oldalirányú lejtőkre való alkalmassága és a tengelysúlyeloszlása. A bunkerrel ellátott betakarítógépek mellett ma már a szántóföldön történő köztes szállításra is használnak vontatott, pl. talajvédő futóművel ellátott átrakodó járműveket.

A gépgyártók sok pénzt fektetnek az automatizált, teljesítményfüggő munka és az ehhez szükséges szenzorok fejlesztésébe. A jármű sebességét a kiemelő és tisztító egységek működési sebessége leköveti. A nagyobb munkaszélességeknél egyre inkább felértékelődik az a képesség, hogy a külön-külön szerelt emelőeszközök (rezgőosztók és Oppel-kerekek) egymástól függetlenül, automatikusan alkalmazkodjanak a talaj felszínéhez. A profiknak szánt gépek nemcsak távolról karbantarthatók okostelefonok vagy táblagépek segítségével, hanem a beállításaik is elvégezhetők a telematika segítségével.

cukorrépa rakodás
A 10 méteres szélességben dolgozni tudó tisztító-rakodó gép ma már elvárás (forrás: GÉPmax)

Gyors, hatékony, környezetbarát

A cukorgyárakban hatalmas áruforgalom irányítását kell megoldani. Ebben kulcsszerepet játszik a tisztító-rakodó. Ahol az előtisztítás a szántóföld szélén történik, a 10 méteres felszedő résszel rendelkező, önjáró tisztító-rakodó gép ma már a standard eljárás része. Az egyik akadály mindig a nehéz, nedves körülmények között történő munkavégzés. A gyártmányok többségében az emelőegység után a beömlőben hét henger dolgozik, ami 15%-kal nagyobb tisztítási felületnek felel meg, mint hat henger estén. A turbina vagy görgős tisztítás előnyeiről szóló szakértői vitában a turbina áll győzelemre, mivel a kombájngyártók ezt a megoldást a súly, az üzemanyagfogyasztás és a rugalmasság terén is jobbnak látják.

Az EU szigorúbb kipufogógáz-kibocsátási előírásai (Euro V) új motortechnológiát tesznek szükségessé (AdBlue hozzáadásával). Az egyre nagyobb teljesítményű gépek egyre alacsonyabb fordulatszámú motorokkal dolgoznak, ami csökkenti az üzemanyag-fogyasztást és a zajterhelést. Valamennyi gépgyártó törekszik a jármű kisebb tömegére, a kopó alkatrészek hosszabb élettartamára és a költségmegtakarításra. Végső soron a fejlesztőknek is az az érdekük, hogy a technológiai háttér hozzájáruljon a termelés sikeréhez és cukorrépa versenyképességének növeléséhez az egyéb kultúrákkal szemben. Lásd még laptársunk, a GÉPmax oldalán: A cukorrépa-betakarítási technológia fejlesztési tendenciái. Répapiaci oldalról pedig ez a cikk lehet érdekes: Nem a franciáknak kellene riogatniuk a cukordömpinggel

CÍMKÉK