fbpx

Kéthónapos blokád kezdődött a lengyel–ukrán határon

Írta: Gönczi Krisztina - 2023 november 09.

Az eredetileg pár nappal korábbra tervezett tiltakozó akció végül november 6-án indult el. A lengyel fuvarozók gyakorlatilag leállították a nagy átkelők áruforgalmát.

teherautók határ
Fuvarozás: újabb konfliktus a lengyel–ukrán viszonyban (forrás: eurointegration.com.ua)

Leállt az áruforgalom

December 3-ig mindkét irányba óránként csak egy kamion lépheti át a lengyel–ukrán határt. A forgalom gyakorlatilag leállt a legnagyobb átkelőhelyeken: Jahodin–Dorohuszk, Krakkó–Korcsova és Rava-Rus’ka, illetve Hrebenne között. A sztrájkolók a korábbi fuvarengedélyezési rendszer visszaállítását követelik, és a kiadott engedélyek számának a háború előtti szintre korlátozását.

„2021-ben Lengyelország 160 ezer engedélyt adott ki az ukrán fuvarozóknak, 2023 januárja és augusztusa között viszont már 880 ezer szállítást hajtottak végre a lengyel határon. Vagyis a szállítás volumene a 7,5-szeresére nőtt, és az év végére elérheti az 1,2 milliót. Saját piacunk védelme érdekében a fuvarengedélyek visszaállítását követeljük az ukrán cégek számára, kivéve a segélyszállítmányokat és az ukrán hadseregnek szánt cikkeket” – mondta Tomasz Borkovszkij sztrájkszervező.

A lengyel fuvarozók követelései

  1. A határátlépésre vonatkozó, 2022 júniusában eltörölt engedélyezési rendszer (CEMT okmány) visszaállítása.
  2. Tiltsák meg az ukrán fuvarozók számára, hogy Lengyelországban céget jegyezzenek be.
  3. Minden határon külön sorokat hozzanak létre az üres kisteherautók és az uniós rendszámú autók számára.
  4. Hozzáférést kérnek a hadköteles férfiak kiutazásának időtartamát nyilvántartó, ukrán Sljáh-rendszerhez.

Ukrán ellenérvek

Ukrajna lengyelországi nagykövete, Vaszil Zvarics a határátkelők blokkolását „fájdalmas csapásnak” nevezte, ami veszélyezteti a Lengyelországon áthaladó szolidaritási folyosót. Úgy véli, hogy az ilyen akciók az oroszok érdekeit szolgálják. Másrészt megjegyzi: a lengyel szállítmányozók a kockázatok miatt nem vállalnak ukrajnai fuvarokat, holott ők is részesülhetnének abból az extraprofitból, amit ez jelent. Márpedig a munkát valakinek el kell végeznie.

A szárazföldi gabonaszállítás körüli huzavonáról legutóbb itt írtunk: Itt a megoldás az ukrán gabona vitában.