A gabonafolyosó megnyílása óta még sosem hagyta el ennyire kevés hajó az ukrán kikötőket, mint most. Mivel a tengeri útvonal bő másfél hónap múlva végleg bezárulhat, a szárazföldön menekülő gabona napról napra olcsóbban érkezik Ukrajna nyugati határára.
Áramhiány a kikötőkben
Az Orosz Föderáció továbbra is blokkolja az Ukrajnából származó gabonaexportot. Január 26-án reggel rakétákat lőttek ki Ukrajna energetikai infrastruktúrájára. A légvédelmi erőknek 55 kilőtt rakétából 47-et sikerült megsemmisíteniük, de Odessza, Vinnicja és Kijev régiójában több létesítmény megsérült. Odesszában a rakétatámadás után vészhelyzeti áramkimaradások következtek be, a kikötők többsége 3-5 napra leállt.
Lajhárművelet
Az oroszok tavaly október óta mindent megtesznek a hajóellenőrzés lassítására is, a célra küldött öt csapatból kettőt most minden magyarázat nélkül visszarendeltek. Az elvárható napi 16-18 hajó helyett így mindössze 5-7-et néznek át az ellenőrök. A mesterségesen előidézett torlódás miatt decemberben már 120 hajó vesztegelt a Boszporusznál, és az átlagos várakozási idő 2-5 hétre nőtt.
Minimális hajóforgalom
Januárban napi 2,7-re csökkent az ukrán kikötőket elhagyó hajók átlagos száma, még sosem volt ennyire kevés, mióta megnyílt a gabonafolyosó (augusztus elseje). (Lásd még az okok között a biztosítási problémákat: Váratlan nehézség a gabonafolyosón, leáll a hajózás.) 2023-ban eddig mindössze 2,4 millió tonna gabonát exportáltak az ukrán kikötőkből, míg szeptemberben és októberben a kivitel elérte a havi 4 millió tonnát. Az idő pedig sürget: márciusban végleg bezárulhat a tengeri szállítási útvonal.
Vidd – bármennyiért!
Mindezek következtében növekszik a nyomás a szárazföldi útvonalakon. Pénteken az ország nyugati határán már 200 dollárért (71,5 ezer Ft/t) átadták a kukoricát és 210-ért (75 ezer Ft/t) a búzát.