fbpx

Kevesebb most a cékla, de a keresletét a reklám irányítja

Írta: Gönczi Krisztina - 2023 január 11.

A francia Kultive cég a spárgától kezdve a batátáig számos zöldségfélét termel/termeltet és forgalmaz. Azt állítják, a cékla keresletét pusztán akciózással és reklámmal meg lehet teremteni vagy el lehet csitítani.

cékla
Egészséges, keresett, de vízigényes is (forrás: betterave-rouge.fr)

Az aszály kisebb gumókat eredményezett

A francia cég az év minden hónapjában képes céklát szállítani a partnerek számára. Két betakarítási kampányból szolgálják ki a piacot. A téli tárolásra alkalmas céklát szeptemberben kezdik el felszedni, ennek értékesítése áprilisig tart. Májusban pedig már érkeznek az első új céklák, ezek szeptemberig állnak a vevők rendelkezésére – magyarázza Alexandre Picault, a Kultive értékesítési igazgatója.

Sok más szántóföldi termékhez hasonlóan a céklát is megviseli a nyári meleg és a szárazság, ezért az őszi betakarításból most kevesebb az eladható árumennyiség, hiányjeleket mutat a piac. „A vízhiány miatt a cékla nem tudott megfelelő méretű gumókat képezni. A minősége is gyengébb, több válogatást igényel a tárolása, nagyobbak a tárolási veszteségek.”

Kevesen foglalkoznak vele

A Kultive által integrált termelő 300 hektáron termeszti a növényt és saját birtokában dolgozza fel. „Ez számunkra nagy előny, mivel a cékla vörös színét adó betacianin erősen fog, ezért külön feldolgozóegységet igényel. Ezt kevesen vállalják fel, így viszonylag szellős az exportpiaci konkurenciánk is” – mondja a francia szakember.

A cékla piaca, fogyasztása viszonylag stabil volt az elmúlt években. Az értékesítés dinamikája és a cékla ára szorosan összefüggnek egymással. Az értékesítés sikerét pedig nagyban befolyásolja az, hogy mennyire emlékeztetik a fogyasztókat a cékla egészséges mivoltára, azaz mennyi promóciós rendezvény és akció kapcsolódik az aktuális kínálathoz. „Ha aktívak vagyunk, annak azonnal érezhető a hatása. Idén korlátozottabbak a mennyiségeink, így nem fogjuk túlzásba vinni a promóciót. Így tartjuk fenn az egyensúlyt a kínálat és a kereslet között.”

A Kultive által forgalmazott 10 ezer tonna cékla mindegyike Demain La Terre, HEV és Global GAP minősítéssel rendelkezik. A termelés 10%-a bio minősítésű. A termékek leginkább vákuumcsomagolásban, 500 grammos vagy 4,5 kg-os kiszerelésben kerülnek a polcokra. „Nemcsak konzervált, hanem nyers céklát is árusítunk: a vendéglátóipart látjuk el 2 kg-os kiszerelésű céklakockákkal.”

Megjegyezzük: hazánk erősen importfüggő céklából, ezért a gyenge forint idején ez a zöldség mutatta az egyik legnagyobb mértékű drágulást.