Lengyelország számára sokáig Fehéroroszország volt a legfőbb almavásárló partner, Németország a második és Egyiptom a harmadik. Az egyes számú partner kiesésével a többi piac vált fontosabbá, de az idei értékesítés legalább annyi akadályba ütközik, mint a szüret.
Már a szedés sem úgy ment
Sok lengyel almaexportőr számára meglehetősen lassan indult az értékesítési szezon. Mohamed Marawan, a lengyel székhelyű Sarafruit tulajdonosa az egyiptomi piacra értékesít, de most sokat szenved a munkaerőhiánytól. (Sok ukrán vendégmunkás ugyanis visszatért hazájába.) Mint mondja, kevés volt az ember az összes alma betakarításához, miközben a csomagolás is igényelte volna a munkaerőt. Csak most kezdik utolérni magukat.
A tárolással – sok más céghez hasonlóan – nem akarnak foglalkozni, de nem is szokásuk. Két hónapon belül kifogynak a saját gyümölcskészletükből, és innentől kezdve csak gyors továbbértékesítésre vásárolnak fel. „Olyan termelőktől vásárolunk, akiket jól ismerünk. Az alma válogatás és csomagolás után 40-45 napig szállítható, de ehhez kiváló minőségűnek kell lennie. Minden évben márciusban fejezzük be az értékesítési szezont, így még négy hónapnyi munka áll előttünk” – sorolja a cégvezető.
Egyiptomnak nincs se dollárja, se eurója
Egyiptom évek óta a Sarafruit fő piaca, de idén a helyi bankok nem engedélyezik az importot, magyarázza Marawan. Ennek oka, hogy az ország euró- és dollárhiánnyal küzd, az egyiptomi font pedig folyamatosan leértékelődik a dollárral szemben. Az egyiptomi gazdasági helyzet tehát nagyon instabillá vált. Marawan most úgy próbál segíteni szülőhazáján, hogy önmaga és mások számára is lendületes gyümölcsimportba kezdett az észak-afrikai államból, így juttatva euróhoz és dollárhoz az ottani partnereit.
„Fontos lenne, hogy az egyiptomi exportőrök is aktivizálják magukat, mert csak ez teremti meg a valutát az importhoz” – teszi hozzá a kereskedő, aki úgy látja, a lengyel alma iránti kereslet nem változott Egyiptomban. Más kérdés, hogy az árak szinte semmit nem emelkedtek, miközben minden más alaposan drágult. Vagyis sem a termelők, sem a csomagolók, sem az exportőrök nem lehetnek elégedettek. A helyzeten csak a termelés, illetve a kínált gyümölcsszortiment diverzifikálása tompít.
Lásd még a témában: Túl sok az alma ehhez a fagyos kereslethez.