Szerdai árfolyamon 105 ezer forintnak megfelelő összegért (278 dollár/tonna) érkezik az ukrán határra búza, 126 ezerért (335 dollár/tonna) a kukorica és átlagosan 299,5 ezer forintért (794,5 dollár/tonna) a repce. Pedig már tonnánként 68 ezer forint költség terheli a vasúti árumozgatást.
A gazdákon vernék le a háborús károkat
Szerdától (június 29.) az ukrán közlekedési minisztérium jóváhagyta a teherszállítás díjainak 70%-os emelését. A korábbi emelésektől eltérően ezúttal mind a 20 rakományféleségre egyformán emelkednek a tarifák, ami még lejjebb szorítja a gabonákért a telephelyen elkérhető árat. Az Ukrán Gabonaszövetség felhívással fordult Ukrajna miniszterelnökéhez, hogy törölje el az emelést, és a hadiállapot lejárta utáni 3-6 hónapra szabjon moratóriumot a díjmódosításra.
A vasút a katonai és humanitárius áruk szállításának többletköltségei, valamint az infrastrukturális károk miatt szeretne többletforráshoz jutni, a helyreállítás költségeit azonban az egyébként is nehéz helyzetben lévő mezőgazdaság nem akarja magára vállani. A kikötők blokádja miatt az áruszállításban a logisztikai költségek már így is az 5-7-szeresükre nőttek, elérve a tonnánkénti 180 dollárt (68 ezer forintot). Így a termelők messze az önköltség alatt kénytelenek értékesíteni. Egy tonna búzát 34-37 ezer forintért adnak át a kereskedőknek, holott az előállítása most legalább 60 ezer forintba kerül tonnánként. A vasúti tarifák drágulása még inkább a közutak és a dunai kikötők leterheléséhez fog vezetni. (Lásd: Nem a vasút, a Duna most az ukrán export fő szállítóeszköze.)
Áprilisra a termelők ötöde mehet csődbe
Szakértők úgy vélik, hogy 2022 végére Ukrajnában a gabonatermelők fele, 2023 áprilisára pedig további 40%-a mehet csődbe – ha semmi nem változik. Ezért a Gabonaszövetség felszólítja a hatóságokat, hogy támogassák a gazdálkodókat, és részben térítsék meg a logisztikai költségeket.
2022. február 24-ig Ukrajna a gabona 95-98%-át tengeri kikötőkön keresztül exportálta, és a mezőgazdasági szektor adta a devizabevételek több mint 40%-át. Jelenleg a gabonaexport szárazföldi és folyami utakon zajlik az európai országokba, aminek következtében a dunai kikötőkben torlódás alakult ki. Míg korábban havi 6-7 millió tonna gabonát is ki tudtak szállítani az országból az ukránok, most 1,5 millió tonna körül jár a szállítmányozás havi kapacitása.