A múlt héten elkezdődtek a tárgyalások az odesszai kikötő aknamentesítésére és egy gabonafolyosó nyitására a Fekete-tengeren. A hír a mélybe küldte a terményárakat. Hétfőre világossá vált: az oroszok nem eszik ilyen forrón a kását.
Jövő héten kezdődhetne az aknamentesítés?
A hétvégén röppent fel a hír, hogy készül egy terv Odessza kikötőjének szabaddá tételére és egy gabonafolyosó nyitására. „A jelenlegi felállás szerint a török hadsereg aknamentesíti az Odessza menti övezetet. A teherhajók török hajókonvoj kíséretében hagynák el a kikötőt, és a Fekete-tenger semleges vizeire vonulnának, ahol orosz hadihajók kíséretében érnék el a Boszporuszt” – mondta egy, a tárgyalásokat ismerő névtelen forrás.
Ugyanakkor Zelenszkij ukrán elnök tagadta, hogy az ukrán oldal részt vett volna a tárgyalásokban, tudomása van viszont róla, hogy a törökök a probléma megoldásán dolgoznak. Szerinte elsősorban azért, hogy a török hajók biztonságát szavatolják a Fekete-tengeren. (Itt írtunk róla, hogy jelenleg török lobogó alatt hajóznak olyan orosz áruk is, amelyek korábban közvetlenül befuthattak európai kikötőkbe – és fordítva.) Zelenszkij azt is világossá tette, hogy Ukrajnának garanciát kell kapnia arra, hogy az orosz hadihajók nem lépnek be az aknamentesített kikötőkbe. Ezért inkább NATO vagy ENSZ konvojokat szeretne látni a térségben a török flotta helyett.
Bizonytalan folyamat
Az ukránok azt is felpanaszolják, hogy Oroszország rombolja az elfoglalt kikötők infrastruktúráját, így például rakétatalálat érte Mikolajiv egyik legnagyobb gabonaterminálját is. A dolog összefügghet azzal, hogy a nyugati országok kijelentették: nem szüntetik meg az Oroszország elleni szankciókat Ukrajna kikötőinek feloldásáért cserébe. Úgy tűnik, a felek kölcsönösen bizalmatlanok egymással, és nagy esély van az egyeztetés elakadására.
Még ha sikerülne is a héten nyélbe ütni egy megállapodást a gabonafolyósóról, több hétig eltarthat az aknamentesítés, vagyis először júliusban futhatnának ki az első teherhajók Odesszából. Ukrajnának mintegy 50 millió tonna gabonát kell egy évben exportálnia, amit irreális vasúton megtenni. Az ukrán belpiaci árak ezért most nagy nyomás alatt vannak, így sok agrárvállalkozást a csőd fenyeget.