Most érik az eper, a narancs, és számos leveles zöldség várakozik szedésre és elszállításra Olaszországban. Csakhogy egy Szicíliából indult kamionos sztrájk már az olasz csizma sarkantyújáig terjedt, illetve a Nápoly és Róma közötti régióban is fellángolt. Némi anyagi támogatást már kaptak a tiltakozók, de valószínűleg nem ez lesz a megoldás.
Nem rakodnak, nem szállítanak
Szicíliában és Puglia régióban (az olasz csizma sarka és sarkantyúja közötti területrész) február 21-én spontán tiltakozás bontakozott ki az olasz fuvarozók körében. Megtagadták az áruk be-/kirakodását, így a szállításra váró friss zöldségek és gyümölcsök egyre halmozódnak a raktárakban. A sztrájkok oka elsősorban az üzemanyagárak és útdíjak emelkedése – a kertészetek erről mit sem tehetnek.
„Az évnek ebben a szakában általában több mint 200 ember dolgozik nálam a szamóca és citrusfélék betakarításán és összekészítésén, de most a sztrájk miatt a dolgozók 70%-át kénytelenek voltunk hazaküldeni. Sajnos nem tudjuk teljesíteni a hazai és nemzetközi ügyfelekkel kötött megállapodásainkat” – mondja Giuseppe Zuccarella, az OP Zuccarella szövetkezet egyik vezetője.
A hűtőházakban már nagy mennyiségben áll a betárolt gyümölcs. Ezeket a hét elején kellett volna elszállítani az olasz szupermarketekbe, illetve Hollandiába, Németországba és Franciaországba. „Múlt hétvégéig naponta körülbelül 10 tonna eper és 25 tonna narancs került ki a piacokra. Most kénytelenek vagyunk a földeken hagyni a gyümölcsöt, és bizakodni, hogy partnereink nem fordulnak el tőlünk.”
Eközben a fuvarozók 30 százalékos összköltség-növekedésről számolnak be a drágább üzemanyag, a magasabb útdíj és egyéb költségek miatt. Például a Messinai-szoroson való átkelés esetén méterenként 10 eurós tarifaemeléssel szembesültek a szállítmányozó cégek.
Még drágább lesz a gyümölcs
„Értjük a sztrájk okait, hiszen minket, termelőket is súlyosan érint a költségek növekedése, de ez akkor sem helyes. Keményen dolgozunk azért, hogy megbízható partnerként tekintsenek ránk, amit a szélsőséges időjárás is éppen eléggé megnehezít. Erre jön a szállítás leállása a célpiacok felé… Ez óriási károkat okoz az imázsunknak” – keseregnek a szövetkezetnél. Úgy vélik, szicíliai vállalkozások ezreit sodorják szakadékba a fuvarozók.
„A mai napon 50 tonna eper van raktáron Basilicata régióban, és nem tudjuk, mikor viszik el” – mondta Ernesto Fornari, a cesenai Apofruit igazgatója, aki nagy mennyiségű leveles zöldséget is várt volna Szicíliából. A sziget regionális kormányzata végül 10 millió eurót különített el a szicíliai közúti fuvarozók támogatására. Eközben már Róma irányában, Fondi nagybani piacán is gondok akadtak: a sofőrök nagy csoportja lezárta a piac bejáratait. A tiltakozási hullám végeredménye valószínűleg az lesz, hogy tovább emelkednek a fuvardíjak Olaszországban. Így persze nőni fog az innen érkező zöldségek, gyümölcsök ára is.
Kapcsolódó témánk: Ezek a jó válaszok az idei év kihívásaira az agráriumban.