Élelmiszer még csak volna, de nincs, amibe belerakjuk. Egyre inkább a csomagolás az értékesítés szűk keresztmetszete. Egy német nemzetközi beszerző állítja, kedvezőbben jut hozzá a török csomagolóanyagokhoz, mint a kínaihoz.
A távolság nagy hátrány lett
Néhány hete még a kis felhozatal akadályozta a dél-afrikai szőlő értékesítését az európai piacon, most viszont a nagy kínálathoz nem találnak elég csomagolóanyagot. „A dél-afrikai szőlő iránt jelenleg nagyon nagy a kereslet, jelenleg nincs is más szőlő a piacon. Ugyanakkor az árak 70-80%-kal emelkedtek minden tengerentúlról érkező áru esetében, így nekünk is 7-10%-kal emelnünk kellett a viszonteladók felé” – mondja Murat Günes, egy német nagykereskedelmi cég, a Westfalen Frischedienst beszerzési vezetője. (Lásd még a témában: Kapóra jött az oroszoknak a tengeri fuvarozás válsága.)
A Westfalen Frischdienst teljes körű beszállítóként a gyümölcsök és zöldségek mellett konzerveket, pékárut, szárított gyümölcsöt és csomagolóanyagokat is kínál. Főleg az utóbbi termékre mutatkozik nagy kereslet. „Érezhetően megnőtt az érdeklődés a csomagolóanyagok, különösen a kartondobozok és a papírtermékek iránt” – mondja. Az ok nyilvánvaló: Európa száműzte a műanyagok nagy részét a kereskedelemből, amit most valahogy pótolni kell. Günes különböző importőrökön keresztül szerzi be a csomagolásokhoz szükséges alapanyagokat, többek között Belgiumból, Törökországból és Kínából.
Többszörösére nőtt a csomagolóanyagok ára
Elmondása szerint különösen a Kínából érkező anyagok ára ugrott meg, ilyen az alumínium, a hungarocell, a cellulóz és a papír. Ezek 150-200 százalékkal drágultak egy év alatt. Az akadozó gyártás, valamint a megnövekedett fuvar- és szállítási költségek állnak a jelenség hátterében. Érdekes, de ezek a hatások kevésbé érintették a török csomagolóipart. Az ország alaposan bespájzolt az alapanyagokból, de tavaly már ők is elkezdtek árat emelni. Ez a trend idén folytatódhat – vélekedik a beszerző. Günes szerint a csomagolás terén ma már nincs érdemi áralku, keresleti a piac. „Heteket várunk bizonyos árukra, amelyeket korábban néhány napon belül megkaptunk.” (A helyzeten változtathat a tengeri áruszállítás kapacitásainak bővülése: Nagyot kaszált a fuvarozás, százával építik a konténerhajókat.)
A járvány idején a Westfalen Frischedienst erőteljesen átalakult. Korábban néhány nagybani kereskedőt láttak el áruval, ma már a gasztronómiai vállalkozások, a fagylaltozók, az iskolai étkezdék és az élelmiszer-kiskereskedők is a partnereik közé tartoznak. Mivel rugalmasan váltottak értékesítési csatornát, a cég 2021-ben 28%-os profitot ért el, idén pedig 30-35%-osat tervez.