Adott a minőségi alapanyag a borászatok számára, a szőlőültetvények fele az elmúlt 10 évben megújult Magyarországon – mondta Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára a 9. Borkonferencia megnyitóján, ahol az új bortörvényről is beszélt.
A fejlődött az utóbbi években a mezőgazdaság ezen területe is, a borászatok is pályázhattak, de van és lesz még lehetőség (Fotó: Horizont Média/Kohout Zoltán)
Szükség van a bormarketing erősítésére
A borászatok 30 milliárd forintot kaptak technológiai beruházásokra az elmúlt években, de a minőségi alapanyaggyártás feltételeinek biztosítása mellett szükség van a bormarketing erősítésére. Az államtitkár szerint elkerülhetetlen feladat ezen a területen is előre lépni, erre különösen nagy szükség van, hiszen a koronavírus-járvány kedvezőtlenül érintette a borászatokat, átalakított a borfogyasztást.
Augusztusban hatályba lépett új borjogi törvény
A korábbinál gyorsabb, egyszerűbb, rugalmasabb szabályozást ígér a mezőgazdaság e szegmensében az új jogszabály, melynek végrehajtásához megjelentek a szükséges rendeletek is.
Az egy éves átmeneti időszakkal számoló törvény egyes elemei fokozatosan lépnek hatályba, így mindenki számára lesz idő az újdonságok befogadására. Nem elhanyagolható könnyebbség a gazdáknak, hogy az ePincekönyv használatánál különbségeket tettek kis-és nagyobb borászatok között.
A sikeres promóciós programot 2022-ben újra megnyitják
Feldman Zsolt ismertette a futó program eredményeit 19 sikeres pályázóval 3,6 millió eurós forrásból finanszírozott promóciós program indult, amely 16 uniós és 12 unión kívüli országban teszi lehetővé a borászati termékek promócióját.
Három milliárd forint tervezett keretösszeg fordítható a kizárólag eredetvédett borászati termékek belpiaci (uniós) promóciójára, amely a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa révén valósul meg.
Ezen felül az Agrármarketing Centrum több programot indított és tervez indítani a borexport ösztönzésére: a Hungarian Wine Business Program; a Borexport Akadémia; a Hungarian Wine Summit.
A kormány az eddigi 150 millió forintról több mint 860 millió forintra emelte a nemzeti költségvetésből az állami bormarketing program támogatását.
A marketingre is szükség van, mint az agrárium más szegmenseiben (Fotó: Horizont Média/Kohout Zoltán)
Nehéz helyzetbe került borászatok támogatása
1,5 milliárd forintos kerettel újranyitották a szállodákba, éttermekbe beszállító kis- és közepes borászatok támogatását. A feltételeknek megfelelő vállalkozások támogatási kérelmei október 26-ig adhatók be.
A borászatok technológiai fejlesztésére jövő év január 15-e és február 15-e között ismét lehet majd támogatási kérelmet benyújtani.
Forrás: AM, Sajtóközlemény