Mezőgazdasági letolórendszerű félpótkocsi

A traktorvontatású letolókocsik mellett terjedőben van a nyergesvontatású félpótkocsik mezőgazdasági alkalmazása. A pótkocsi letolórendszerével akár 60%-kal nagyobb rakodási lehetőség érhető el összepréselhető termények szállítása esetén.

A mezőgazdasági letolórendszerű pótkocsi megjelenése két évtizede forradalmi újításnak számított mind a közúti, mind a szántóföldi szállításban (1. kép). Az elmúlt időszakban a nagyarányú fejlődés eredményeként a gyártók száma és a letolórendszerű pótkocsik típusválasztéka megnövekedett. A letolórendszer alkalmazásának előnye, hogy optimalizálja az eddigi rakodási lehetőségeket. A pótkocsi letolórendszerével akár 60%-kal nagyobb rakodási lehetőség érhető el a rakomány, pl. takarmány összepréselésével, és a lerakodás (letolás) alacsony épületben is problémamentesen megvalósítható. Kiegészítő adapterek alkalmazásával a szállítójármű-szerelvény rövid idő alatt speciális feladatok ellátására (pl. szervestrágyaszóróvá vagy átrakó kocsivá) átalakítható. A hazánkban jól ismert Fliegl gépek mellett más vállalatok gyártmányai is elérhetőek. A következőkben a Kröger vállalat nagy teherbírású letolórendszerű nyergesvontatású félpótkocsiját ismertetjük.

A hat évtizede működő német Peter Kröger GmbH családi vállalkozás sokáig csak a németországi piacra gyártott mezőgazdasági eszközöket. A közelmúltban megkezdték Agroliner márkanéven forgalmazott mezőgazdasági eszközeik közép-európai értékesítését is. A Kröger-termékek 2018-tól hazánkban is elérhetőek, és a tolnai székhelyű Agro-Tipp Kft. látja el az importőri, a szerviz-, valamint az alkatrész-forgalmazási tevékenységet.

 


1. kép. Fliegl ASW letolórendszerű pótkocsi kirakodás közben (forrás: https://fliegl-agrartechnik.de)


2. kép. Kröger SAW32 letolórendszerű félpótkocsi DAF CF nyergesvontatóval( forrás: www.topagrar.com)

 

Kröger SAW32 letolórendszerű félpótkocsi

A Kröger új terméke a SAW32 típusjelzésű, letolórendszerű, nagy teherbírású tandem (kéttengelyes) félpótkocsi, amelyet nyergesvontatóhoz terveztek (2. kép). Ez a termék a vállalat TAW traktorvontatású, letolós félpótkocsicsaládjának továbbfejlesztett tagja.

A Kröger SAW32 letolórendszerű félpótkocsi legnagyobb megengedett össztömege alapfelszereltségben 32 tonna. A 48 (57) m3 térfogattal rendelkező félpótkocsi saját tömege 8,8 tonna, tehát a hasznos teher tömege 23,2 tonna lehet. A raktér mérete: hosszúság 9 200 mm (bővíthető kiegészítő szerel vénnyel 12 100 mm), szélesség 2 370 mm, magassága kb. 2 020 mm. A hidraulikus rendszer feltöltési olajszükséglete kb. 44 dm3.

Az acél I-szelvényekből készített létra alváz hegesztett kivitelű. A két tengely mechanikus laprugózással vagy légrugózással rendelhető. A négy gumiabroncs méretjelölése 425/65 R22.5. A félpótkocsi maximális haladási sebessége 40 km/h,60 km/h vagy 105 km/h értékkel kérhető, a forgalomba helyezési engedélynek megfelelően. A tengelyeken lévő kerekek tengelycsonkkormányzása mechanikus-hidraulikus rendszerű. A négy kerékre ható kétkörös üzemi légfékrendszer automatikus terhelésfüggő fékerő-szabályozással (ALB), az első tengely automatikus rugóerős rögzítőfékkel rendelkezik. Önálló helyzetben két mechanikusan rögzíthető kitámasztó láb tartja vízszintesen a pótkocsi alvázát. Alapkivitelben a SAW32 félpótkocsi 24 voltos villamos rendszerrel, az StVZO szerint 15 tűscsatlakozóaljzattal, LED-világítással, LED-rendszámtábla-világítással, LED-helyzetjelző lámpákkal, sárga oldalsó reflektorokkal rendelkezik.

A vízszintes letoló (push-off) technológia garantálja a be- és kirakodás üzembiztonságát (3. kép). A rozsdamentes acéllal bélelt padló két részre osztott, a hátsó részre rácsúsztatható a sínvezetett nyomólapot hordozó első csúszólemezes rész. Ezzel a kialakítással mérsékelhető a rakomány mozgatása során keletkezett súrlódó erő nagysága. Kirakodáskor a csúszópadlórész teljesen hátra mozog, és ezt követi a nyomólap hátratolása. A csúszópadlót és a nyomólapot 3 db, kettős működésű hidraulikus henger mozgatja. A nagy erőhatást elviselő oldalfalak kialakítsa olyan, hogy a rakomány mozgatása során ne deformálódjanak (púposodjon), így a nyomólap cserélhető poliuretán oldaltömítése hosszú élettartamú. A jó nyomólaptömítés különösen olyan ömlesztett anyagok szállításánál fontos, mint a repce és a gabonafélék. A nagy térfogatú hátsó térlezáró ajtó hatékonyan növeli a rakodási mennyiséget, nyitása és zárása hidraulikus munkahengerrel valósítható meg. A pótkocsi tetőlefedéséhez manuálisan vagy hidraulikus munkahengerekkel mozgatható különböző takarórendszereket (ponyvát, hálót stb.) lehet rendelni. A letolókocsi kezelését segíti a vezetőfülkében elhelyezett elektronikus érintőképernyős vezérlőrendszer, ahol az alapértek beállítása, ellenőrzése mellett a részegységek működtetése is szabályozható. Az SAW32 félpótkocsihoz számos kiegészítő felszerelés rendelhető, a felhasználó igényének megfelelően.

 


3. kép. Kröger letolórendszerű félpótkocsi felülnézete és a vezérlőmonitor (forrás:
https://youtube.com)


4. kép. Traktorvontatású Kröger SAW32 letolórendszerű félpótkocsi (forrás:
www.kroeger-nutzfahrzeuge.de)

 

Traktorvontatású félpótkocsi

A félpótkocsik vontatását alapvetően nyergesvontatók látják el, és ezek a járműszerelvények közúton nagy sebességgel, nagy távolságokra képesek árut szállítani. A nyergesvontató helyett univerzális traktorral is megoldható a mezőgazdasági félpótkocsi vontatása. A megoldást az úgynevezett „dolly”, egy kiegészítő kerekes járműkocsi alkalmazása szolgálja, amelyet a traktor és a félpótkocsi közé kell be iktatni (4. kép). A traktor vonószerkezetéhez kapcsolt dollyra támaszkodik a félpótkocsi eleje. Az így kialakított járműszerelvény közúton, de elsősorban mezőgazdasági földúton és nehéz talajviszonyokkal rendelkező termőföldeken közlekedhet. A lassú traktoros járműszerelvényről nem kell a szállított terményt átrakni, elegendő a dollyról lekapcsolni és a gyors nyergesvontatóra felkapcsolni a mezőgazdasági félpótkocsit, a rakomány gyors továbbítása érdekében.

 


5. kép. Kröger EAD 14 típusjelzésű egytengelyes dolly (forrás: www.kroeger-nutzfahrzeuge.de)

 

A Kröger vállalat félpótkocsikhoz dollykat is gyárt, egy- és kéttengelyes kivitelben. Az SAW32 letolórendszerű félpótkocsihoz az egytengelyes EAD 14 típusjelzésű dolly megfelelő (5. kép), a kéttengelyes 22. TAD típus alkalmazása esetleg a nehéz, felázott talajon való közlekedéshez ajánlott.

Az egytengelyes, légrugózású Kröger EAD14 dolly főbb műszaki adatai:

– megengedhető haladási sebesség 40–105 km/h (igény szerint),
– megengedett legnagyobb függőleges terhelés 14 000 kg (40 km/h-ig),
– vízszintes terhelés 4 000 kg (40 km/h-ig),
– tömege 1 750 kg,
– hosszúság 4 430 mm,
– szélesség 2 550 mm,
– nyeregmagasság 1 280 mm,
– abroncsméret425/65R22.5,– kapcsolódás K80-as gömbfejjel.

A dolly kétkörös légfékkel, terhelésfüggő fékerő-szabályozással (ALB) és 12 V-os (opcióként 24 V-os) világítási rendszerrel van ellátva. Kiegészítésként rendelhető kardánhajtású hidraulikus rendszerrel, 130 dm3/min szállítókapacitású, 200 bar nyomású hidraulikus szivattyúval.

 

SZERZŐ: DR. VARGA VILMOS NY. EGYETEMI DOCENS

 

agrár dolly egytengelyes félpótkocsi Fliegl Kröger letolókocsi letolórendszerű mezőgazdaság nyergesvontató pótkocsi rakomány terményszállítás traktorvontatású