Meddig marad még drága a paradicsom? Az ágazati szereplők elmondják

Az első akciós ajánlatokkal csak mostanában találkozunk a boltokban. Hogyan élte meg a szakma a koronajárványt, és mik a tanulságai?

A boltokban még most is 600-800 forint a fürtös paradicsom kilója, a koktélokért pedig ezer forint feletti összeget kell leszurkolni. Az első akciós ajánlatokkal csak mostanában találkozunk. Van elég paradicsom Magyarországon? Hogyan élte meg a szakma a koronajárványt, és mik a tanulságai?

 

Nehéz eladni

„Attól függően, hogy milyen típusú paradicsomot, hol veszünk, nagyon eltérő az ár, de már látni 450 forintos fürtös paradicsomot. A koktél paradicsom persze egy csomagolt, prémiumtermék, magasabb költségszinttel, kevesebb terméssel egy hektáron, ezért mindig legalább kétszer olyan drága lesz, mint a fürtös” – magyaráz Ledó Ferenc, a Fruitveb elnöke. Egyébként a piacon forgó árumennyiségben nincs nagy különbség a tavalyi évhez képest. Az importáru most is eltalált Magyarországra, de a határzár miatti nagyjából két hét kiesést kell behozni a lekötött mennyiségek leszállításában, így most ennyivel tovább találkozhatunk spanyol, olasz, holland áruval a polcokon.

„Ugyanakkor néhány év alatt elértük, hogy koktélparadicsomból május elejétől már 90 százalékban magyar terméket forgalmaznak a boltok. Igaz az is, hogy az utóbbi két évben a támogatott korszerűsítéseknek köszönhetően egy kicsivel nőttek a termelői kapacitások, de nagyjából ugyanennyi kis szereplő  – és velük együtt a megtermelt mennyiség – ki is hullott a palettáról. Vagyis nincs dömping, mégis nehéz most eladni a paradicsomot. A termelői piacok ugyan működnek, de nagyon hiányzik a hotelek és vendéglátók frissáru-fogyasztása” – mutat rá a szakember.

 

Miért drága?

Márkus Zsolt, a Veresi Paradicsom Kft. ügyvezetője a Covid-19 negatív hatásaként kiemeli a forint-euró árfolyam elszállását, emiatt az importtermékek – biológiai növényvédő szerek, termelési alapanyagok – megdrágulását. Az áremelkedéshez hozzájárult a határok nehezebb átjárhatósága, az áruforgalom rendelkezésérére álló szűkebb kapacitások is. „A logisztika költsége  jelentősen emelkedett az elmúlt három hónap alatt, volt olyan ország, ahonnan háromszorosára nőtt a fuvardíj” – mondja a cégvezető. A vállalkozás alapvetően a prémium koktélparadicsomokra állt rá, amihez csomagolóanyagokra és sok kézierőre van szükség. A nehezén már túlvannak, és szerencsére egy embert sem kellett elbocsájtaniuk. „Nagyon nehéz időszak volt: teljesen új munkarendben kellett foglalkoztatni a brigádokat, amihez nehéz volt alkalmazkodni az otthon maradó gyerekekkel bajlódó családoknak, édesanyáknak. De megértették: ha valaki elkapja a betegséget, azzal a teljes cég működését veszélyezteti.”

 

Márkus Zsolt (Fotó: Veresi Paradicsom Kft.)

 

A költségnövekedés tehát indokoltnak tűnik, másik oldalról viszont kialakult egy belső piaci nyomás, ami lefelé kényszerítené az árakat. Az import paradicsom még mindig itt van, noha hamarosan elindul a hazai termék is a hidegfóliákból.  Azok, akik bővítettek az elmúlt két évben, most már intenzíven dolgoztatnák a befektetett forintokat. Ugyanakkor a hazai fogyasztás nagyon visszaesett: eleinte a magas árak, aztán a növekvő létbizonytalanság vette el a vásárlók kedvét az 800-1400 forintos paradicsomtól.

 

Mi jön most?

„Én úgy látom, hogy talpon tudtak maradni a hazai termelők, de mindenkinek értékesítési gondjai vannak. Minél jobban függenek a külpiacoktól, annál inkább. Fontos tanulsága a válságnak, hogy stratégiai ágazatokban akkor is meg kell tartani valamekkora magyar termelést, ha abban nem mi vagyunk a legversenyképesebbek. Tanulság az is, hogy a magyar cégeknek is nagyobb figyelmet kell fordítaniuk az értékesítési csatornák diverzifikálására és a hazai fogyasztók jobb kiszolgálására” – összegez Márkus Zsolt, aki már készül a vírus második hullámára. Február óta a szokásosnál nagyobb alapanyag-készlettel dolgozik, a holland palánták beérkezése viszont megvalósul a kritikus őszi hónapok előtt. Eközben leállította az alapműködésen túlmutató projekteket.

„Szerintem még nincsenek bajban a termelők, a magasabb árak megmentették őket, de óriásit nőttek a termelési kockázatok. Az üvegházi termelésben 100 milliók forognak kockán, nem opció a kéthetes karantén. Látszanak a válság jelei is: hó végén érezhetően visszaesik a fogyasztás, a termelők pedig elhalasztották a beruházásaikat. Két dologban bízunk: hamarosan lendületet vesz a hazai turizmus, és az 500 forint alá zuhanó árak is meghozzák a vásárlási kedvet” – bizakodik Ledó Ferenc. A derűlátás csak az elkövetkező hónapokra érvényes, ennél hosszabb távra senki nem mer jósolni vagy tervezni. Márpedig a mezőgazdaságban nincs rosszabb, mint a bizonytalanság.

paradicsom