Húsvétra rendelkezésre áll majd minden ilyenkor keresett élelmiszer – nyugtatta meg minapi szakmai beszélgetésében a nyilvánosságot a NAK és a Felelős Élelmiszergyártók Szövetségének vezetősége.
Hűen a hazaihoz
Győrffy Balázs (elnök, NAK) és Éder Tamás (elnök, Felelős Élelmiszergyártók Szövetsége) elnökének beszélgetésében elhangzott: minden válság lehetőség is egyben, a mostani helyzet is rávilágított arra, hogy az élelmiszeripar stratégiai ágazat, fontos, hogy magyar termékeket vásároljanak a fogyasztók, támogatva ezzel a hazai élelmiszeripari cégeket. A két szakember úgy véli, most a hazai agráriumnak nem a lakosság ellátása, hanem az exportpiacok megtartása jelenti a kihívást – számolt be a napi.hu.
Spájz
Miközben a NAK és más adatelemzők is várják az ágazat szereplőitől az észrevételeket, problémákat, hogy az információkat szintetizálva megfogalmazhassa javaslatait a kormányzat számára, az élelmiszeripar is igyekszik megfelelni a keresletnek. Eddig két hullámban zajlott le az eddig példa nélküli vásárlási láz. Elsőként a koronavírus hazai megjelenésekor a hosszan eltartható termékekből (liszt, olaj, tészta, cukor, UHT-tej) spájzolt be a lakosság, majd az iskolabezárásokkor a hús iránt nőtt meg a kereslet. Ez utóbbi az értékesítési csatornák átrendeződéséből adódott, és érthető, hogy az üzletek nem tudtak egyik napról a másikra felkészülni a rohamokra.
Lecseng az árvihar?
A hazai agráriumnak ugyanakkor nem a lakosság ellátása, hanem az exportpiacok megtartása jelenti a kihívást: ha az exporttermékek beszorulnának a magyar piacra, az problémát jelentene az egész agráriumnak. Ezért és az inputanyag-, illetve alapanyag-ellátás miatt is létfontosságú az áruszállítás fenntartása. A szakemberek emellett úgy vélték a keresletnövekedésből adódó áremelkedés hamar lecseng majd, és arra sem kell számítani, hogy a forint-euró árfolyam változása miatt drágulnának az élelmiszerek.