fbpx

Az autó, amit nehéz volt visszaadni…

Írta: Fodor Mihály - 2018 április 14.

Másfél éve teszteltük a Ssangyong Rexton W 2.2-es SUV-ját, amely kifejezetten jó benyomást tett akkor ránk – egyedül a külső-belső dizájn volt az, ahol úgymond kritika érte az autót. Ezek után nagyon vártuk, hogy a márka legfrissebb, novemberben debütált G4-es modelljét is megkapjuk pár nap tesztvezetésre. Elöljáróban csak annyit, hogy már az átvételkor szomorkodtunk, hogy később vissza kell adni a járgányt…

Minden eddiginél többet nyújt

A hazai forgalmazó, a WAE Kft. biztosította számunkra a gyár prémium terepjáróját. Első pillantásra feltűnt, hogy a már említett dizájnt alapvetően átszabták, az autó kifejezettem megnyerő, prémium külsőt és belsőt kapott, és nem igazán tudtunk olyan extrát említeni, ami ne lett volna benne. Pedig a tesztalany nem is a legfelsőbb felszereltséggel rendelkezett.

A G4 teljesen új fejezetet nyit a szabadidőautók történetében – lehengerlő formavilággal, jövőbe mutató technológiai megoldásokkal. Az új modellt akár hétszemélyes kivitelben is biztosítja a gyár – a tesztgép is ezzel a felszereltséggel állt rendelkezésünkre. A korábbi Rexton legpozitívabb tulajdonsága a hihetetlenül puha futás és lengéscsillapítása volt – a G4-es sem okozott csalódást, bár a korábbi élményt nem tudta felülmúlni. Az új Rexton G4 elegáns megtestesítője a klasszikus SUV értékeknek. Impozáns méretei mellett minden részlete a nyugalmat, a biztonságot és a precizitást sugallja. Robusztus, karakteres, ugyanakkor sportosan elegáns. A magasan elnyújtott motorháztető, a dinamikus vonalvezetésű tetővonal és sziluett, valamint a hűtőrácsot átölelő markáns és egyedi fényszórók sziklaszilárd megjelenésűvé teszik a tekintélyes méretekkel bíró autót.

A vadonatúj Rexton hátulról is a tökéletes harmóniát sugározza. Ez nyilvánul meg a precízen kidolgozott körvonalakban, amelyek az elegancia és kifinomultság jegyében alakítják a Rexton formavilágát. A horizontálisan nyújtott hátsó lámpatestek optikailag növelik az amúgy is tekintélyes méretű gép küllemét, szem előtt tartva, hogy az továbbra is a mindennapok során használható, praktikus, valós terepjáró tulajdonsággal rendelkező partner legyen.

Biztonság

A Rexton G4 karosszériáját és alvázát úgy fejlesztették, hogy az a legkomolyabb ütközések erejét is felfogja és elvezesse, ezáltal védve a bent ülőket. Az első lökhárító kereszttartóját közvetlenül az alvázkerethez rögzítik, és mind az első, mind a hátsó lökhárítók különleges megerősítést is kapnak a frontális és hátulról jövő ütközések felfogásához. A vezető és utasai épségét ezeken túl összecsukló kormányoszlop, előfeszítővel és erőhatárolóval ellátott első biztonsági övek, aktív fejtámlák, illetve akár 9 légzsák is védi. Az alvázkeret egésze különleges, négyrétegű, nagy szakítószilárdságú acélból készül, amely nem csupán a frontális, de az oldalirányú ütközések esetén is védelmet nyújt. A Rexton karosszériáját rendkívül erősnek és masszívnak tervezték. A vázszerkezet több mint 81,7%-a fejlett, nagy szakítószilárdságú acélból készült. Ez a kivételesen ellenálló ötvözet erősíti az autó orrát, farát és oldalait, így, igazi SUV-hoz méltóan, a gépkocsi torziós merevsége rendkívüli, a megerősített utascella tökéletes biztonságot nyújt az itt utazóknak. A gyűrődési zóna az alvázkeret első részén található, azon a területen, amely egy frontális ütközés esetén a leginkább ki van téve a külső behatásnak. Ez a gyűrődési zóna képes nagy mértékben elnyelni a nemkívánatos erőhatást, így védelmezve az autóban utazók épségét.

Felsőkategóriás minőség és kényelem

A Rexton belsejében a tartós és minőségi, elegáns színvilágú prémium anyagok egy új korszak beköszöntéről árulkodnak. A „Premium” felszereltségi szinten elérhető érintőképernyős 9,2”es központi kijelző, az elegáns Nappa steppelt bőr kárpit, a műszerfalon és az ajtókon végigfutó hangulatfények, a szellőztethető és fűthető ergonomikus kialakítású első ülések gondoskodnak arról, hogy a pihentető kényelem a mindennapok részévé váljon. Az új Rexton esetében elérhető a 360 fokos kamerarendszer, amely működését tekintve 4 különböző, széles látószögű optikai egység (elöl, hátul és két oldalon) képét állítja össze teljes körű madártávlati képpé, megkönnyítve a parkolást és az alacsony sebesség mellett történő vezetést.

A Clever felszereltségi szinttől opcionálisan elérhető a 9,2”-es érintőkijelzővel ellátott multimédia fejegység, amely támogatja az Apple Carplay és a Google Android alapú technológiákat. Az Iphone készülékünket kis agyalás után sikeresen csatlakoztattuk az autóhoz. A rendszer képes különböző hangfájlok (pl. Mp3), vagy a beépített merevlemezen tárolt egyéb, nagy felbontású kép- és videofájlok lejátszására. USB-csatlakozón keresztül adathordozók kezelésére, valamint élő adás rögzítésére is alkalmas.

Tágas, variálható belső tér

A Rexton G4 belső tere akár 7 utas számára is fejedelmi kényelmet kínál. A fűthető első és második üléssor, a prémium minőségű fekete, bézs vagy barna tónusú steppelt (Premium felszereltség esetén) bőr kárpitozás, a be- és kiszálláskor automatikusan hátracsúszó, 8 irányban elektronikusan állítható vezetőülés és a 4 irányban állítható utasülés mind a tökéletes komfortot szolgálja. Az ülésmemória három különböző beállítás eltárolására képes, amely a külső visszapillantó tükrök pozíciójára is vonatkozik. Igazi luxus beltér, igényes anyagokkal, tökéletesen átgondolt formatervezéssel A Rexton csomagtere kifejezetten nagyméretű csomagok elhelyezésére is tökéletesen alkalmas. A mindennapok során gyakran előfordulhat, hogy csomagokkal van tele a tulajdonos mindkét keze. Segítségére lehet ebben az esetben az intelligens, motoros mozgatású csomagtér ajtó. Ha a rendszer az autó közvetlen közelében (1 m) érzékeli a kulcs nélküli nyitás jeladóját, három másodperc elteltével automatikusan felnyitja a csomagtér ajtaját, amely ezután egyetlen gombnyomással lecsukható.

Új szív dobog

A Rexton legújabb változatában a korábbinál nagyobb, erősebb és nyomatékosabb, mégis a legszigorúbb Euro 6 károsanyag-kibocsátási normákat is teljesítő, saját fejlesztésű, 2,2 literes e-XDI LET (Low-end torquel) közvetlen befecskendezéses dízelmotor dolgozik, amely 181 LE teljesítmény mellett kiemelkedő nyomatékot (MT 400 Nm – AT 420 Nm) ad le a leggyakrabban használt 1400-2800-as fordulatszám-tartományban. Ezáltal rendkívül dinamikus menettulajdonságokat és kedvező üzemanyag-fogyasztást biztosít. Az új Rexton G4 kategóriájában kiemelkedő, akár 3 t (AT) vontatási kapacitással rendelkezik. A Rexton futóműve a főként luxus szedánokban alkalmazott technológiai megoldásainak révén elsőrangú menettulajdonságokat és utazási kényelmet biztosít. Mindemellett fejlett, kapcsolható összkerékhajtásának köszönhetően a legkeményebb terepen is megállja a helyét. Menet közben, akár autópályán, akár terepen próbáltuk a Rexton által biztosított erőt, minden körülmény között elégedettek voltunk az eredménnyel.

A Mercedes-Benz által kifejlesztett 7 sebességes E-Tronic váltó a sofőr mindenkori vezetési stílusához igazodva határozza meg az optimális váltási pontokat, ezáltal kiemelkedő vezetési élményt és alacsony üzemanyag-fogyasztást biztosít. Ez utóbbit vegyes felhasználásnál azért 10 liter/100 km alá nem sikerült leszorítani, de egy ekkora, minden extrával feltöltött SUV-nak kell az energia…

Az optimális úttartásról, tapadásról és a rázkódásmentes menetkomfortról a független, kettős keresztlengőkaros első felfüggesztés, stabilizátor, tekercsrugók és gáztöltésű lengéscsillapítók gondoskodnak. A Borg Warner tervezte kapcsolható 4WD összkerékhajtás révén a Rexton G4 a legnehezebb terepviszonyok között is helytáll. A középkonzolon található forgókapcsoló segítségével a vezető egy mozdulattal 3-féle üzemmód közül választhat. Most sem úszta meg a tesztautó a saras, pocsolyás földúton való közlekedést – nem volt szükség traktorra, hogy tovább tudjuk folytatni az utunkat – ellenben egy erős gőzborotva jól jött a teszt végén…

Még pár hasznos extra

A végére a teljesség igénye nélkül – a teljes felhozatalt érdemes lesz a forgalmazó honlapján végignézni – pár, a mindennapi életben hasznos innováció:

‑holttérfigyelő rendszer (BSD). Amennyiben a rendszer egy másik autót észlel a holttérben, a külső visszapillantó tükörben vizuális jelzéssel figyelmezteti a vezetőt.

‑sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDWS) Amennyiben nincsen folyamatban aktív irányjelzés, és a radar sávelhagyást érzékel, úgy hangjelzéssel figyelmeztet.

‑táblafelismerő rendszer (TSR).

A rendszer felismeri a látótérbe kerülő közúti jelzőtáblákat, amely információkat megjeleníti a központi kijelzőn. Növeli a vezetési biztonságot, csökkenti a stresszt, és még a sebességtúllépés miatti súlyos bírságokat is segít elkerülni.

De ezek tényleg csak apróságok. Összefoglalásként elmondhatjuk, hogy az új Rexton G4-ben egy kifejezetten kényelmes, jó vezetési élményt és biztonságot, dinamikát nyújtó SUV-ot ismerhettünk meg, ami a forgalmazó által közölt adatok alapján tavaly év végétől igazán berobbant a piacra, minden várakozást felülmúlva teljesít. Négy nap használat után nincs kérdésünk, hogy miért…

SZERZŐ:
FODOR MIHÁLY