fbpx

Traktor – teherautóból

Írta: Szerkesztőség - 2020 március 18.

A teherautógyárak kiváló terepjáró képességekkel rendelkező járműveket készítenek a mezőgazdaság számára. A cserefelépítményes teherautókhoz vagy nyerges vontatókhoz nagy teljesítményű mezőgazdasági munkagépeket is kínálnak. A nagy darabszámban készülő teherautókból néhányat kisebb vállalatok a mezőgazdaság igényeinek megfelelően speciális kiegészítőkkel látnak el, az így létrejött jármű tulajdonképpen a traktor feladatát is képes ellátni. A teherautókból kialakított traktorokra néhány példát kívánunk bemutatni.

Mercedes UNIMOG U527

A 2. világháború után a Boehringer Szerszámgépgyár, illetve 1951-től a Mercedes-Benz járműgyártó vállalat könnyű négykerékhajtású univerzális szállítójárművet készít UNIMOG (Universal Motor Gerät) elnevezéssel. Az igen széles típusválasztékból a mezőgazdaságban ma előszeretettel használják az UNIMOG U4XX és U5XX típusokat. Az UNIMOG U527 jelzésű (1. kép), négykerekes összkerékhajtású jármű sokoldalú felhasználhatóságát biztosítja többek között a munkaeszközök széles felszerelési lehetősége: elöl és hátul rendelkezésre álló TLT-hajtás, nagy teljesítményű hidraulika-rendszer. A szervokormányzású jármű négykerékkormányzással is rendelhető.

A jármű OM 936 dízelmotorja 6 hengeres soros, 200 kW (272 LE) teljesítményű, kis fogyasztású, BlueTec® SCR-technológiával Euro VI környezetvédelmi besorolású. A sebességváltó UG 100/8 típusú, és integrált osztóművel rendelkezik, a jármű maximális sebessége 90 km/h. A modern, kényelmes, klimatizált vezetőfülkével rendelkező jármű szokásos gumiabroncsai 365/85 R20 vagy – a szélesebb változat – 495/70 R24 jelzésűek.


1. kép. UNIMOG U527 Pöttinger TORRO 5100 önrakodó takarmánykocsival (forrás: https://media.daimler.com)


2. kép. AGRO MOVER 2051 AK 4×4 traktor-nyergesvontató LEMKEN Rubin 10 tárcsás boronával (forrás: www.paul-nutzfahrzeuge.de)

A megengedhető bruttó tengelyterhelés elöl 7,5 t, hátul 9,5 t.

Az UNIMOG U527 jármű mezőgazdasági gépek széles választékát tudja kiszolgálni, és a nagy vonóerő-kifejtésével talajmegmunkáló gépeket vagy több pótkocsit is húzni képes.

Mercedes AGRO MOVER 2051 AK 4×4AGRO MOVER 2051 AK 4×4 elnevezéssel jól használható mezőgazdasági erőgépet, traktort készít a német Paul Nutzfahrzeuge GmbH cég a Mercedes-Benz Arocs 2051 AK 4×4, kiváló terepjáró tulajdonsággal rendelkező, 3600 mm tengelytávolságú nyergesvontatóból (2. kép).

A jármű OM 471 típusú dízelmotorja 12,8 literes, 375 kW (510 LE) teljesítményű, és BlueTec® SCR-technológiával Euro VI környezetvédelmi besorolású. A haladási sebessége 80 km/h értékre lett leredukálva, a megengedhető bruttó tengelyterhelés elöl 9,0 t, hátul 10,4 t. A TLT-hajtással, erős hidraulika-rendszerrel, a hátul elhelyezett hidraulikus hárompont-függesztőszerkezettel stb. kiegészített nyergesvontatóval függesztett mezőgazdasági munkagépek, akár eke üzemeltetése is megoldható.


3. kép. MULTITRUCK elnevezésű 4×4 traktor-nyergesvontató (forrás: www.at-nutzfahrzeuge.de)


4. kép. AUTOTRAC U 260 traktor-autó 6,2 m-es tárcsás kultivátorral (forrás: https://pk-agromaster.ru)

Volvo MULTITRUCK

MULTITRUCK elnevezéssel a Volvo FMX 540 4×4 nyergesvontatóból készített a német A+T NUTZFAHRZEUGE GmbH. vállalat traktorként is használható járművet (3. kép). A nyergesvontató rugalmas kialakítása, például a 243–397 kW (330–540 LE) közötti teljesítményű motorválaszték, megkönnyíti a teherautó előkészítését mezőgazdasági alkalmazásra.

Az átalakított jármű hátul 10001/min fordulatszámú TLT-vel és kétkörös, nagy teljesítményű hidraulikus rendszerrel rendelkezik, elöl 2, hátul pedig 4 hidraulikus csatlakozással. Az első és hátsó hárompontos függesztőszerkezet emelőhidraulikája a fülkéből – joystick segítségével – vagy pedig kívülről a függesztőszerkezet mellett, elektrohidraulikus úton, gombnyomásra vezérelhető, az eszközkapcsolást kamerarendszer segíti. A jármű – vonóerő-képességének növelése érdekében –orrpótsúllyal és a vázra csatlakoztatható 5 000 kg pótsúllyal látható el.

Kamaz AUTOTRAC U 260

Az AUTOTRAC U 260 típusjelzésű járművet, ami lényegében egyben traktor és teherautó is, a PK-AGROMASTER mezőgazdasági gépeket és traktorokat gyártó orosz vállalat készíti a Kamaz 4326-os teherautóból (4. kép). A 191 kW (260 LE) motorteljesítményű, 18 előre, 2 hátra sebességfokozatú, kéttengelyes Kamaz 4326os 4×4-es, összkerék-meghajtású, 7,5 tonna teherbírású teherautó. Az átalakítás során a hátsó hajtott tengelyt egy nagy teljesítményű traktor hátsó hídjára cserélték. A teherautót megerősített erőátviteli és hátsó vázrésszel, valamint traktoroknál alkalmazott hidraulika-rendszerrel, vonóberendezéssel, hárompontfüggesztéssel látták el.

Az AUTOTRAC U 260 mezőgazdasági jármű 18–20 tonna teherbírású pótkocsik vontatására, 6 méteres magágykészítők, vetőgépek, 6-7 méteres szántóföldi kultivátorok és 6 fejes váltvaforgató ekék üzemeltetésére is alkalmas. A jármű billenthető felépítménnyel is rendelkezik, amely jól használható a szállított rakomány gyors ürítéséhez.

Kraz MEZ 330

Az ukrán AvtoKraz vállalat MEZ 330 elnevezéssel készít autótraktort a Kraz-6322 alapmodellből (5. kép). A magán részvénytársaság jelenleg 34 nehéz teherautó alapmodellt gyárt mintegy 300 változatban. A leginkább katonai alkalmazásból ismert Kraz-6322 típusú, 6×6 hajtásjelölésű, háromtengelyes, összkerékhajtású teherautó dízelmotorja Yamz 238D típusú, négyütemű, 8 hengeres, V-henger elrendezésű, 272 kW (370 LE) teljesítményű. A jármű mechanikus sebességváltója 18 előre, 2 hátra fokozatú, a hajtáslánc differenciálművei zárhatók, a maximális haladási sebesség 80 km/h. A száraz 12,7 t tömegű jármű maximálisan 10 t terhelést viselhet. A merev tengelyek mechanikus laprugózásúak, a terep gumiabroncsok legnagyobb mérete 525/70R21 vagy 445/65R22,5 lehet. A jármű hossza 10 100 mm, szélessége 250 mm, magassága (fülkénél) 2 990 mm, hasmagassága 300 mm, tengelytávolsága 5 000+1 400 mm, a fordulási sugara 14 m.


5. kép. MEZ-330 AUTOTRAKTOR féligfüggesztett Hektor 1000 váltvaforgató 6 fejes ekével (forrás: www.autocentre.ua)

A mezőgazdasági munkagépek kiszolgálására az autótraktor nagy teljesítményű hidraulika-rendszerrel rendelkezik. A jármű hátsó részén vonószerkezet és függesztett munkagépekhez hárompontos függesztőberendezés található. A jármű első példánya a kijevi AGRO-2017 szakkiállításon debütált, és a szakmai zsűri aranyéremmel ismerte el a teherautógyár mérnökeinek fejlesztését.

SZERZŐ: DR. VARGA VILMOS • SZIE GÉPÉSZMÉRNÖKI KAR, JÁRMŰTECHNIKA TANSZÉK, GÖDÖLLŐ