Az európai traktorválaszték folyamatosan változik. Az ismert gyártmányok mellett új traktormárkák is megjelennek. A SIMA 2019 kiállításon mutatták be először az új, Mancel elnevezésű, francia gyártású traktort, amely az YTO francia gyárában készül.
A MANCEL márka születése
A Mancel elnevezésű, új, összkerékhajtású, tengelycsonk-kormányzású univerzális mezőgazdasági traktor megalkotója és tulajdonosa a kínai „YTO Group Corporation”. Az YTO az 1959-ben létrehozott nagy kínai nemzeti gépipari vállalat, a SINOMACH leányvállalata. A Kínai Népköztársaság megalakulása után az első traktort és katonai terepjárót az YTO vállalat gyártotta.
Ez a vállalat az elmúlt hat évtized alatt a mezőgazdasági és az építőipari gépek gyártása, fejlesztése területen jelentős eredményeket ért el. A mezőgazdasági traktorokat és betakarító gépeket korábban „Dongfanghong” néven több mint 100 országban értékesítette a kínai vállalat.
A Franciaország északkeleti részén fekvő, ma 30 000 fős Saint-Dizier városban 1950-ben az International Harvester (IH) épített egy mezőgazdasági gépek alkatrészeit gyártó vállalatot, amely többször cserélt tulajdonost. Az YTO vállalati csoport 2011-ben átvette a Saint-Dizier-ben lévő vállalatot, és létrejött az „YTO France”.
Ez a vállalat kezdetben az YTO-termékek importálásával foglalkozott, annak ellenére, hogy francia jogelődje nagy tapasztalattal rendelkezett a traktorok, sebességváltók tervezése, gyártása és összeszerelése területén. A kínai anyavállalat tevékenysége révén Franciaországban egy új gépipari vállalat jött létre. A kínai elképzeléseknek megfelelően az újszülött Mancel traktorok gyártását itt kezdték meg.
Mancel F5-145 típusjelzésű, 145 lóerős, összkerékhajtású traktor (forrás: www.meccagri.it…./wordpress/…/Mancel
A kínai anyavállalat nagy hangsúlyt fektet arra, hogy a Mancel traktorok „Made in France” (Franciaországban készült) jelöléssel „európai” gépként kerüljenek majd forgalmazására. A tervek szerint a traktorok alkatrészeinek 80% -a Európában készül.
A Mancel típusválasztéka
A Mancel összkerékhajtású univerzális mezőgazdasági traktorok több típusban kerülnek gyártásba, 110, 120, 130 és 145 lóerős motorteljesítménnyel. Az első modellek 2020-tól lesznek elérhetőek, elsősorban az európai piacon. A SIMA 2019 kiállításon, az év elején csak az F5-os sorozat első két tagja került bemutatásra. A nagyobbik, F5145 típusjelzésű traktor (1. kép) 107 kW (145 LE) motorteljesítménnyel rendelkezik, a kisebbik, F5-110 jelzésű (2. kép) 81 kW (110 LE) teljesítményű.
A traktorok tengelytávolsága típustól függően 2550 és 2770 mm, magassága 2860 és 2960 mm, hossza 4400 és 4950 mm, tömege 5120 és 6600 kg közötti.
FPT-motorok szolgáltatják a hajtást
A Mancel elkötelezte magát az FPT Industrial NEF megbízható motorcsaládba tartozó N45 típusjelzésű mezőgazdasági dízelmotorok használata mellett (3. kép). Az FPT Industrial számára ez partnerségi együttműködés kezdetét jelenti az YTO-val, a kínai vezető traktorgyártóval.
Az FPT új, N45 típusjelzésű motorja soros álló elrendezésű, 4 hengeres, 16 szelepes, 4,5 liter lökettérfogatú (furata 104 mm, lökete 132 mm), folyadékhűtésű, turbófeltöltős, wastegate vagy VGT szabályozású, intercooleres, közvetlen Common Rail (1600 bar) befecskendezésű, elektronikusan vezérelt dízelmotor.
A motor maximális teljesítménye 150 kW (204 LE), a maximális nyomatéka 800 Nm. A motorok névleges teljesítménye a traktortípusnak megfelelően kerül beszabályozásra. Az N45 dízelmotor kipufogógáz-utókezelése Hi-eSRC 2 rendszerű, dízeloxidációs katalizátorral (DOC) és AdBlue folyadékkal működő szelektív katalitikus rendszerrel (SCR) rendelkezik, amellyel teljesíti a szigorú Stage V európai környezetvédelmi előírás határértékeit.
A motor nem rendelkezik kipufogógáz-visszavezetési rendszerrel (EGR) és részecskeszűrővel (DPF). Az EGR nélküli rendszer a motor teljesítményének növekedését és a fajlagos hajtóanyag-fogyasztás mérséklését eredményezi.
Mancel F5-110 típusjelzésű, 110 lóerős, összkerékhajtású traktor (forrás: www.meccagri.it…./wordpress/…/Mancel/)
FPT Industrial N45 típusjelzésű mezőgazdasági dízelmotor (forrás: www.fptindustrial.com)
A DPF gyakorlati elhagyása a szűrőrendszer körülményes regenerálásának elhagyását jelenti.
Első futómű
A Mancel összkerékhajtású, tengelycsonk-kormányzású univerzális mezőgazdasági traktor első futóműve a Carrarótól származik. Az erőgép opcionálisan hidraulikus független rugózású első tengellyel is rendelhető (4. kép). A hidraulikus szervokormányzású első kerekek elfordítási szöge 55 fok is lehet.
A hidraulikus tengelycsonk szervokormányzást és a hidraulikus rugózást fejlett elektronikus vezérlőegység felügyeli.
Sebességváltó, hátsó tengely
A sebességváltó és a hátsó tengely Franciaországban, a Saint-Dizier-ben lévő YTO France vállalatnál készül (5. kép). A négyfokozatú PowerShift és a hidraulikus működtetésű PowerShuttleterhelés alatt kapcsolható sebességváltó 16 előre- és 12 hátrameneti fokozattal rendelkezik. A traktorok opcionálisan 32 előre és 24 hátra fokozatú, valamint fokozatmentes VT-Drive (CVT) sebességváltóval is rendelhetők.
A traktor legnagyobb sebessége előremenetben 50 km/h, hátramenetben pedig 21 km/h. A TLT-hajtás 540/540E, illetve opciósként 540/540E/1000/1000E fordulatszámú.
Mancel F5-145 típusjelzésű traktor elülső nézete (forrás: www.meccagri.it…./wordpress/…/Mancel/)
Sebességváltó-gyártás az YTO France vállalatnál (forrás: https://agriland.ie…/Mancel)
Mancel F5-145 típusjelzésű traktor hátulsó nézete (forrás: www.meccagri.it…./wordpress/…/Mancel/)
Mancel F5-145 típusjelzésű traktor vezetőfülkéje (forrás: www.farmersjournal.ie)
Hidraulika-rendszer
A traktor korszerű, zárt hidraulika-rendszerrel rendelkezik. A terhelésérzékelős hidraulikaszivattyú 128 l/perc térfogatáramot szállít. A hátsó hidraulikus teheremelő szerkezet mellett opcionálisan első emelőszerkezet is rendelhető.
Az elektronikus áramlásszabályozással rendelkező négy hidraulikaszelepen keresztül működtethetők a kihelyezett munkahengerek (6. kép).
Vezetőfülke
A Mancel traktorok komfortos, klimatizált vezetőfülkével rendelkeznek (7. kép). A panorámás üvegezés nagyszerű kilátást biztosit a vezető számára. A maximális kényelmet az opcionálisan rendelhető légrugós üléssel lehet elérni. Az ergonómiailag jól kialakított kezelőszervek és a joystick (botkormány) használata segíti a vezető munkáját.
SZERZŐ: DR. VARGA VILMOS, SZIE GÉPÉSZMÉRNÖKI KAR JÁRMŰTECHNIKA TANSZÉK • GÖDÖLLŐ