Az AGROORG Kft. – kimondani is sok – 44 éve dolgozik a mezőgazdaságban, hogy szoftveres megoldásaival segítse a termelő cégek mindennapi munkáját. A vállalkozásban már a második generáció képviselőjével, Lantos Krisztina ügyvezetővel beszélgettünk az elmúlt időszak eredményeiről, aktuális feladatokról, kihívásokról.
– Nézzünk egy kicsit vissza a tavalyi évre! Hogyan sikerült az AGROORG-nak milyen változásokat láttak a piacon, a felhasználóknál?
– Nemcsak a tavalyi évről beszélnék, hanem egy kicsit tágabb időszakról is. Termelési és informatikai környezetünk folyamatosan fejlődik, egyre inkább előtérbe kerül a precíziós gazdálkodás, valamint a mesterséges intelligencia használata. Néha van bennem egy kis aggodalom, vajon mi hol találjuk meg a helyünket ebben a gyorsan változó mezőgazdasági informatikai világban, de aztán a partnereink rendre megerősítenek abban, hogy nagyon fontos szerepünk van ezen a területen. Az ügyviteli, bizonylati igényeket nem fogja kiváltani sem a mesterséges intelligencia, sem a precíziós gazdálkodás – ezek az igények megmaradnak, és ezekhez eszközöket kell adnunk.
Úgy látom, hogy egyre nagyobb az elvárás arra, hogy ezekhez a rendszerekhez – akár mesterséges intelligenciával támogatott, akár precíziós gazdálkodást segítő szoftverekhez – kapcsolódjunk. Az adatkapcsolat egyre fontosabb kérdés. És muszáj is nyitottnak lennünk erre, mert a partnerek ezt elvárják. Az új érdeklődők is azzal keresnek meg bennünket, hogy tudunk-e kapcsolódni ehhez vagy ahhoz a rendszerhez, át tudunk-e venni adatokat – költség-, helyrajzi adatokat vagy bármi egyebet, és át tudunk-e adni költség és egyéb adatokat. Ha nem lennénk ebben rugalmasak, akkor nem tudnánk maximálisan kiszolgálni őket, pedig pont az a célunk, hogy könnyebbé tegyük a munkájukat.
– Az elmúlt években sok gazdának meggyűlt a baja az elektronikus gazdálkodási naplóval. Önök mit tapasztaltak ezen a téren?
– A tavalyi év nálunk nagyon keményen erről szólt… Mi arra törekedtünk – és úgy gondolom, sikerrel –, hogy megteremtsük azokat a feltételeket, amelyekkel a programunk automatikusan, a megfelelő helyre, a megfelelő adatokat rögzíti az eGN-be. Ez nem volt egyszerű. A partnereink közül is sokan bizonytalanok voltak abban, hogy pontosan milyen adatokat, hogyan kell rögzíteni. Emiatt a kollégáim gyakorlatilag 0-24-ben elérhetők voltak, hogy időben és testreszabottan tudjanak segítséget nyújtani. Erre büszkék vagyunk. Az összekapcsolódásokat, az adatáramlást maximálisan meg tudtuk oldani, és ezt a partnereink is visszaigazolták.
Nagyon fontos a személyes kapcsolat
– Mi az, amiben az AGROORG más szolgáltatást tud nyújtani, mint a versenytársai? Hiszen többen vannak a piacon, akár nagyobb cégek, akár fiatalabbak. Önök viszont nagyon régóta itt vannak, már a második generáció vezeti a céget az alapítók után.
– Így van, a cégünk most már 44 éves. Édesapám, Lantos István és dr. Nattán István alapította, én pedig 1999-ben csatlakoztam az AGROORG-hoz. Akkor még édesapám mellett dolgoztam, aztán 2005-ben teljes egészében rám bízta a cég vezetését. Úgy gondolom, hogy az igazi erősségünk abban van, hogy miközben mindig is voltak és lesznek versenytársak, mi hiszünk a konzervatív értékekben. Lehet, hogy furcsán hangzik egy szoftvercégtől, de a mai digitális világban szerintem még fontosabbá vált a személyes kapcsolat. Ez az egyik alapértékünk, és úgy érzem, hogy a partnereink is ezt értékelik a legjobban.
Az, hogy nem csak eladunk egy programot, hanem utána is folyamatosan kapcsolatban maradunk a partnerekkel, az szerintem kiemel minket a piacon. Nem az van, hogy odaadunk egy kézikönyvet a vásárlóknak, aztán oldják meg, ha problémájuk van. Ott vagyunk mellettük, akár a betanításnál, akár később a szakmai támogatásban. A 44 év tapasztalatunk szerintem komoly hitelességet ad, és ezt igyekszünk is kamatoztatni: ha kell, hétvégén is rendelkezésükre állunk. Nem mondjuk azt egy partnernek, hogy majd hétfőn beszélünk, ha szombat reggel kérdés van a Szárító programmal kapcsolatban. A mezőgazdaságban ez nem így működik – meg kell oldani azonnal.
Ez szerintem az egyik legnagyobb erősségünk: a szakmai tapasztalat, amit folyamatosan beépítünk a programjaink fejlesztésébe. És ebben a partnereink is rengeteget segítenek. Ők dolgoznak a mezőgazdaságban nap mint nap, és ha jön egy visszajelzés, hogy valamit jó lenne beépíteni a rendszerbe, és ezt több partner is jelzi, akkor mi ezt megcsináljuk. Ez az ő igényük, és nekünk is az az érdekünk, hogy minél jobban kiszolgáljuk őket.
– Említette a Szárító programot. Milyen speciális megoldások vannak még az AGROORG szoftvercsomagjában?
– Az AGROORG gyakorlatilag egy több egységből álló integrált rendszer, különböző szoftverekből épül fel. Ezek önállóan is működnek, de együtt, integráltan még hatékonyabbak. Ha leegyszerűsítem, két fő területre bontható: van egy ügyviteli rész és egy termelésirányítási rész. Az ügyviteli modulok – idézőjelben mondom, hogy hagyományosak –, de természetesen speciálisan mezőgazdasági igényekre szabottak. Ide tartozik a pénzügy-főkönyv, a számlázás, a készletgazdálkodás, a szoftveres cégek által „került” bér-munkaügy, a tárgyi eszköz nyilvántartás. Ez utóbbinál például a tenyészállat-nyilvántartás is megjelenik, a készletgazdálkodásban pedig a saját termelésű készletek, állatok kezelése – ezek mind mezőgazdasági specifikumok.
A termelésirányítási rendszer pedig kifejezetten a mezőgazdasági munkafolyamatokat támogatja. Ilyen például a növénytermesztés modul, ami tartalmazza a táblatörzskönyvet, a földbérlet- és földhasználati nyilvántartást, a szárítóprogramot, vagy éppen a szolgáltatásmenedzsmentet. Ezek a rendszerek önmagukban is jól használhatók, de ha valaki több modult vesz igénybe, azok képesek egymással kommunikálni, adatot cserélni. Ez jelentősen leegyszerűsíti és lerövidíti a partnereink munkáját.
Sok partnerünk úgy kezd, hogy egy-egy modult vezet be, amit személyesen betanítunk nekik. Aztán, ha fél év múlva vesz egy újabb modult, ugyanazzal a logikával tud tovább dolgozni, mivel közös törzsadatokat használunk. Ez azt jelenti, hogy az egyik program által rögzített adatok automatikusan elérhetők a másik modulban is.
– Ez egy fontos kérdés. Más területeken gyakran előfordul, hogy ugyanazt az adatot három helyre is fel kell vinni. Ez az, amitől égnek áll a felhasználó haja… Az AGROORG rendszerében mennyire működik jól az adatmegosztás? Ha egyszer felvisznek egy adatot, abból az összes modul tud dolgozni?
– Pont ez az integrált rendszer lényege. A törzsadatokat egyszer kell felvinni, és onnantól kezdve minden program ebből dolgozik. Ez nagyon fontos, mert senki sem szeretné ugyanazt az adatot többször felvinni, és szerencsére erre már nincs is szükség. Arra törekszünk, hogy a programok között automatikus adatátadás legyen, így a felhasználók munkája jelentősen egyszerűsödik.
Mondok egy példát: ha egy számlát kiállítanak a pénzügyi modulban, az összekapcsolódik a készletmodullal, így a készlet automatikusan változik. Vagy a növénytermesztés modulban, amikor a termesztő kiad egy növényvédő szert vagy műtrágyát egy adott parcellára, az adat automatikusan átkerül a készletprogramba. Itt már nem kell külön kivételezési bizonylatot készíteni. De ez fordítva is működik: van, ahol először a készletes írja ki a növényvédő szert egy adott helyrajzi számra, és az információ innen kerül át a növénytermesztési programba. Ezt az élet hozta így: ahány gazdaság, annyi szokás. Mi pedig igyekszünk minden igényt lefedni, ezért fejlesztettük ki mindkét irányú adatkapcsolatot.
Nem kell különböző programokba többször rögzíteni ugyanazt az adatot. A szárítóprogramban például van lehetőség közvetlen számlakiállításra, és ha a partnerünk használja a pénzügy-főkönyvi programunkat is, akkor a számla egyetlen gombnyomással átvihető oda. Így az adat azonnal megjelenik a pénzügyi-számviteli modulban is.
Komplex programnál a személyes bemutatás a legjobb
– Hogyan lehet bemutatni a rendszerüket, ha új partner érdeklődik? Milyen lehetőségeik vannak?
– Több is van, de ami biztos: az első körben mindenképp bemutatjuk a szoftvert. A mai világban ez lehet online, távoli elérésen keresztül is. Ha csak egy modulról van szó, ez általában elég. Ha több programról érdeklődnek, akkor én mindig ragaszkodom a személyes bemutatóhoz. Ezt mindenféle kötelezettség nélkül tesszük, hiszen ezek komplex rendszerek.
– Tehát semmi kötelezettség, csak megmutatják, hogyan működik?
– Így van. Ezek nagy tudású programok, és minden modulnak megvan a maga szakértője. Aki például bérszámfejtéssel foglalkozik, az többnyire nem ért a növénytermesztési programhoz, és fordítva. Ezért mindig azt kérjük, hogy a bemutatóra azok a szakemberek jöjjenek el, akik ténylegesen használni fogják az adott modult. Szánjanak rá két-három-négy órát, mert ilyenkor lehetőség van a szakmai kérdéseket is átbeszélni. Az ilyen bemutatók általában interaktívak, hiszen minden cégnek megvannak a saját igényei, sajátosságai, amire keresik a megoldást.
– Szoktak demóprogramot is adni?
– Sokan kérdeznek rá, de nálunk nincs klasszikus értelemben vett demóverzió. Pontosan azért nincs, mert ezek komplex, egyedi beállításokat igénylő rendszerek. A bizonylatolás és az ügyviteli folyamatok annyira összetettek, hogy egy általános demó nem tudná visszaadni a valós működést vagy azt a rugalmasságot, amit egy-egy cég elvárhat. Úgy szoktam mondani: mi vagyunk a demó. Elmegyünk, bemutatjuk a rendszert személyesen, és a partner el tudja dönteni, hogy mi vagyunk-e a megfelelő választás. Az elmúlt 44 évben ez a megközelítés jól működött.
– És technikailag hogy működik a dolog? A program használati jogát vásárolják meg a partner, vagy inkább éves szoftverbérleti díjról van szó?
– Van egy egyszeri használatbavételi díj, és az első évtől gyakorlatilag mindent folyamatosan biztosítunk a partnernek. Személyesen betanítjuk a programot, és az első évben a jogszabálykövetés, illetve a programfrissítések is benne vannak az árban. Ez úgy működik, hogy regisztrálnak a honlapunkon, és ha bármilyen jogszabályváltozás miatt módosítanunk kell a programot, azonnal küldünk róla egy e-mailt. Onnan letölthető az új verzió, amit használni tudnak. Ha bizonytalanok, vagy kérdésük van, felhívnak minket, és akár mi frissítjük nekik a programot – sosem hagyjuk magukra a partnereinket.
A második évtől van egy karbantartási díj, ami a program árának bizonyos %-a évente. Cserébe a partner ugyanazokat a szolgáltatásokat megkapja, mint az első évben: személyes segítséget, állandó telefonos és távoli asztalos támogatást. Hiszünk benne, hogy ha a partner elégedett, akkor működik jól a kapcsolat, és kölcsönösen segítjük egymást.
Folyamatos a fejlesztés
– A csapatuk hogyan tudja követni ezt az állandóan változó jogszabályi környezetet? Hiszen jönnek az új rendeletek, ajánlások, ezeket be kell építeni a rendszerbe – akár az alapszoftverbe, akár valamelyik külön modulba.
– Nálunk nem csak programozók dolgoznak, hanem mezőgazdasági és ügyviteli-számviteli szakemberek is, akik pontosan értik a szakmai hátteret. Ez nagyon sokat segít abban, hogy időben reagáljunk a változásokra. De az is igaz, hogy ha mi valamit véletlenül nem vennénk észre, a partnereink garantáltan szólnak. Van, aki már előbb tud egy jogszabályváltozásról, mint mi, mert szakmai rendezvényeken hallják a híreket, és azonnal kérdezik: „Ugye ti is tudtok róla? Készül már a frissítés?” Ez egy nagyon jó visszacsatolás nekünk. Tényleg több mint kétszáz partnerünk van az országban, sokukkal 30 éve dolgozunk együtt. Ez hosszú távú biztonságot ad nekik, mert tudják, hogy a rendszer mindig naprakész, a jogszabályoknak megfelelően működik.
Sőt, gyakran tanácsot is kérünk tőlük, amikor kijön egy új szabályozás: megkérdezzük, hogy a gyakorlatban is így működik-e, ahogy mi gondoljuk. Előfordul, hogy egy partner mondja el, mitől lenne jobb egy funkció, és ezt be is építjük, hogy a rendszer valóban segítse őket a napi munkában.
–Van most valami tavaszi akció azoknak, akik szeretnének váltani, vagy mostanra nőttek akkorára, hogy szükségük van egy stabil mezőgazdasági integrált szoftverrendszerre?
– Mindenképp. Közeledik a nyári szezon, jönnek a szárítási munkák, a növénytermesztéshez kapcsolódó táblatörzskönyvezés, földbérleti nyilvántartás – ezek állandó témák. Most van az éves mérlegkészítés ideje is. Ilyenkor lehet ügyviteli rendszert is váltani.
Ha valaki most megkeres minket és érdeklődik, természetesen bemutatjuk a rendszert és elmegyünk hozzájuk.
Van egy friss akciónk is, április 30-ig 20% kedvezményt adunk az árlistánk szerinti árból, ráadásul a következő évi karbantartási díj is 20%-kal csökken. Úgy gondolom, ez egy jelentős kedvezmény most azoknak, akik velünk képzelik el a jövőt. Várjuk megtisztelő jelentkezésüket!
Szerző: Fodor Mihály
www.agroorg.hu, [email protected], 06-1/2527513, 06-20/9890704