fbpx
▼Hirdetés

▼Hirdetés

A mezőgazdaság a legfontosabb hivatás a világon

Írta: MezőHír-2025/3. lapszám cikke - 2025 március 10.

10 év után újra magyar szakember a BASF Agrodivíziójának élén

Hajnal Gábor, a BASF hazai Agrodivíziójának vezetője alapvetően „pesti, városi gyerek”, érdekes, hogy épp a cég fővárosi irodája mögötti utcában nőtt fel. Hogyan került mégis a vezető vegyipari vállalathoz, merre tart most a növényvédős világ, a cég és a termelők – ezekről beszélgettünk az említett iroda csendes tárgyalójában.

Hajnal Gábor
Hajnal Gábor, a BASF hazai Agrodivíziójának vezetője (Fotó: BASF)

Budapest szívéből a mezőgazdaságba

– Milyen tanulmányok, lépések vezettek a mai pozíciójához?

– Itt, Budapesten jártam gimnáziumba, majd a Közgazdaságtudományi Egyetemen folytattam a tanulmányaimat, és közgazdászként végeztem, 2004-ben. Még az egyetem alatt belevágtam egy nemzetközi kiegészítő tanulmányba is, egy úgynevezett CEMS-programba, amelyben több európai neves közgazdasági egyetem is részt vett. A program lényege az volt, hogy minden résztvevő egy félévet egy partnerintézményben töltött, illetve külföldi szakmai gyakorlatot kellett szereznie. Ez akkoriban, még az EU-csatlakozás előtt, nem volt magától értetődő és könnyen megvalósítható. Ennek keretében jutottam ki Németországba, ahol szakmai gyakorlatot végeztem, és tanultam is.

– Milyen területen kezdett el dolgozni az egyetem után?

– A pályafutásom során különböző marketing- és értékesítési vezetői feladatokat láttam el Magyarországon és külföldön is, dolgoztam például Németországban és Csehországban is. Ezek a lépések fontos tapasztalatot jelentettek, és segítettek abban, hogy a BAT Pécsi Dohánygyárhoz közép-európai értékesítési és marketingfeladatok elvégzésére csatlakozhassak. Ez éppen a trafiktörvény bevezetésének évében történt, ami rendkívül izgalmas és kihívásokkal teli időszak volt, így rengeteg kereskedelmi tapasztalatot is szereztem.

– Azért csak célkeresztbe került a mezőgazdaság, mert 2016-ban csatlakozott a BASF-hez.

– Igen, egy fejvadász cég keresett meg, hogy van egy marketingvezetői lehetőség a BASF-nél. Az, hogy a világ legnagyobb vegyipari vállalatának hazai agrármarketing-csapatát vezethetem, rendkívül motiváló volt számomra, mert mindig is olyan munkát kerestem, ami nemcsak szakmai kihívást jelent, hanem túlmutat egy egyszerű üzleti feladaton. A mezőgazdaság pedig pont ilyen. Nem pusztán egy üzleti terület, hanem egy felelősségteljes hivatás. Itt idézhetem akár a már négy éve futó kampányunkat is, amely azt mondja: „Szerintünk a mezőgazdaság a legfontosabb hivatás a világon.” Ez egy komoly küldetés, hiszen az agráriumban végzett munka hosszú távon hatással van a társadalom egészére.

Erősödő pozíciók

– Az elmúlt kilenc évre visszatekintve hogyan látja az eredményeket?

– A BASF-nél megtanultuk, hogy a különböző szakterületek remekül kiegészítik egymást. Arra törekszünk, hogy jó egyensúly legyen a növényorvosok, az agrármérnökök és az üzleti területről érkező munkatársak között. Ez a szemlélet vezetett oda, hogy 2023-ra piacvezetővé váltunk Magyarországon, és ezt a pozíciónkat 2024-ben is megőriztük. Ez igaz az egész növényvédőszer-piacra, de ha például a kertészeti kultúrákat nézzük, ott különösen látványos a fejlődés. Amikor csatlakoztam, körülbelül 15%-os piaci részesedésünk volt, a harmadik-negyedik helyen álltunk. Most pedig évek óta toronymagasan piacvezetők vagyunk, 30% feletti részesedéssel. Átalakítottuk a portfóliónkat, megváltoztattuk a piacmegközelítésünket, és sikerült a növényvédelmi és üzleti területeket úgy összekapcsolni, hogy azok egymást erősítsék.

– Ezek elég markáns eredmények! Mi az a versenyelőny, ami a BASF-et kiemeli a mezőnyből, akár Magyarországon, akár nemzetközi szinten?

– Három dolgot emelnék ki. Az első és legfontosabb az innováció és szakmaiság iránti elkötelezettség. Akármennyire nehéz a gazdasági és szabályozási környezet, mi évente közel egymilliárd eurót fektetünk kutatás-fejlesztésbe. Bármilyen bonyolult is az engedélyeztetés Európában, mi továbbra is új hatóanyagokat fejlesztünk. Például a Revycare® nevű új termékünk olyan fejlesztés, amelyet sokan már feladtak volna, de mi folytattuk a munkát.

A második a csapatszellem. Dolgoztam több vállalatnál is, de ilyen családias és támogató légkörrel még sehol nem találkoztam. A harmadik, hogy mi tényleg a mezőgazdaságért élünk és dolgozunk, azért, hogy Magyarországon és más országokban is javítsuk a mezőgazdaság társadalmi megítélését, és segítsük a termelőket abban, hogy munkájuk egyszerre legyen jövedelmező és fenntartható.

– Hogyan látja az eredményeket, ha a 2024-es évet vizsgáljuk?

– A 2024-es szezon üzletileg rendkívül nehéz volt mind a termelők, mind az ágazat összes szereplője számára. Sokan az olcsóbb, akár generikus megoldások felé fordultak, hogy csökkentsék a költségeiket. Ennek azonban sokszor az lett a következménye, hogy a terméshozam és a minőség is elmaradt a várttól. Mi ezzel szemben továbbra is azt képviseljük, hogy a megfelelő mennyiségű és minőségű hozam eléréséhez a növénynek pontosan azt kell megkapnia, amire igazán szüksége van.

A növényvédelmi költségek az összkiadásoknak mindössze 10–14%-át teszik ki, tehát messze nem ez a legmeghatározóbb költségelem. Ugyanakkor ez alapvetően befolyásolja a termés mennyiségét, minőségét és végső soron az eladhatóságát. Egy jó minőségű növényvédő szer által biztosított hozamtöbblet és minőségi javulás messze meghaladja azt a néhány ezer forintos hektárköltség-különbséget, amit az olcsóbb alternatívák jelentenének.

BASF
Az egyik legnagyobb sikertermék ma a Revycare®, egy kalászos-gombaölő szer, amely 2020-ban váltotta a Tango® Start (Fotó: BASF)

A legizgalmasabb fejlesztések

– A kutatás-fejlesztés terén mik a legfontosabb irányok most a vállalatnál?

– A legnagyobb büszkeségünk a korábban már említett Revycare®, egy kalászos gombaölő szer, amely 2020-ban váltotta a Tango® Star terméket. Már az első évben piacvezető lett, és azóta is évről évre az maradt. Jelenleg közel 400 ezer hektáron használják a termelők, ami hatalmas eredmény.

A másik nagy büszkeségünk a Pictor® Active, amely a korábbi Pictor® terméket váltotta. Ez még hatékonyabb, és még nagyobb termésnövelő hatással bír, mint az elődje. A Pictor® és utódja már közel két évtizede vezeti az olajos növények gombaölőszer-piacát. Aki ma intenzíven szeretne repcét vagy napraforgót termeszteni, és maximalizálni akarja a hozamát, annak a Pictor® Active az egyértelmű választás.

– Az elmúlt évtizedben egyre több gyártó fejlesztett a termékein túl különböző okosmegoldásokat, szolgáltatásokat. A BASF mennyire tartja ezeket fontosnak?

– Nagyon aktívak vagyunk ezen a területen is. Kiemelném a Defenso platformot, amely kifejezetten kertészeti kultúrák – elsősorban szőlő és alma – növényvédelmi előrejelző rendszere. Országszerte rendelkezünk meteorológiai állomásokkal, és ezek adatai szabadon elérhetőek. Emellett, hogy még magasabb színvonalú szolgáltatást nyújtsunk, fejlesztőmérnökeink hétről hétre növényvédelmi előrejelzéseket és javaslatokat adnak a gazdálkodóknak, hogy mikor és milyen beavatkozásra lenne szükség. Már több mint 2000 felhasználója van a platformnak, így elmondható, hogy a szőlő- és almaültetvények növényvédelmi támogatása terén ez egy meghatározó tudásbázis.

Más területeken is aktívak vagyunk. Van például egy Farmmester nevű platformunk, amelyen belül elindítottunk egy Szakmai Ártalom nevű podcast-sorozatot. Ez időről időre új, releváns szakmai tartalmakkal jelentkezik.

Hogy mindez ne csak elmélet legyen, tavaly elindítottunk egy farmhálózat programot is. Négy gazdaság vett benne részt, idén is négy fog. Elsősorban a nitrogénfeltáródási dinamikát vizsgáljuk – vagyis azt, hogy inhibitorok alkalmazása mellett hogyan alakul a növény fejlődése, és milyen hatásuk van a hozamra. A célunk az, hogy fenntartható megoldásokat integráljunk a gazdálkodásba úgy, hogy azok ne csak környezetvédelmi szempontból legyenek előnyösek, hanem a jövedelmezőséget is növeljék. Hiszünk abban, hogy a fenntarthatóság csak akkor terjedhet el széles körben a mezőgazdaságban, ha az gazdasági szempontból is megtérül.

– Az elmúlt időszakban komoly problémát jelentett, hogy főleg a kis kultúráknál bizonyos növényvédelmi problémákra egyszerűen nem maradt legális megoldás. Merre tart Európa ezen a téren?

– Egyelőre nincs változás az európai szabályozási irányvonalban, így ebben a környezetben kell tudnunk okosan működni. A mi válaszunk erre az innováció: olyan új hatóanyagokat fejlesztünk és hozunk piacra, amelyek megfelelnek a szigorú engedélyezési követelményeknek, és amelyeket minél több kis kultúrában is elérhetővé teszünk.

A kertészeti szegmens számunkra stratégiai fontosságú, ezért folyamatosan azon vagyunk, hogy minél több gyomirtó és gombaölő szer kapjon kis kultúrákban engedélyt. Ebben szorosan együttműködünk a NAK-kal is, hogy a termelők számára biztosítani tudjuk a szükséges növényvédelmi megoldásokat.

Ha a szántóföldi szegmenst nézzük, a régi hatóanyagok nagy része előbb-utóbb kivonásra kerül. Például az epoxikonazol már évekkel ezelőtt kikerült a piacról, és a tebukonazol kivonása is várható a közeljövőben. Mi erre előre menekültünk, és így fejlesztettük ki a mefentriflukonazolt, amelyet Revysol® néven hozunk forgalomba. Ez mostanra több termékben is megtalálható, és megoldást jelent erre a helyzetre.

BASF
A termelőkkel való kapcsolattartás és párbeszéd fontos része a BASF munkájának (Fotó: BASF)

A generációváltás a vállalatot is érinti

– A szakmaiságot többször említette, ugyanakkor nem kerülhetjük meg a generációváltás kérdését sem. Egy elismert növényvédős generáció a BASF-nél is lassan nyugdíjba megy, vagy már megérdemelt pihenését tölti. Hogy látja a következő generációt?

– Mi erre folyamatosan, tudatosan készültünk és készülünk. Célunk, hogy egy egészséges egyensúly alakuljon ki a nagy tapasztalattal rendelkező és a fiatalabb kollégák között, és biztosítsuk a tudásátadást az idősebb generációtól a fiatalabbak felé. Arra törekszünk, hogy a tapasztalt szakemberek minél többet dolgozzanak együtt a fiatalokkal, így elindulhasson egy természetes tudásátadás. Ugyanakkor lendületben kell maradnunk, ezért jellemzően fiatal szakemberekkel pótoljuk a visszavonuló kollégákat. Régióvezetői szinten is ez a stratégia: például 2025-ben két szaktekintélyünk nyugdíjba megy, és az ő helyükre fiatal tehetségeket választottunk.

– Ha a 2025-ös év kihívásait nézzük, mit tart a legnagyobb feladatnak egyrészt a BASF mint vegyipari és növényvédőszer-gyártó cég szempontjából, másrészt a gazdák oldaláról?

– Ahogy korábban említettem, a gazdasági nehézségek miatt sok termelő olcsóbb megoldások felé fordult 2024-ben, és kevesebb tápanyagot is juttattak ki a növényeik számára. A legnagyobb kihívás számukra az lesz, hogy váltani tudjanak szemléletben. Most teljesen más a helyzet, mint egy éve: a terményárak sokkal kedvezőbbek, és továbbra is emelkednek. Most van itt az idő, hogy a gazdák újra maximalizálják a hozamot és a minőséget, mert ebből most jó jövedelmeket lehet realizálni. Ehhez azonban fontos, hogy a növények megkapják a szükséges tápanyagokat és növényvédelmi kezeléseket.

A mi oldalunkon a legnagyobb kihívás az lesz, hogy segítsük a gazdákat ennek a felismerésében, és támogatást nyújtsunk számukra az átállásban. Emellett az egész ágazatnak végig kell mennie egy alapvető hatóanyagváltáson a gyomirtás területén. Mi mindenben támogatjuk a termelőket, szakmailag és az ellátási oldalon is, hogy ne legyen fennakadás a dimeténamid-P tartalmú gyomirtó szerek elérhetőségében. Ezért is fontos, hogy mindenki minél előbb meghozza a döntését, és megrendelje az árut, mert ez egy nagy változás a piacon, és fontos időben felkészülni rá.

– Térjünk vissza kicsit a saját útjára. Tavaly új feladatot kapott a BASF-nél.

– Igen, a BASF magyarországi agrodivíziójának vezetését bízták rám. Ez hatalmas bizalom a magyar csapat irányába, hiszen több mint tíz év után újra magyar vezetője lett a BASF agrocsapatának. Úgy gondolom, ez annak is az elismerése, hogy az elmúlt években a csapat nagyon jó munkát végzett. Tudtam, hogy nem a legkönnyebb időszakban kapom meg ezt a lehetőséget. Már akkor is világos volt, hogy 2024 egy nagyon nehéz év lesz, és az időzítés ebből a szempontból nem tűnt ideálisnak. Ugyanakkor úgy érzem, hogy a BASF agrodivíziója is erősebben jött ki ebből az évből, és ez az időszak még inkább összekovácsolta a csapatot. Sokkal jobban megismertük egymást, kialakult az igazi összhang, és 2025-nek most óriási lendülettel vághatunk neki.

SZERZŐ: FODOR MIHÁLY

▼Hirdetés
▼Hirdetés