fbpx

Újdonságok a mezőgazdasági teherautók kínálatából

Írta: MezőHír-2025/1. lapszám cikke - 2025 január 27.

A mezőgazdaságban igen változatos szállítási feladatok fordulnak elő. A szállítási feladatok jelentős részét a mezőgazdasági vállalkozók saját erővel, traktorvontatású pótkocsikkal oldják meg. Emellett azonban a mezőgazdasági viszonyokhoz kialakított teherautókkal végzett szállítás is terjedőben van.

A teherautók nagy hasznos teherbírással rendelkeznek, a hajtóanyag-fogyasztásuk viszonylag alacsony, a menetsebességük magas, ennek köszönhetően egyre gyakrabban alkalmazzák őket a mezőgazdasági szállítási rendszerekben. A szántóföldről végzett szállítások biztonságon ellátásához mezőgazdasági teherautókat, nyerges vontatókat célszerű alkalmazni.

A mezőgazdasági teherautók és nyerges vontatók általában öszkerékhajtással, pótkocsi- és mezőgazdaságigép-csatlakozóval, terhelésérzékelő hidraulika-rendszerrel és mezőgazdasági bordázott futófelületű széles gumiabronccsal rendelkeznek. A nagy teherautógyártók kínálnak a mezőgazdaságnak közvetlenül használható járműveket is. Gyakori megoldás, hogy az alap teherautótípusból az erre szakosodott vállalatok a vásárló kívánságának megfelelő átalakított, kiegészített, mezőgazdasági feladatok ellátásához igazított mezőgazdasági teherautókat készítenek. A mezőgazdasági teherautók széles típusválasztékából néhány újdonságot mutatunk be.

Tatra Phoenix modellcsalád

A Tatra Phoenix modellcsalád új generációját a nyáron mutatták be, illusztris vendégek, illetve a Tatra Trucks cég képviselői, valamint a Csehszlovák Csoport és a Promet Group részvényesei jelenlétében (1. kép).

Tatra Phoenix
1. kép. Tatra Phoenix új generációjú 8 × 4-4-es mezőgazdasági teherautó (forrás: tatratrucks.com)

Az új generációs járműveket 4×4,6×6, 8×6 és 8×8 futómű-konfigurációkkal, valamint opcionálisan rendelhető kormányozható és hajtott tengelyek választékával kínálják. A gyártó tervei szerint már év végén megrendelhetők és megvásárolhatók lesznek az új modellek. Az új modellcsaládnál megmaradt a Tatra tradicionális központi gerinccsöves alvázkoncepciója, amely a legnehezebb terepen való haladáskor is garantálja a keletkező igénybevételek elviselését, valamint a hajtásrendszer védelmét a környezeti akadályoktól.

Az új Tatra Phoenix teherautókat a Paccar MX-11 típusjelzésű, 10,8 literes (300 és 330 kW-os) és MX-13 sorozatú 12,9 literes (315, 355 és 390 kW teljesítményű), 6 hengeres, soros, turbófeltöltős dízelmotorok mozgatják. Az alapfelszereltségű ZF TraXon automata sebességváltók mellett opcionálisan Allison teljesen automata sebességváltók is elérhetők. Az új Tatra Phoenix teherautókat a továbbiakban nem kívánják kézi sebességváltóval gyártani.

Az új Tatra Phoenix modellcsalád a DAF XDC vezetőfülkével segíti a vezetés kényelemét és a jó rálátást az együtt haladó gépekre. A modern digitális műszerfal mellett a LED-technológiás külső világítási rendszer az éjszakai munkavégzést segíti. A teherautók igény szerint számos hasznos elektronikai segédrendszerrel is rendelhetők lesznek, például „Digital Vision” berendezéssel, amely a kabin oldalán és tetején elhelyezett kamerákkal segíti a körben történő tájékozódást, és emellett a jármű előtti akadályokat észlelő elektronikus rendszer is elérhető lesz.

MAN TGS 18.520 4 × 4-esnyerges vontató

A német MAN Truck & Bus SE gyár széles teherautó-választékából a kis átalakítással készített MAN TGS 18.520 4 × 4 típusjelzésű, összkerékhajtású mezőgazdasági nyerges vontató igen jól alkalmazható mezőgazdasági szállításokhoz és félpótkocsis kialakítású mezőgazdasági eszközök kiszolgálásához is (2. kép).

MAN TGS 18.520
2. kép. MAN TGS 18.520 4 × 4 típusjelzésű, összkerékhajtású mezőgazdasági nyerges vontató
(forrás: toni-maurer.de)

A speciális mezőgazdasági változatott a gyári alapteherautóból a német Toni Maurer GmbH & Co. KG vállalat készítette. A MAN TGS 18.520 4 × 4alapváltozat néhány műszaki adata: A meghajtó dízelmotor MAN D2676 LFAX típusjelzésű, Euro 6e besorolású, 6 hengeres, soros, 12,4 liter lökettérfogatú és 382 kW (520 LE) teljesítményű, 2650 Nm nyomatékú. A jármű megengedett össztömege 21 000 kg, tengelytávja 3900 mm, a keret túlnyúlása hátul 700 mm.

Grunner mezőgazdasági teherautók

A mezőgazdasági teherautók kialakításának egyik innovatív újdonsága a brazíliai Grunner Smart Machines vállalathoz kötődik. A Sao Paulo állam belsejében található hagyományos cukornádtermelők 2018-ban létrehozták a Grunnert, azzal a céllal, hogy megoldják a traktorokra jellemző, a nagy cukornádtáblán a betakarításkor jelentkező forgalomirányítási gondokat, a jelentős talajkárosítást, az alacsony betakarítási szállítási sebességet, a magas hajtóanyag-fogyasztást. Az alapító két testvér ötlete volt, hogy a feladatnak megfelelően átalakított autonóm (georeferáló GPS) vezérléssel irányítható teherautókkal oldják meg a betakarítás és az inputanyag-kijuttatás feladatát.

Az ötlet bevált, és a Mercedes-Benzzel megkötött exkluzív partnerségi szerződés aláírása után nagyüzemi módon kezdték el a német márkájú alapteherautók mezőgazdasági célokra való átalakítását. A Grunner autonóm mezőgazdasági teherautók három modellcsaládban készülnek: ATR (3. kép) 10 változatban (a cukornád-betakarítás során való átrakodásához), 8× 4 és 10× 4 formációban, 2,4, 2,8, és 3 m nyomtávval, 18 000–30 000 kg szállítóképességgel.

 Grunner ATR
3. kép. Grunner ATR 8 × 4 cukornádszállító mezőgazdasági teherautó (forrás: grunnertec.com.br)

Az ASP (4. kép) 6-féle kialakítással (folyékony műtrágyák és vinasz kijuttatásához) 6× 4, 8× 4, 10× 4 tengelyelrendezéssel, 2,4, 2,8, és 3 m nyomtávval, 15 000–32 000 literes kapacitással és ADS (5. kép) két változatban (szilárd anyag szállításához, szórásához),10 × 4 formációban, 3, illetve 2,4–2,8 m nyomtávval, 30 000 kg terhelésre.

A Grunner első termékei az ATR és ASP modellek voltak, amelyeket előszeretettel a Mercedes-Benz do Brasil Trucks and Buses vállalat által összeszerelt AXOR 3131 tehergépjárműre építettek. A Grunner által módosított AXOR tehergépjárműveket 2019 óta használják Brazíliában, és ezekből az alapjárművekből 2022 végéig nagyjából 640 darabot adtak át a brazíliai cukornádtermelőknek. A jövőben, 2028-tól évi 1000 db speciális mezőgazdasági teherautót kívánnak előállítani, nemcsak a cukornádtermelők számára, hanem egyéb felhasználók pl. gabonatermelők, erdőtelepítők stb. részére is.

Grunner ASP
4. kép. Grunner ASP 8 × 4 permetező mezőgazdasági teherautó (forrás: grunnertec.com.br)

A Grunner-Mercedes AXOR teherautómodellek első ránézésre nem feltűnően különböznek az alapteherautótól. A cukornád szállítására, átrakására kivitelezett teherautók hosszabb alváza és a felemelhető rakterű, bal oldalra billenthető felépítmény azonban egyedi megoldást mutat. A cukornádsorok közötti munkavégzésre készült mezőgazdasági teherautókhoz a növénytaposás elkerülése érdekében szélesebb nyomtávú futóművet használnak.

Grunner ADS
5. kép. Grunner ADS 10 × 4 szemcsés anyagot szállító mezőgazdasági teherautó
(forrás: grunnertec.com.br)

A legérdekesebb új megoldás a fejlett autonóm rendszer alkalmazásának lehetősége. A Grunner intelligens járművek képesek az előre beprogramozott útvonalon önállóan haladni, a nagy pontosságú GPS irányításával. Ezt a rendszert alkalmazva a teherautó átveheti a sebesség- és távolságtartás szabályozását, ha cukornád-betakarítógép mellett dolgozik. Az AXOR teherautó automatikusan, akár 6 km/h (3,75 mph) sebességgel haladhat a betakarítógép mellett, akár hátrafelé is.

A teherautó vezetőjének a jármű irányítását a berakodás után kell átvennie, hogy a cukornádat az átrakóhelyre vagy a feldolgozó telephelyre vigye. A mezőgazdasági járművek készítéséhez a Grunner cég most a Daimler Truck AG vállalat AXOR, ATEGO, ACTROS, AROCS típuscsaládok teherautóiból és szerkezeti egységeiből válogat a mezőgazdaság teherautók összeszereléséhez. A Mercedes-Benz do Brasil Trucks and Buses vállalat ez évi újdonsága a Grunner cég számára készített AROCS 4851 típusjelzésű10×4 tengelyelrendezésű nagy mezőgazdasági teherautó, amely akár 30 tonnát is képes szállítani, és 2-es szintű automatizálással rendelkezik. A teherautó felépítményének kirakodása szalagos hátrahordó szerkezettel valósítható meg.

SZERZŐ: DR. VARGA VILMOS NY. OKL. GÉPÉSZ- ÉS VILLAMOSMÉRNÖK